• Anonym

Gratis mat för er med lite pengar

Denna tråden vill jag tillägna alla er med mycket dålig ekonomi. Jag själv har haft enormt dålig ekonomi och hade uppskattat alla tips jag kunnat få.

Här kommer nu alla tips på GRATIS mat

Tro det eller ej men det finns.

Jag kan börja:

Bär i skog o mark: just nu finns blåbär,hallon snart kommer björnbären (sylt o saft,gelé)
    Svamp i massor, jag bor nedanför göteborg o har hittat massor med kantareller, karl johan, fingersvamp med mera. Underbara svamppajer,stuvningar eller fylla ut grytor

Har du grannar med vinärsbuskar: Fråga-oftast får du plocka o kan safta o göra gelé. Äpplen,körsbär o andra bär o frukter vill man oftast bli av med när man får en uppsjö.
    Sylta in päronhalvor.

Bröd- vet att jag fick lite bröd från affären tidigt på morgonen när dom bytte ur färskbrödsdisken. Det var folk där o tiggde till sina hönor också. Jag fick 6-7 limpor varje söndag+lite frallor 1-3 dagar gammalt. Fullt ätbart. Stoppades i frysen o togs fram för dagsbehov. Gratis o gott för fattig ekonomi

Sen kommer vi till kött som visst finns gratis men kräver jobb.
    Hönserier- mindre sådana slaktar av varje höst o vår de icke värpande hönorna. Du kan få så många du vill men stycka,ta ur och plcoka dem får du göra själv. Jag gjorde det med 50 hönor en vår o hade till julen ett år. Blev mkt frikassé och grytor på detta.

Fisk är GOTT. Köp ett spö o sätt barnen på fiska eller fiska själv. Alla ställen kräver inte fiskekort. Gädda är jättegott o godaste drar du upp då dom lägger på vinterhullet augusti o frammåt.
    Abborre likaså. Brax är så benit men väl lagat går det att äta med.

Någon mer som har tips??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 10:04
    Bråx brax skall det stå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 12:01
    Alla dessa tips kan man utföra på fritiden-något som inte alla förstått. Jag sökte jobb aktivt under denna period jag hade det som svårats. När ni som har jobb gick in i affären och handlade efter ert jobb åkte jag ut i skog o mark o "handlade"
    Helgerna likaså.

Det tog av min fritid men gav mig lite respit på ekonomin och slapp söka bidrag.
    Jag gör mkt av detta än idag-trots vi har jobb o pengar. Fisken fiskar vi. Vi lyxar med att åka ut med havsfiske turer ibland o kommer hem med "lyxfisk", jag hämtar mina kycklingar o höns fortfarande. All bär o skogsguld plockar vi-vi köper inte

• Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar
  • Elavela87

Åka hem till mamma och äta middag är också gratis. :P

• Anonym
    Elavela87 skrev 2011-07-16 10:05:55 följande:
    Ja det är sant-fast mer kortsiktigt
  • Anonym (e)

känns lättare att råna ica el nåttTungan ute

• Anonym (Men gud!)

Skrattar så jag gråter! Hade velat se min sambos min om han kom hem från jobbet och det ligger 50 halvplockade hönor i hela köket!

• Anonym (e)

vart hade du tänkt alla hönor få plats?

• Anonym (Men gud!)
    Anonym (e) skrev 2011-07-16 11:08:59 följande:
     vart hade du tänkt alla hönor få plats?
    Ja jag funderar också på hur man får hem dem, i sopsäckar eller vad? I bilen? Hönserihöns luktar ju rätt mycket höns om man säger så... Och var tappar man blodet? I badkaret? Och vad gör man av resterna (ben, fjädrar och sånt? Eller använder man fjädrarna till dunkuddar?)?
  • Chrome

Jag måste säga att jag beundrar någon som varit så påhittig när ekonomin var dålig. Hatten av för dig! Och bra att du delar med dig av dina tips.

• JAG06
    Elavela87 skrev 2011-07-16 10:05:55 följande:
    ÅKA är väl inte gratis....?!Tungan ute
  • Anonym (Men gud!)
    JAG06 skrev 2011-07-16 11:18:35 följande:
    ÅKA är väl inte gratis....?!Tungan ute
    Fast jag tror inte TS går till ett hönseri och bär hem 50 höns heller iofs...
Svar på tråden Gratis mat för er med lite pengar