• mymy

Vi från SKÅNE som vill träffa nya vänner

Arg och besviken är jag... Har ikväll kommit på min 15-åring att hon röker :( jag jobbar på Lungmottagning o vet PRECIS vad rökning gör o min pappa dog i lungcancer för snart två år sen ...:(. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Får gå o lägga mig o försöka sova bort ilskan. Har pratat med tonåringen men hon förstår ju inte riktigt allvaret..:(
    (o om ser finns rökare här så ta inte illa upp av inlägget, vad ni gör har jag inte med att föra utan detta handlar enbart om min älskade tonåring!)

• mymy

Kan inte sova. Får ångest av att hon röker :( jag trodde att jag skulle slippa detta då jag själv inte röker men icke :(

• mymy
    Renesme skrev 2011-07-18 09:48:14 följande:
    Tråkigt att höra.. och så svårt att veta vad man ska göra :/ Tyvärr kan man ju inte tvinga folk att göra som man vill.. tror det viktigaste är att visa att man aldrig aldrig accepterar beteendet.. och eftersom jag är uppväxt i en hundägarfamilj så tror jag starkt på hellre belöna positivt beteende än att straffa negativt. Lycka till med att få henne att öppna ögonen iaf!
    Naturligtvis belönar jag också positivt beteende men tycker att negativt ska bestraffas också... usch, vet varken ut eller in nu, skönt att få semester på fredag.
  • mymy
    Anonym (svalöv) skrev 2011-07-17 13:33:43 följande:

Hej hej, jag är gärna med på ett hörn. Är ganska nyinflyttad i svalövs kommun. Jag är 28 år, har 2 flickor på 6 o 8 och en bonus pojk på 8. Väntar även det tredje barnet med bf i november :)

Välkommen hit!
    38 år, bor i Åstorp. 3 barn (9, 11 och 15 år) och en lillprutt på väg beräknad till 11/9.
  • mymy
    Afrodite86 skrev 2011-07-18 09:50:25 följande:
    tyvärr så finns det alltid grupptryck eller ett sätt för tonåringar att göra uppror. Du kan ju bla berätta att en ask kostar typ mellan 40-50 kronor och räkna ut det per år vad det blir i kostnad för henne och förklara att ju längre hon gör det desto svårare blir det att sluta, det finns inget som heter att man kan då sluta när man vill. Jag e sj storrökare och har det tufft nu när jag e gravid. Jag röker inte nu men jag e sugen hela tiden.  det är mkt pengar somman slänger ut med på det hela och plus att man sabbar kondis och hälsan. Men tror ju mer du tjatar desto roligare är det, men försök att sätta dej ner och göra en uträkning med henne så kanske hon ändrar sej för du kan nog tjata på om hur farligt det är, det e nog så att det åker in och ut ur örat.
    Ja jag tänkte att vi skulle sätta oss och räkna ut lite vad det kan kosta per månad och år osv, så hon förstår den biten. Sen borde hon ju veta det med riskerna redan då min pappa, hennes morfar, dog av lungcancer för snart 2 år sen...
    Tack!
  • mymy
    Renesme skrev 2011-07-18 11:10:48 följande:
    Nu har jag ju inte barn i den åldern, men jag minns hur det var i den åldern :) Självklart menar jag inte att negativt beteende ska gå omärkt förbi. Menar snarare att sådana straff som iaf jag och mina vänner fick som indragen månadspoäng, utegångsförbud, internetförbud osv snarare gav motsatt effekt. I den åldern betyder grupptrycket allt för mycket så tyvärr har jag inget konkret råd att ge dig :/ det känns faktiskt som det mesta ger fel effekt.. :/ Men jag tror det är JÄTTEVIKTIGT att hela tiden visa att man verkligen inte accepterar det.. prata om konsekvenserna, kostnaderna (hur sjutton har ens en 15 åring råd att finansiera ett rökande?) ett förlag kanske kan vara att om hon nu vill vara så "vuxen" och röka så får hon vara "vuxen" på andra punkter med.. dvs hon får finansiera inköp av kläder, skolmaterial osv själv.. om hon nu inte redan gör det.. man kan ju inte vara vuxen när det passar och barn när det passar..
    Ja så ska man kanske göra, ska hon röka så ska hon också betala för allt annat själv också. Hon har sin månadspeng och pengar hon får för sitt reklamutdelande, cirka 1000 kr månad. Skulle vara intressant att se hur hon hade tänkt klara alla inköp själv. Detta får jag fundera på helt klart!
    Men dataförbudet och att hon får komma hem tidigt på kvällarna kvarstår också... Tack för synpunkter! Uppskattas mycket!
  • mymy
    MammaMia88 skrev 2011-07-18 12:54:40 följande:
    Mymy: Jag rökte också ett tag, men det försvann av sig själv efter ett par veckor...tyckte det smakade/luktade hemskt, så om du har tur så försvinner det av sig själv när hon inser hur äckligt det egentligen är  
    Ja men jag kan inte vänta känns det som, ju längre hon röker desto svårare blir det att sluta.. även om det hade varit skönt att avvakta och se bara. Men hon ska veta hur besviken jag är på henne och hon kommer inte få ett öre mer av mig än sin månadspeng, det är en sak som är säker.
    Tack..:)
  • mymy
    jankie skrev 2011-07-18 13:40:48 följande:

jag jobbar onsdag torsdag denna veckan och ja kväll med. så i morgon kan jag fika. även på fredag.

har sedan länge haft ont i handen(tummen) som bara blivit värre. var i väg till en arbetsterapeut i dag och hon trodde på karpaltunnel....så nu sitter jag här med en handskena vilket känns väldigt obehagligt.Hoppas bara att smärtan går över snart....

Nån som ska till kiviksmarknad? och är de nån som vet vilken dag nu i veckan åhus har marknad?

Hade tänkt ta Kiviks marknad men vi får se om jag hinner. Sista jobbveckan och på fredag em/kväll kör vi till Hudiksvall (jag har stuga där tillsammans med mina syskon), så det är packning som gäller för min del egentligen... har aldrig varit på Kiviks marknad och nu efter 12 år i skåne så känns det som att det är tid att besöka det.:)
  • mymy

4 (!!!) arbetsdagar kvar till semester o ledigt. Ska bli SÅ underbart!!

• mymy

Anonym (Svalöv) - mina två minsta ska börja 4-5:an på Rågenskolan nu efter sommaren :)
    Menar du att du bor i Åstorp varannan vecka?

• mymy
    MammaMia88 skrev 2011-07-20 07:57:38 följande:
    Gud vad lättad jag är! Vi fick hyra huset som vi ville ha, MED hyresreducering de första två månaderna. Tacka gudarna för förstående människor! Så vi flyttade den 1a september Enda nackdelen är att det ligger i Sibbhult, vilket är en bit härifrån, så kommer inte kunna be päronen om hjälp lika lätt, eller hälsa på så ofta, men men

4 rum, trädgård, eget garage....och ETT våningsplan, slippa konka på matkassar två trappor upp är så jäkla skönt  
    Härligt...:) Vi hyr också hus, fast i Åstorp då.:) Vi har en kanonbra hyresvärd!
  • mymy
    Anonym (svalöv) skrev 2011-07-20 15:08:49 följande:
    Ok, Nej jag har mina flickor vartannan vecka och eftersom jag valde att flytta från åstorp så kör jag dom från teckomatorp varje dag. Lite stressigt ibland men det fungerar bra.
    Ja så får man ju göra då. Jag lovade barnen att inte flytta härifrån så jag får försöka hålla det. men jag skulle gott kunna tänka mig flytta neråt i skåne.
  • mymy

Maddisen: kolla runt i Skånes sjukhus ang gastroskopi. Det kan finnas sjukhus som har kortare väntetid. Det är inte säkert region Skåne vill betala Stockholm för denna undersökning o då kanske du kan få väntan längre på op. Viktigt oxå att du nu direkt ringer Landskrona o åberopar vårdgarantin.

• mymy

MammaMia- akuten i Landskrona är inte hopplös. Det är en medicinakut för vuxna. Det finns ingen barnläkare där, därför tog dom inte heller emot din dotter. Men jag LOVAR! Hade det varit livshotande så hade de tagit sig an henne o skickat henne med ambulans någon annanstans. Att du inte gick till Er vårdcentral eller till jourläkarcentralen, som ju ligger precis bredvid Lkrona lasarett.

• mymy

MammaMia88- akuten i Landskrona stänger kl 17. Var gick du? Var det på lasarettet verkligen?
    Allt har med deras "uppdrag" att göra. De får inte betalt för vissa saker, hur enkelt det än är tyvärr :(

• mymy

MammaMia88 - sjukvårdsupplysningen är kass om något. Har jobbat både på akuten i Landskrona o i Hbg o vet att de säger till de flesta att åka in, detta för att de ska ha ryggen fri. Tråkigt! O Sjukvårdsupplysningen borde veta var de tar emot barn och inte, de borde veta precis var de ska hänvisa patienterna. Som sekreterare på akuten kan vi ibland väldigt mycket mer än som, tyvärr. Vi har ju inte tid att ta hand om, och råda patienter per telefon.

• mymy

MammaMia88- CSK är ett större sjukhus :) skönt att ha nära till det :))

Svar på tråden Vi från SKÅNE som vill träffa nya vänner