Fattig student skrev 2011-09-16 20:24:47 följande:
Jag förstår inte vad du menar med att samhället tar ansvar i Sverige. Är man gift så måste väl mannen/kvinnan försörja den personen under ett halvår innan skilsmässan har gått igenom? Dessutom måste han/hon även försörja barnen och ha delad vårdnad?
Ekonomiskt bistånd är den sista utvägen när ingenting annat finns. På så sätt tvingas man inte gifta sig t ex med en främmande/kusin/bästa vännens man som kanske redan har en fru för att få tak över huvudet, vilket Islam ser som en lösning. Även om det inte innebär att hon har sex med honom, att hon är hans fru i praktiken, så sätter det henne i en utsatt läge, anser jag.
Nej, ett överdrivet konsumtionssamhälle är ju inte direkt eftersträvsamt, men samtidigt ger det jobb och arbete ger välfärd. Om vi inte skapar jobb utan kör på den gamla goda tiden, någon form av byteshandel, så kommer det ju inte vara lika fördelaktigt ekonomiskt för alla parter. Man kan t ex mäta medellivslängden. Hur var den förr och hur är den nu? Jag kan med säkerhet säga att vi lever längre nu.
I Sverige gäller svensk lag så klart.
Nej du har fel, tvång är inte lösningen. Att det däremot förekommer 2 % muslimska äktenskap med en konstallation av fler än en fru, ja det lär stämma. Det innebär dock att rättigheter också gäller för kvinnorna. Jämför lite snabbt med hur det ser ut med kvinnor och män vid sidan om äktenskap och sambo förhållanden och vad det nu är i Sverige, tror knappast det blir någon 2 % där inte att bekymra sig om, utan många kvinnor och män som hålls ovetande om att de är en av flera. Alla i konstallationen har inte heller samma rättigheter. Ett dåligt alternativ som jag ser det. Och oärligt därtill.
Jo absolut, håller med arbeten behövs. Men idag rationaliseras ju många av dem bort och människor behövs inte alltid i samma utsträckning. Eller det skärs ner på personal, för det blir för dyrt. Jag vet inte, jag tycker inte det är så där jättebra om du frågar mig.
Så ja vi lever säkerligen längre idag. Men frågan är, är det längden eller kvaliten på livet som är det viktiga? Det kan bara var och en av oss ge ett svar på som är relevant för oss personligen.