Self Evident skrev 2011-07-11 22:03:45 följande:
Exakt. Det är den fundamentala skillnaden.
I Sverige har vi skilt stat och religion åt eftersom vi har uppnått den graden av upplysning och civilisation att vi inser det orimliga i att låta skrifter från helt andra tidsepoker och förutsättningar vara vägledande i vårt nutida samhälle. Även om den processen inte är slutförd så är ambitionen tydlig. Religionen, islam såväl som kristendom och andra trosinriktningar, hör hemma i det privata och har ingen relevans när det gäller t.ex. modern lagstiftning.
Ni kan argumentera in absurdum för att rationalisera och legitimera Koranens kvinnosyn men den kommer aldrig att accepteras av svenskt rättväsende eller myndigheter. Jag är inte ett skit imponerad av muslimska män som i all sin godhet "faktiskt visst är jämställda" och verkligen uppskattar kvinnan som maka och mor (surprise!), enligt vissa konveriteter och västerländskt influerade muslimer här. Jag ger ingen cred för självklarheter. Been there done that på en övergripande samhällsnivå.
Jag är inte heller intresserad av Koranen eller individuella muslimers kvinnosyn utan enbart om de, som alla svenska samhällsmedborgare bör, följer svensk lag som förbjuder alla former av diskriminering.
Du har tyvärr fel i sak. Svensk lag inte bara inte underlåter att förbjuda alla former av diskriminering, den rentav uppmuntrar till vissa sorters diskriminering i praktiken.