Inlägg från: Anton Chigurh |Visa alla inlägg
  • Anton Chigurh

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Papi Jo skrev 2011-07-24 16:08:40 följande:
    Beaktat den senaste dagaranas händelser skulle du kanske tänka på att byta nick?
    Va fan då för ???
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Papi Jo skrev 2011-07-24 17:58:11 följande:
    Frimurare , islamkritiker och korsriddare? Man kan ge sig in i en diskussion utan bränna sig redan på nicket..
    Jag menar vad skulle du tycka om ngn annan här hette "Jihad Warrior" precis efter ett bombattentat av al qaida i Sthlm?
    Jag läser och svarar på inlägg baserat på vad folk skriver i sina inlägg, inte vad dom har för nick. Skiter fullkomligt i vad folk kallar sig. Dessutom, inte för att det spelar roll egt, är inte korsriddaren ett nyss tagit nick.

Jihad Warrior" precis efter ett bombattentat av al qaida i Sthlm" ???   Visst, fine by me.
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Korsriddaren skrev 2011-07-25 00:51:26 följande:
    Tack för supporten! Nej Korsriddaren har jag nog hetat på nätet de senaste 10 åren så det är ingen nyhet. Glad
    Så lite så. Cool
  • Anton Chigurh
    oOHalalOo skrev 2011-08-09 08:11:28 följande:
    Oj här gick det finns inte helt rätt till, måste iväg till jobbet men får skriva en rad ändå.

Jag har tagit upp vad Koranen säger, i verserna 4:34 och 4:35.

Jag har också tagit upp att 'den bäste muslimen är den som följer profeten Muhammads (fvmh) exempel', vilket då var 'man slår inte en av Allahs (swt) tjänarinnor'.

Därtill har jag också skrivit att jag inte tror på våld utan på dialog.

Så hur du kan få det till det du fick det, ja det övergår då min förmåga.
    Eller så väljer du att tolka fel, men vad vinner du på det?

Nu ska jag iväg och önskar en trevlig dag.
    Ergo.....våld med dialog är okey !!!
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-09 11:47:38 följande:
    På vilket sätt är det dålig kvinnosyn menar du?
    Kvinnor som menstruerar anses orena.

Kvinnor som menstruerar ombeds tala om det.

Kvinnor som menstruerar ombeds lämna lokalen lektionen hålls i.

Gubbar menstruerar inte.

Vad exakt, är det du inte begriper här ???
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-11 09:11:05 följande:
    Aha, hur tänker då muslimska kvinnor, du som fått insikt?

Är det kvinnoförtryckande att se sitt eget värde?
    Sitt eget värde  ???  Som tex att kvinnan i bästa fall får 50 % av vad mannen ärver......

Jaja, Bakis, om du anser att hälften duger. Så visst !!!!
  • Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-11 12:50:59 följande:
    Det är rättvist eftersom mannen har skyldighet att försörja kvinnan, för att fatta det kort.

Du gör mig besviken Anton, du är smartare än att kläcka ur dig sådant utan att veta vad du talar om.

Ta istället upp de definerade könsrollerna direkt, för dit är var den (ekonomiska) diskussionen kommer att leda. ;)
    Det är rättvist !!!

Herregud, det trodde jag faktiskt inte om dig, Bakis.
  • Anton Chigurh

Bakis och Halal !!!  Stämmer detta verkligen ???

"Det är mannens rättighet över sin fru att hon aldrig ska vägra att komma till honom då han vill älska med henne
    .
    Det är hans rätt att hon inte ger bort något från hushållet utan hans tillåtelse. Om hon gör det så får hon stå för konsekvenserna och han får belöning (för gåvan). Det är hans rätt att hon inte fastar (frivillig fasta) utan hans tillåtelse. Om hon gör det kommer hon bara att lida av hunger och törst utan att få någon belöning. Och om hon går ut ur huset utan hans tillåtelse, kommer änglarna att förbanna henne till dess att hon återvänder, såvida hon inte ångrar sig." 
    (Abu Daoud; Fiqh as-Sunna vol. 2, s 181)

Det som nämns i hadithen ovan gäller allmänt. Exempelvis får kvinnan lov att gå ut vid behov, vilket klarläggs i betydelsen av en hadith.

• Anton Chigurh
    Noun skrev 2011-08-12 07:43:00 följande:
    Dvs Anton; Jag blir besviken då du klipper på det där viset. ;)
    Så du tycker jag skall lägga in styckena i sin helhet  ???
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?