• Miola

Möjligt att få beviljad igångsättning eller snitt pga detta?

Jag har upplevt samma som du, samma känslor - inte vansinnigt ont förrän när det är precis dags. Första barnet var jag inne på förlossningen i en timme, hon föddes 4h efter första lilla känslan i magen (inte värk). Andra barnet var jag således livrädd att jag skulle föda i hallen och storasyster skulle behöva se på. Har ca en timmes bilfärd till förlossningen så kändes som att det kunde bli så..

Redan första gången på mvc tog jag upp min oro coh fick ett "det är ingen fara, det är inte så vanligt att föda hemma" till svar. Vilket bara gjorde mig irriterad och inte alls lugn. Efter en hel del tjat och att min sambo följde med till mvc och snackade fick jag en remiss till Aurora där jag skulle få diskutera igenom mina rädslor. Det hjälpte oerhrört! och det som hjälpte mest var när jag fick godkänt en igångsättning om jag ville när det närmade sig (bm på mvc fick göra regelbundna ujndersökningar av livmodertappen för att kolla hur nära). När det väl var dags var jag inte rädd och fixade allt själv ändå. Och det gick inte såå fort, jag hann iaf vara på förlossningen i 20 min ;).

Så ja, möjligheten finns att bli beviljad igångsättning. Men det är dock inget de rekommenderar pga riskerna. När jag läste på (gjorde jag i massor under hela graviditeten efter som jag varlivrädd) var det dock vanligast om man haft en snabb första förlossning, att andra gick ändå snabbare, men att tredje var helt annorliunda och inte alls snabbare.

Rekommenderar dig cokså att läsa på om hur man gör om man måste föda hemma. Kunskap är makt. Kram!

Svar på tråden Möjligt att få beviljad igångsättning eller snitt pga detta?