Nanook skrev 2011-08-02 11:17:11 följande:
Vill inte skrämma dig,men svarar i alla fall. Jag har fött förtidigt 4 ggr pga GBS. Första gången födde jag i v.36 (vattnet gick redan i v. 22) en frisk kille, andra gången födde jag i v. 33, (vattnet hade gått 4 dagar tidigare) också en frisk kille (hade iv antibiotika under förlossningen). Tredje gången födde jag i v. 31 (vattnet gick 3 dagar innan) en mycket svårt sjuk tjej (hade också iv antibiotika innan och under förlossningen, som fö var katastrof snitt). Först efter dessa tre förlossningar fick jag noggrannare uppföljning under grav. Men det hjälpte inte, då en vikarierande läkare inte brydde sig om att läsa min journal och skriva ut antibiotika, så minstingen föddes i v.25, fem dagar efter vattenavgång.
Ja det känns lite skrämmande detta med GBS och alla prematur för den delen. Läkarna verkar stå så handfallena och inte riktigt veta hur de ska göra.. Man måste ju igentligen som i dittfall kunna få äta antibiotika i förebyggande syfte så att din kropp inte kan få gbs eller? hur mycket mera extra kontroller gick du på sen hur gjorde ni med era barn när ni låg på neo de andra gångerna?
min stora son var ju 4år så han kunde ju vara hos mormor/farmor sen varannan helg var han ju hos sin far...
SKulle vi skaffa en till så skulle vår minsta nu vara runt 14-15mån och vart gör man av han i 4-14v?