Renesme skrev 2011-07-18 11:10:48 följande:
Nu har jag ju inte barn i den åldern, men jag minns hur det var i den åldern :) Självklart menar jag inte att negativt beteende ska gå omärkt förbi. Menar snarare att sådana straff som iaf jag och mina vänner fick som indragen månadspoäng, utegångsförbud, internetförbud osv snarare gav motsatt effekt. I den åldern betyder grupptrycket allt för mycket så tyvärr har jag inget konkret råd att ge dig :/ det känns faktiskt som det mesta ger fel effekt.. :/ Men jag tror det är JÄTTEVIKTIGT att hela tiden visa att man verkligen inte accepterar det.. prata om konsekvenserna, kostnaderna (hur sjutton har ens en 15 åring råd att finansiera ett rökande?) ett förlag kanske kan vara att om hon nu vill vara så "vuxen" och röka så får hon vara "vuxen" på andra punkter med.. dvs hon får finansiera inköp av kläder, skolmaterial osv själv.. om hon nu inte redan gör det.. man kan ju inte vara vuxen när det passar och barn när det passar..
Ja så ska man kanske göra, ska hon röka så ska hon också betala för allt annat själv också. Hon har sin månadspeng och pengar hon får för sitt reklamutdelande, cirka 1000 kr månad. Skulle vara intressant att se hur hon hade tänkt klara alla inköp själv. Detta får jag fundera på helt klart!
Men dataförbudet och att hon får komma hem tidigt på kvällarna kvarstår också... Tack för synpunkter! Uppskattas mycket!