Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Jakkolina skrev 2011-09-15 22:46:52 följande:
    Ni kan ju försöka med att inte föda 10 ungar så orkar ni jobba också
    Jag har fött 3 barn och jag arbetar och studerar också.

Däremot så vill coh orkar den föda fler barn, så är det ju upp till dem vad jag ser. Man kan ju inte ge direktiv till andra hur de ska leva sina liv? Eller vill du att andra ska bestämma över ditt liv och ha fördomar över hur du lever ditt liv?
  • oOHalalOo
    Velour skrev 2011-09-15 22:47:14 följande:
    Jag känner flera. Dessutom finns de även här på FL. Helsvenska, helyllekvinnor.
    Ser att Jakolina inte ville kommentera det du skrev, hon har ju kommenterat inläggen efter.
    Intressant.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 23:19:47 följande:
    Du menar att du är så förtryckt att du jobbar och har ett eget liv med egna vänner
    Då måste du ju ställa samma fråga till dig själv vad jag ser? Du skrev ju att du också jobbar och har egna vänner? Är du då förtryckt?
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 23:29:10 följande:
    Ja det är jag faktiskt,om jag skulle vilja gå hemma så har vi råd med det...men inget skulle få mig att släppa mitt jobb,mina arbetsuppgifter,mina kolleger,en stor del av mitt sociala liv.
    Jag antar att du inte har barn kanske? Då sitter du i en annan båt. Du har inga förpliktelser och ansvar i det fallet i så fall.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-16 09:39:48 följande:
    Min man läste detta och är nu ännu gladare att han är gift med mig som inte hakar upp hela min existens på honom och barnen.
    Jag tar hand om min familj också vet du,precis som han gör,ingen skillnad på vad vi gör eller när vi gör det,vi skjutsar till träningar,lagar mat,städar om vartannat.

Hemgift vet jag inte hur det fungerar men jag vet inte varför man ska punga ut med något alls för att gifta sig,det gör man av kärlek och inget annat.

Vi har ett rent hus och rena kläder för övrigt hela tiden!!
    Då har ju inte heller han förstått vad som skrivs här. Det är ingen som har skrivit något om 'haka upp existensen på' utan vi talar ju om värderingar.

Ja du talar om scenarion som du delar med väldigt många muslimer. Men du verkar inte ha förstått det än. Ta din tid, ingen brådska 

Kanske för att man visar att man menar allvar? Svenska äktenskap havererar ju i ca 60 % enligt statistik och det är väl frågan om, utifall endast kärlek då är tillräckligt? Det kanske saknas något för att hållbarheten ska blir bättre? Att man har samma mål och värderingar, är en möjlighet i alla fall.

Ja, men ni kanske tvättar var för sig då eller? För du var ju väldigt emot tidgare att 'tvätta gubbens kallingar'? Hur var det med samarbetet nu sa du?
  • oOHalalOo
    Fattig student skrev 2011-09-16 20:14:58 följande:
    Personligen tror jag att skilsomässoantalet är så hög just pg a att man är självständig och att man har ett skyddsnät. Jag tror inte att det beror på att man ger upp för lätt.
    Jag tror tvärtom, att man ger upp för lätt.

Om självständighet skulle vara orsak till skilsmässorna, så tycker jag det är en konstig sak. Speciellt som man ofta säger att det baseras på kärlek. Jag tycker det snarare som att det inte räcker med kärlek i ett äktenskap?
  • oOHalalOo
    Fattig student skrev 2011-09-16 20:24:47 följande:
    Jag förstår inte vad du menar med att samhället tar ansvar i Sverige. Är man gift så måste väl mannen/kvinnan försörja den personen under ett halvår innan skilsmässan har gått igenom? Dessutom måste han/hon även försörja barnen och ha delad vårdnad?
    Ekonomiskt bistånd är den sista utvägen när ingenting annat finns. På så sätt tvingas man inte gifta sig t ex med en främmande/kusin/bästa vännens man som kanske redan har en fru för att få tak över huvudet, vilket Islam ser som en lösning. Även om det inte innebär att hon har sex med honom, att hon är hans fru i praktiken, så sätter det henne i en utsatt läge, anser jag.

Nej, ett överdrivet konsumtionssamhälle är ju inte direkt eftersträvsamt, men samtidigt ger det jobb och arbete ger välfärd. Om vi inte skapar jobb utan kör på den gamla goda tiden, någon form av byteshandel, så kommer det ju inte vara lika fördelaktigt ekonomiskt för alla parter. Man kan t ex mäta medellivslängden. Hur var den förr och hur är den nu? Jag kan med säkerhet säga att vi lever längre nu.
    I Sverige gäller svensk lag så klart.

Nej du har fel, tvång är inte lösningen. Att det däremot förekommer 2 % muslimska äktenskap med en konstallation av fler än en fru, ja det lär stämma. Det innebär dock att rättigheter också gäller för kvinnorna. Jämför lite snabbt med hur det ser ut med kvinnor och män vid sidan om äktenskap och sambo förhållanden och vad det nu är i Sverige, tror knappast det blir någon 2 % där inte att bekymra sig om, utan många kvinnor och män som hålls ovetande om att de är en av flera. Alla i konstallationen har inte heller samma rättigheter. Ett dåligt alternativ som jag ser det. Och oärligt därtill.

Jo absolut, håller med arbeten behövs. Men idag rationaliseras ju många av dem bort och människor behövs inte alltid i samma utsträckning. Eller det skärs ner på personal, för det blir för dyrt. Jag vet inte, jag tycker inte det är så där jättebra om du frågar mig.

Så ja vi lever säkerligen längre idag. Men frågan är, är det längden eller kvaliten på livet som är det viktiga? Det kan bara var och en av oss ge ett svar på som är relevant för oss personligen.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-16 20:32:43 följande:
    Vad delar jag med muslimer sa du??
    Giftasig utan kärlek med en kusin el liknande är för mig helt främmande,likaså att min uppgift i livet skulle vara att se till markservicen,det had fått mig helt hjärndöd efter ett tag.
    Jag tvättar för alla när jag är ledig och han tvättar när han är ledig också då för all såklart.

Svenska äktenskap som haverar gör det för kärleken tagit slut,men du tycker att man ska vara gift ändå eller vad menat du?
    Att dela på vardagen? Men du reagerade väldigt på att 'tvätta gubbens kallingar' därför undrar jag om du verkligen ger en rätt beskrivning av din vardag?

Jag vet inte hur många som gifter sig med kusiner utan att vara kära - kan du ge mig en siffra där kanske så jag vet vad vi talar om?

Kusingifte är inte uppmuntrat enligt Islam, tror inte du känner till det. Som en del annat som du inte heller verkar känna till om Islam.

Ja det är ju fortfarande bara du som talar om markservice, så du får nog ta den diskussionen med dig själv tror jag och reda ut den ordentligt så du vet vad som är vad.

Ja som sagt, då gör du som många muslimer gör, vi delar samma vardag. Vi tvättar för alla i familjen och plockar inte specifikt ut 'gubbens kallingar' för att stå där med markservicen!

Det kan ju vara en tankeställare att man kanske inte bara ska bygga ett äktenskap på kärlek allena, när statistiken är så förödande dålig? Lära sig av sina misstag - har du aldrig hört det uttrycket?
  • oOHalalOo
    Fattig student skrev 2011-09-16 21:06:16 följande:
    Nej, det räcker inte med enbart kärlek. Man måste bl a respektera varandra, ha samma värderingar, vara villig att kompromissa, ha samma mål i livet....
    Jamen exakt! vi är helt eniga.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?