Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Jakkolina skrev 2011-09-15 12:00:09 följande:
    Ja som jag sa...säck har en öppning i ena änden och en kappa i två ändar
    Det verkar vara en korrekt uppfattning om det hela.

Men du har däremot fel när du kallar burqa för säck, eftersom en burqa har lika många öppningar som en kappa. För huvudet, armarna och fötterna/skorna rör vid golvet marken.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 12:00:57 följande:
    Förstår att du sitter hemma och intalar dig att du är lycklig med att tvätta gubbens kallingar.....herregud
    Det kanske handlar om att hjälpas åt? Eller plockar du ut 'gubbens kallingar' när du ska tvätta, bara för att du känner dig diskriminerad eller mindre värd om du tvättar dem också?
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 12:01:38 följande:
    Och du har grava problem att svara på dina egna inlägg,svara på det så får vi se sen
    Det har hon inte alls det.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-09-15 12:07:43 följande:
    Det var väl ändå inte en liten, liten fördom som smög sig på här ??? 
    Du är väldigt 'Bakis'-centrerad, kanske bättre att hålla sig till tråden istället?
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-09-15 12:29:34 följande:
    Så du menar att det svenska samhället är kvinnoförtryckande, därför att, det bygger på att båda vuxna i ett hushåll bör prestera en inkomst, för att hushållet skall ha en dräglig tillvaro ???

Det innebär ofta att kvinnan minst dubbelarbetar. Det är tungt för henne.
  • oOHalalOo
    Noun skrev 2011-09-15 12:39:49 följande:
    Samtidigt sker en exponering av kvinnor som jag finner förtryckande, allra mest från kvinnor faktiskt.  
    Absolut. Det kanske de anser vara 'befriande' men jag kan många gånger uppleva det tvärtom. Tror faktiskt många kan må dåligt av alla de krav som samhället ställer på kvinna. Hon ska och ska och ska, och det kostar henne massor med pengar och tid att uppfylla alla dessa 'skan' också.
  • oOHalalOo
    Fattig student skrev 2011-09-15 20:06:55 följande:
    Men det är ju ingenting som samhället stödjer. Det är gamla könsroller som inte har försvunnit helt ännu.
    Samhället stödjer väl det på sätt och vis? Kvinnor får inte alltid samma lön för samma arbete. De arbetar inte alltid heltid när barnen är yngre. Det är de som är hemma när barnen är sjuka, eftersom de har mindre lön (pga arbetstid och lön).
  • oOHalalOo
    Fattig student skrev 2011-09-15 20:19:19 följande:
    Den här lönen grundar ju ofta sig i att kvinnor inte hänger med i löneutvecklingen då de är hemma med barnet/-en, ett problem som partierna försöker hitta en lämplig lösningen till.
    Jag säger inte att det svenska samhället är perfekt, men vi jobbar på att det ska bli bättre, dvs en ständig utveckling. Det är väl i princip det som många motsätter sig till när det kommer till Islam, att den har stagnerat.
    Det är ju lite det som skiljer. I Sverige är det samhället som 'tar ansvar' så att säga, medan det i det islamiska äktenskapet är mannen och kvinnan som själva tar ansvar.

Islam är inte emot utveckling som är till godo för oss.

Däremot så är inte dålig utveckling något bra eller positivt, och det kan vara sånt som gör samhället dåligt (som att göra människor beroende på olika sätt, av staten, spelmissbruk, droger osvmen som får samhället att gå runt ) som också är en del av utveckling, eftersom människan ständigt strävar efter nya mål. Eller ett överdrivet konsumtionssamhälle som också är en del av utvecklingen, det är inte det islamiska tankesättet heller.

Så man kan ju tycka vad man vill om det, men det är två olika sätt att se på tillvaron på.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 22:41:43 följande:
    I din värld av muslimer är det kanske så,men inte i min värld bland svenskar,jag känner inte en enda kvinna som skulle vilja sluta arbeta för att ägna sig åt att passa upp på sian ungar o gubbe hela livet..fy fan,det skulle jag aldrig i livet göra!

Hemgift...vad är det för skitsnack,ska jag betala någon för att han ska gifta sig med mina döttrar...nej tack det behövs inte för dom ska vara självförörjande och inte få veckopeng av gubben som om han var deras personlige assistent.

Men ni har ju intalat er att det är livets höjdpunkt att skura golv och tvätta skitiga kalsonger...så gör det du
    Att göra ett aktivt val att stanna hemma och ta hand om hemmet och sin familj må vara fy fan för dig. Men iom att du uttrycker dig som du gör, så ger det en mycket intolerant bild. Och även egocentrisk, för det är ju det ju att inte kunna ha förståelse för att andra kan göra andra val än vad man själv gör.

Har du sett någon här gå bärsäkagång för att du gör valet att inte vara hemma? Just det, fundera över det och vad det kan bero på.

Mahr/brudgåva är inte för att köpa en person, utan en gåva från mannen till sin fru.

Jag tycker det verkar som du saknar grundläggande förståelse för av ett äktenskap är och vad det innebär, det blir lite svårt att diskutera då.

Har inte sett någon här uttrycka sig på det sättet. Däremot så är det en rätt vanlig del av vardagen för oss vanliga dödliga att det ingår att vilja ha ett fräscht och renstädat hem och rena kläder. Vet inte hur du gör och tänker däremot.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-09-15 22:45:32 följande:
    Rör allt det där golvet på samma gång
    Nej allt rör inte golvet på samma gång. Men vissa ting gör ju det, pga av gravitation t.ex.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?