Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Anton Chigurh skrev 2011-08-09 12:47:16 följande:
    Kvinnor som menstruerar anses orena.

Kvinnor som menstruerar ombeds tala om det.

Kvinnor som menstruerar ombeds lämna lokalen lektionen hålls i.

Gubbar menstruerar inte.

Vad exakt, är det du inte begriper här ???
    Har inte skrivit på ett par dagar så tråden har hunnit bli lång och det är ungefär här jag bör börja.

Är det din åsikt att kvinnor som har mens är orena? På vilket sätt då i så fall?
    Om du försöker få det till att vara en islamisk princip så är du däremot helt fel ute.
    Kvinnor som har mens, män och kvinnor som haft samlag är i båda fallen inte rena att utföra bön. Men det betyder inte att man är smustig och oren i en negativ betydelse. Bara att man inte har den fysiska tvagade renheten att möta Allah (swt) i bönen. Först måste kvinnan bli fri från sin mensperiod och tvaga sig och män och kvinnor som haft samlag måste tvaga sig - sen är det dags att gå till bön.

Kvinnor kan därför delta i undervisning som hålls, var den än hålls. Däremot så deltar de/vi inte i själva utförandet av bönen.

Om du har läst ahadith så har du också läst om att kvinnorna deltog vid Eid-bönerna, dvs blev uppmuntrade att följa med till den stora gemensama böneplatsen, men de deltog inte i bönen, men fanns med i direkt anslutning till de beende.

Nej gubbar har inte mens som du säger, men de kan vara fysiskt orena inför bön även de, om de varit på toaletten eller haft samlag.
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-08-09 15:29:56 följande:
    Och det är helt sjukt...säg inte emot det!
    Varför är det helt sjukt menar du att inte närvara vid bönen, när man är undantagen att göra det?
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-08-09 15:44:00 följande:
    Tja, att betrakta män som konstanta kåtbockar varför kvinnorna måste dölja sig är en smula mansförnedrande IMHO.
    Fast täckandet är inte av den orsaken, det är ju en icke-islamisk tolkning.

I Islam är både män och kvinnor påbjuda klädkoder. Det är inte förnedrande att klä på sig.
    Tycker man det så måste man ju även tycka det är förnedrande att man inte får gå t.ex. naken på gatan utan tvingas klä på sig? Eller?

Klädseln handlar om en sorts dyrkan kan man säga, eftersom det gäller att följa påbud som Allah (swt) har gett. Det är inte någon större skillnad alltså mot annat vi uppfyller, som tron på Allah (swt), Hans profeter, fastan osv.

I Koranen står det att både män och kvinnor ska 'sänka blicken'. Det betyder att agera och handla på ett sätt som är i överenstämmelse med sin tro och religion. Då kan man behärska sig och sina begär och dessutom så undviker man att titta ingående på andra människor och de kan per se egentligen gå nakna och vem bryr sig liksom.

Det handlar egentligen om moral och övertygelse, när man väljer att följa det som Allah (swt) gett.

De icke-islamiska tolkningar går många gånger stick i stäv med det.

• oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-08-09 19:38:25 följande:
    Vad sägs om fokus på självdisciplin och den mentala styrkan som t.ex. inom buddhismen i stället för att kräva anpassning av omgivningen bara för att man själv har taskig karaktär?
    Det är ju faktiskt det som det handlar om i Islam. Att det handlar om personlig övertygelse, som man även kan kalla styrka givetvis, att både klä sig som man själv föredrar och att även stå emot de lockelser som finns. Det är är självdisciplin ända uti fingerspetsarna.

Så Islam käver inte att andra ska anpassa sig. Det enda som egentligen krävs är respekt och tolerans. Vilket inte är helt lätt att mötas av däremot.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2011-08-09 21:37:23 följande:
    Nej, islam har en människosyn som liknar kommunismens. Kollektivet är det viktiga, alla människor är likadana. Eller ja, män är på ett visst sätt, kvinnor på ett annat. Individen är ointressant.
    Det stämmer inte. Att alla människor är lika värda ja, men det är väl inte något negativt i så fall? Men att vi skulle vara likadan, hur menar du då? Hur är män, kvinnor, barn, svenskar, kineser osv likadana? Vi är lika mycket värda som sagt, men inte är vi väl likadana?

Individen är inte alls ointressant. Det fokuseras på individens ansvar och konsekvenser som det får.

Du är helt ute och seglar på okända vatten.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-08-09 21:51:51 följande:
    Nej inte alls. Om det handlade om självdisciplin skulle inte kvinnor behöva täcka sig. Det enda du kan kontrollera är ditt eget förhållningssätt.    
    Så enkelt är det inte. Då talar du om något som varken innebär rättigheter, skyldigheter eller konsekvenser. Islam är en realistisk och jordnära religion. Den följer människans natur på ett naturligt sätt. Den ger människor rättigheter och lär också att hon har skyldigheter.

Vad du talar om är ju att inte behöva ta ansvar alls utan bara göra som man vill och strunta i hur det drabbar andra. Det är inte varken realistiskt eller speciellt tolerant och respektfullt däremot.
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-08-09 23:51:02 följande:
    Så ateister har ingen moral? Härligt, då var det lite som jag trodde.
    Så uppfattade jag det också. Det är bara att tuta och köra liksom. Jaja vad ska man säga?

Fast det är faktiskt så jag uppfattar en del inlägg, det fokuseras mest på 'jag får, jag ska, jag vill, jag..jag...jag' och vart tog 'jag ska, jag måste..' osv vägen? Dvs det verkar handla om endast rättigheter och vart tog då skyldigheterna vägen? Rättigheter kan ju få konsekvenser som negativt drabbar andra, då måste man ju även ta med i beräkningen att det är bra att tänka på skyldigheterna också, för det drabbar tredje person?
  • oOHalalOo
    ugglan skrev 2011-08-10 23:35:18 följande:
    Alltså redan i trådstarten lyser det igenom att kvinnan är en lägre stående varelse inom islam..

"Muslimerna värnar om kvinnorna och värdesätter dom högt"
    I min hjärna betyder det ungefär

Muslimerna=männen värnar och värdesätter "sina" kvinnor ungefär som om dom vore vackra sällskaps eller avelsdjur som man visserligen kan vara väldigt fäst vid och behandla med respekt men som ändå inte är likvärdiga en själv.

Då kanske du ska ta med att människor tolkar det som de läser olika? För dig betyder då antaligen 'värna om och värdesätta' samma som 'sällskapsdjur', medan det för mig betyder 'att ha förmågan att vara rädda om och bry sig om andra än sig själv och att värdesätta andra människor än sig själv'.

• oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-08-11 09:08:56 följande:
    Det visar ju hur islamska kvinnor tänker.
    Inte för att vara petig, men det heter 'muslimska kvinnor'.
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-08-11 12:45:50 följande:
    Sitt eget värde  ???  Som tex att kvinnan i bästa fall får 50 % av vad mannen ärver......

Jaja, Bakis, om du anser att hälften duger. Så visst !!!!
    Ser du till vad Islam lär om arv, så kan det vara som du säger, det kan också vara så att kvinnan ärver mera och även att de ärver lika mycket.

Sen får inte mannen bara lägga sina arvepengar i sin egen plånbok som kvinnan kan göra, utan han har förpliktelser med sin del för sin närmaste familj och även t.ex. sina föräldrar om de behöver hjälp.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?