Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

asta66 skrev 2011-07-26 09:47:11 följande:
    oOHalalOo skrev 2011-07-25 20:29:08 följande:
    Då sitter vi i samma båt. Även muslimer är ställföreträdare på jorden och ämnade att ta hand om och respektera den och de/t som lever på den, vare sig det rör sig om naturen, djuren eller människorna.
    Ställföreträdare för vem? Inte för majoriteten av oss människor på jorden.
    Det gäller muslimer, eftersom det ingår i tron.

Annars delar vi ju samma tankar gällande detta - känns det skrämmande eller nåt sånt?
  • oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-07-28 09:33:08 följande:
    Nej, tvärtom så är det ofta genom att diskutera man kan komma fram till att den andre är vettig. I verkliga livet så är man ju oförskämd om man ifrågasätter så där blir det lamare och mesigare. Så det är enbart positivt.

Jamen exakt. Det är därför jag blir lite konfunderad ibland hur det funkar på FL, en hel del drar folk över kammar hela tiden så de resonerar ju inte alls på samma sätt som du och även jag gör.

• oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-28 19:40:13 följande:
    Så det enda kriteriet för om något ska kunna avfärdas som en saga eller inte hänger ihop med hur många som tror på det?

Det finns för övrigt människor som blir kränkta av det mesta, varför ska de som tror att jultomten finns inte ånjuta samma skydd?
    Alltså är det inte så att det är religionsfrihet som det handlar om i svensk lag? Klassas tron på tomten som en religion? Om inte, varför kommer det hela tiden upp som en jämförelse?
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-28 23:14:02 följande:
    Inget i religionsfriheten förbjuder det religiösa att betraktas som rena sagor och avfärdas som det - oavsett hur stor eller spridd religionen i fråga är.

Ok, inga problem som jag ser det.

Däremot så undrade jag varför 'tron på tomten' alltid tas upp som en jämförelse som det vore en religion? Vad jag vet så ingår inte tomtetron i religionsfriheten? Varför gör man då ständigt denna jämförelse?
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-28 23:15:38 följande:
    Jo, alla har rätt att tro på vad de vill och tillhöra vilka religiösa samfund de vill. Det ger i sig inget skydd för att man ska respekteras för sin tro - förutom från statens sida. Vi har yttrandefrihet som också låter oss kommentera och kritisera saker i samhället.

Tomten kommer upp som jämförelse (i alla fall för min del) för att det finns mängder av människor (ofta under 5 års ålder) som tror att han är verklig vilket gör det till en relevant jämförelse när man talar om andra saker där det finns lika mycket belägg men som kräver respekt för sin tro. 
    Har det ens diskuterats här så långt? Jag förstår att det är ok att håna osv religiösa för vår tro, det ingår i yttrandefriheten. Vilket jag inte har skrivit någonstans, allra minst här, att ni inte skulle ha rätt till och att ni måste respektera oss för vår tro. Det behöver ni inte. Föredrar ni att istället för respekt visa hån och annat, så har ni lagen på er sida. Sen kan man ju utanför det fundera över varför det är det viktigaste. Men det är en personlig reflektion. Kanske för att jag resonerar annorlunda, att jag inte tycker det är berättigat att inte respektera andra bara för att rätten finns så att säga. Men det är en annan diskussion.

Om man inte ser skillnaden mellan tron på en Skapare och tron på tomten, så kan man förstå det resonemanget och det gäller ju egentligen samma här, fast omvänt, ni måste ju få ha den naiva tolkningen. Skillnaden är kanske att jag kan respektera dig och andra som har den och behöver inte bete mig på ett sätt som kan upplevas som stötande.
  • oOHalalOo

Emeelaj

Det var inte en liten fråga kanske. Dessutom är jag inget vidare på det här. Så delar med mig lite tankar bara.

Föds barnet i Sverige så är det svenskt och det är svenska regler som gäller vid en skilsmässa. Dvs. det är domstolen som avgör vem som är mest lämpad att ta hand om barnet, antingen mannen eller kvinnan. 

Kommer man överens om att barnet skulle växa upp i ett land utanför Sverige istället, så är man ju överens om det. Jag ser inte riktigt problematiken i det fallet, eftersom det handlar om att 'vara överens'?

Och är man inte överens, dvs. inte godkänner domstolens beslut utan för bort barnet med våld, då är det ju fortfarande den svenska lagen som har företräde, eftersom barnet är svensk medborgare.  

• oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-07-29 00:35:59 följande:
    Nej, men det hör till normal hyfs att respektera andra människor och deras övertygelse, även om man inte delar den själv.
    Jag håller med där, att det handlar om hyfs. Men det är väl så i Sverige att yttrandefriheten går före hyfs. Även om det sunda förnuftet borde säga att hyfs och att respektera andra är en bättre metod för ett varmare och vänligare samhälle. Att respektera betyder ju inte 'hålla med' däremot, som du påpekar.
  • oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-07-29 13:49:11 följande:
    Troligtvis i brist av bättre argument, och för att det är så tufft att håna troende. Vi som är troende är ju lite dumma i huvudet enligt många ateister, så det måste vara där skon klämmer. Härligt att du och jag kan vara överens om något för en gångs skull åtminstone. Man får glädja sig åt det lilla. Glad
    Ja ibland kan jag uppfatta detta ständiga hånande och 'jag behöver inte respektera!...' som brist på ett gott självförtroende faktiskt. Eller att det handlar om att hävda sig. Förstår mig inte riktigt på det där jag.

• oOHalalOo
    Korsriddaren skrev 2011-07-29 13:53:06 följande:
    Hyfs i ordets egentliga bemärkelse håller på att bli en bristvara i dagens Sverige, där allt bara handlar om en själv. Omtanken om nästan är en kristen värdering som helt i linje med övrigt i den här diskussionen, helt legitimt håller på att gå förlorad.
    Ja så kan man uppfatta det, att det är ego och framförallt rättigheter som är i fokus. Att visa hänsyn och att man också har skyldigheter av olika slag talas det sällan eller aldrig om. Det ger tyvärr signalen att man inte behöver ta ansvar utan endast kan fokusera på jaget och ens egna behov. Allt annat och andra kommer i andra hand.
    Något har nog gått lite fel tycker jag när det är så.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-29 14:08:05 följande:
    Jag brukar använda tomteanalogin för att 
    1. Det finns inga vetenskapliga bevis för att tomten inte existerar.
    2. Det är allmän konsensus kring att tomten inte existerar. 

Det är alltså inte en jämförelse mellan entiteterna gud / tomten utan en illustration kring bevisbarhet.
    Det finns ju lika mycket bevis för tomtens existens som guds (vilken gud förresten - det finns ca 30.000 namngivna gudar att välja mellan).

Tomteanalogin funkar även i andra mer ockulta sammahang och kräver inte direkt en religiös koppling.

Det enklaste sättet att få mig dra igång det är att snacka om "men det är minsann inte bevisat att [whatever] inte finns..." 
    Så det är själva bevisbördan du är ute efter, inte att det handlar om religion versus icke-religion?

Det spelar ingen roll hur många gudar man anser det finns enligt min uppfattning. För när vi talar om bevis för gudsexistensen så handlar det om den personliga övertygelsen, vilket är beviset i sig - för den troende. Dvs. det handlar ju inte om att andra ska överbevisas om existensen, lika lite som det gör det när det gäller tron på tomten.  Det gäller ju att ha rätt förståelse för vad bevis/övertygelse är i det här ovetenskapliga sammanhanget.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?