Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Anna60 skrev 2011-07-07 15:24:16 följande:
    Nåväl jag skulle inte blivit glad om de kommit hem med en pingstvän heller! Men det skrämmer inte lika mycket trots allt. Terrorism och självmordsbombning och hedersmord är inte förekommande inom den svenska frikyrkorörelsen. Men jag skulle fått kämpa för att inte hänga mej på vinden om de kommit hem med en pingstvän också. Alla dessa ORD och BIBELCITAT som bara är floskler utan substans. Det går inte att fråga en pingstvän vad han tycker utan att få ett bibelord i nyllet. En kristen fundamentalist tycker inget själv utan gömmer sig bakom ORD ORD ORD. Oftast högtravande men tomma.

Jo, hedersmord förekommer, men det kallas sällan så, eftersom det är svenskar som begår brotten. ;/

Men återigen - att tala om muslimer är inte som att tala om pingstvänner, utan som att tala om kristna. Och bland kristna förekommer det i högsta grad terrorism, bombning (jag förstår inte varför "självmords"-biten gör det värre faktiskt) och hedersmord. Det är milt sagt orättvist att jämföra en hel religion med en liten sekt, och bara dra de allra värsta exemplen ur religionens sekter. Islam är inte representerat av dess minsta och mest fanatiska sekter, lika litet som att kristendomen är representerat av abortläkarmördarna och homohatarna.  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    smlh skrev 2011-07-07 15:45:08 följande:
    Läs koranen, thats all im saying.

Läs bibeln, that's all I'm saying.
  • Dorian Ertymexx

">

Mr Deity visar som vanligt hur meningsfullt det är att skilja på religion och religion, snarare än notera att alla religioner super exakt lika mycket kol.  
  • Dorian Ertymexx
    oki skrev 2011-07-08 04:56:23 följande:
    förlåt råkade ramla in här men hur menar du att svenskar begår hedersmord? Tror faktiskt aldrig att jag hört Kalle mörda sin dotter Anna för att hon blev kär i Joseph bara för att han var jude. Inte bara det men hedersmord existerar världen över så jag förstår inte riktigt hur "killerswedes" har lyckats sprida sig så enormt att vi fått mynta uttrycket hedersmord.

Undrar också över vilka kristna i västvärlden dom senaste åren som terroriserat i kristendomens namn (och snälla skriv inte IRA då dom inte anger religion eller bryr sig om det)

Det finns otroligt många offer för kristendomens framfart med korståg och jag vet inte allt som drabbats oss europeer men man kan väl ändå dra en andningens suck att för tillfället har vi frigjort oss tillräckligt för att slippa vara rädda?
    Ska man gå bakåt i historien är kristendomen lika grym som islam men vi lever NU och det är NU som bekymrar dom flesta av oss för tillfället.

Det är skit samma om de anger religion som anldening. det var ett terrorkrig som bland annat berodde på religion. Katolska mot protestantiska.

Men det jag främst syftar på är kristna som bränner abortkliniker, mördar abortläkare och liknande. Sedan vill jag nog kalla folk som demonstrerar glatt om att "en till brinner i helvetet" vid homosexuellas begravningar för ett slags terrorism också, om än inte direkt mördande sådan.

Att man inte talar om svenskt hedersvåld betyder inte att det inte finns.     
  • Dorian Ertymexx
    oOHalalOo skrev 2011-07-08 11:32:03 följande:
    Å andra sidan så belyser dessa verser opportunisterna i Medina och hur de låtsades bli muslimer för att i nästa sekund avsäga sig Islam, dvs för att ge Islam ett dåligt rykte... 'ingen bra religion'. Från vers 83 talas de också om hur dessa personer inte vände sig till profeten (fvmh) när de fick kännedom om något för att han skulle ha kunnat bedöma de rykten som spreds. Dvs det är som att gå bakom ryggen, vilket inte är islamiskt korrekt att göra. Hycklarna som det längre fram talas om är de som säger en sak och gör en annan. Inte heller det är ett islamiskt korrekt handlande, och att de anses vara icke-troende är ju för att de själva valt den vägen.

Jag hittar inte var just 'döda otrogna som vänder en ryggen står', där får du hjälpa mig med vilken vers det är.

När det gäller att döda en annan muslim, som tillhör en annan stam och stammarna befinner sig i krig, så måste man som straff befria en slav, och om det är en stam som man står i förbund med skall blodspengar betalas till offrets anhöriga och dessutom ska en slav befrias.

Så det skiljer lite när det gäller straffet. Fast egentligen är inte det så konstigt för om jag ser till det islamiska arvesystemet så skiljer det också lite, beroende på vem och situationen osv.

Jag tror om man helt försöker utgå från ett svenskt jämställdhetsperspektiv, så blir det svårt att förstå att det kan finnas andra lösningar, även om de inte rakt av skulle handla om 50/50 lösningar och svar.

Jag förstår över huvud taget inte varför man vill jämföra en religiös text med Sverige idag. Och ännu mindre varför det alltid, osvikligen och undantagslöst är koranen man pratar om. Bibeln är inte ett smack bättre.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-08 13:29:44 följande:
    Muslimer som beter sig illa är inga riktiga muslimer
    Kommunister som beter sig illa är inga riktiga kommunister
    Sossar som skattefuskar är inga riktiga sossar
    Skottar som har socker på sin gröt är inga riktiga skottar.

Svenskar som beter sig illa är inga riktiga svenskar och

kristna som beter sig illa är inga riktiga kristna, tror jag bestämt att du glömde. Litet analt av mig kanske, men det är liksom viktigt att poängtera tycker jag. 
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2011-07-08 13:37:15 följande:
    Bra poäng. Jag tycker överhuvudtaget att där man har systemet att kvinnor är i hemmet och inte är självförsörjande, vilket leder till att om relationen inte är bra har kvinnan väldigt svårt att göra sig fri, så finns det en allmän ursäkt.

"Ja men det är ju bara den mannen som är dålig, knäpp, rutten, etc".

Visst, så kanske det är, men det är ju fortfarande det systemet som sätter kvinnan i situationen att hon blir tvungen att stanna hos en man som behandlar henne illa.

Och det är inget unikt för islam, utan är lika sant för alla religioner, inklusive kristendomen i väst.
  • Dorian Ertymexx
    Lavish skrev 2011-07-08 14:20:06 följande:
    Fast nu har jag inte läst Koranen pärm till pärm men är en icke självförsörjande kvinna som är helt utlämnad åt makens nåd och onåd verkligen något som förordas där? Tror det är mer kulturellt.

Inte i bibeln heller, och det var väl inte heller relevant när alla var bönder och allas arbete självklart. Men det är klart att situationen att man inte tillåter skilsmässa i kombination med att man inte själv får välja vem man ska gifta sig med också ställer till det.... Men såvitt jag vet är skilsmässa OK inom islam, under vissa förutsättningar?

JA! Slöjpåbud, underkastelse för mannen, total lydighet och liknande är inte muslimska påfund, utan starkt inspirerat från just kristendom. Samma sak med bildförbudet. Läs din bibel, den är genomvidrig på så många plan.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2011-07-08 15:08:42 följande:
    Är talibaner muslimer? Om inte, vilken religion tillhör de?

Är ganska säker på att de själva betraktar sig som muslimer, och ytterligt rättrogna sådana. 

Är Bandidos svenskar? Är ganska säker på att de själva väljer att betrakta sig som svenskar, och ytterligt rättrogna sådana.

Är Jehovas Vittnen kristna? Är ganska säker på att de själva väljer att betrakta sig som kristna, och ytterligt rättroggna sådana.

Unt so weiter. Att några fundisar och tokar kallar sig för X betyder inte att de är de yttersta och finaste representanterna för X. Abortläkarmördarna är i högsta grad kristna, men inte fan sätter vi hela kristendomen till svars på grund av dem. Inte heller gnäller vi på hela kristenheten för katolska kyrkans synder. Men så fort en muslim fiser så är hela islam, från Dakar till Djakarta, från Kongo till Kina, varenda en av miljarden muslimer tvärskyldiga?      
  • Dorian Ertymexx
    Mentat skrev 2011-07-08 15:26:25 följande:
    Iran påstår sig ju vara en uttalat islamisk stat och deras lagstiftning präglas inte direkt av jämställdhet om man säger så. Här är några exempel: www.wfafi.org/laws.pdf

Vatikanen utger sig för att vara en kristen, västerländsk stat. Need I say more?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?