oOHalalOo skrev 2011-07-10 22:32:54 följande:
I Islam så är inte utgångspunkten jämlikhet i den svenska bemärkelsen, dvs att man gör allting på exakt samma sätt, däremot så gör man samma.
Så det som du har tagit upp, varför inte kvinnor också får gifta sig med 4 män, så beror det på att kvinnor inte är familjeförsörjare. Så det skulle vara ologiskt att kvinnor skulle ha försörjningsplikt för 4 män och sina barn, när hon inte har det för 1 man och barn. Så försörjningsbördan ligger på männen därför är det också han som har möjlighet till att gifta sig med fler än en fru.
Jag tror inte män kallar det för ett privilegium att kunna gifta sig med fler än en fru, eftersom det är en tung ekonomisk börda framförallt. Få gör det också, enligt en undersökning så är det ca 2 procent som gör det.
Det står inte så enkelt i versen du nämner utan det är unik situation och en stegvis väg att följa. Sen kan man också fundera över att profeten Muhammad (fvmh) aldrig tog till våld mot sina fruar.
Kvinnor kan vara delaktiga i politiken, precis som de är i många andra så den biten är inte några problem. Att vara statschef däremot är ett 24 timmars arbete och då lär familjen bli lidande. I Sverige resonerar man ju inte riktigt på samma sätt alla gånger, effersom det ofta handlar om att förverkliga oss själva, medan Islam lär att man sätter familjen i första rummet. Därför resonerar vi inte lika i den frågan misstänker jag.
Varför kan inte kvinnor vara familjeförsörjare? Alla, oavsett kön, ska ha samma möjligheter, rättigheter, och skyldigheter. Könsroller är inte bra...
Spelar ingen roll om det är en ''unik situation'', eller ''stegivis'', DET ÄR ALDRIG OKAY MED HUSSTRUMISHANDEL! Det är aldrig okey med våld överhuvud taget, men riktigt pinsamt att någon år 2011 kan försvara husstrumisshandel, eller våld över huvudtaget. Det är olagligt, och konstigt att ena sekunden säga att islam är jämdställd, till ena att män får slå sina fruar. Varför får inte kvinnor slå sina män? Dessutom tycker jag att man inte ska ta Mohammed som någon förebild hur man ska behandla sina fruar då han själv gifte sig med en nioåring och hade sex med henne. Jag vet inte vad jag ska säga, blir helt stum av att någon vuxen kan tycka att det är okey med att slå folk, så där beter sig barn med aggressionsproblem. Alla som är civilseradeser hur sjukt det är att med att slå sin egen fru.
Varför blir familjen inte lidade när en man är aktiv inom politiken?