giftgrodan skrev 2013-07-10 01:30:55 följande:
härligt!
Jag är tacksam för all hjälp.
Är 33 år, gravt överviktig,och idrottsbakgrund har jag ingen alls, förutom att jag red mycket när jag var yngre. Jag har inga hälsoproblem, men märker att knäna knakar ibland när jag gör benböj, så jag antar att jag borde vara försiktig med övningar som är tuffa för knäna.
Rör mig inte speciellt mycket i vardagen. Jag började träna överhuvudtaget för två år sen, och under det senaste året har jag tränat i genomsnitt ca två gånger i veckan (kan vara något av en glädjesiffra kanske, men tror det borde vara där nånstans), främst gruppass av olika slag - Easy Line, Functional moves, TRX, Afropowerdance har varit de vanligaste. Jag tycker att det är roligare att träna styrka än kondition, men gissar att jag egentligen borde göra mer kondition... Har kort på ett gym alldeles i närheten där det vanligen finns rätt många gruppass, och en rätt välutrustad egenträningsavdelning.
Mål är så svårt att ange, jag vet inte om jag har något förutom att bli mindre som sagt, och ja, tajtare i kroppen eller vad man ska säga. Jag vet att maten är betydligt viktigare än motion för det målet, men för mig hänger de ganska mycket ihop. Jag blir sugen på mindre onyttigheter om jag tränar ordentligt t ex. Jobbar oregelbundna tider, men har rätt mycket tid som jag skulle kunna träna på.
Vad jag behöver är nån form av struktur, så jag vet vad jag ska göra när jag är på gymmet utan att ha en ledare som står i mitten och skriker.
Men shit va bra att du vill ta tag i det. Första steget tar dig 99% närmre målet (eller nåt).
Jag tror att du kan komma väldigt långt med styrketräning. Kondition är bra, men många överskattar det. Styrketräning bränner väldigt mycket också. Och om du tycker att det är roligare så kommer du att göra det mer.
Om du har problem med knäna så borde du träna dem, men inte överbelasta.
Jag tror att du generellt skulle tjäna mycket på att lägga upp ett träningsprogram som bygger bålstyrka och även benstyrka. Där kan du få mycket förbränning gratis och kroppen känns tajtare och starkare.
Lägg upp ett program som funkar och där du kan se efterhand att du verkligen får resultat och når upp till delmål. Det kan ta tid att hitta idealformen, men om man varje vecka, eller varannan, eller var fjärde, faktiskt kan se att man når delmålen så blir man inspirerad att gå vidare och innan man vet ordet av så är man framme.
Vad gäller maten så har jag märkt att många som lyckas gå ner i vikt hittar en last som ställer till det för dem, och när de får ordning på den så får de mycket viktnedgång gratis. Till exempel så har jag en kompis som drack 1,5 liter Coca-Cola per dag, vilket ger över 600 kalorier. En annan hade ovanan att stoppa några extra ostskivor i munnen när hon gjorde mackor. När vi räknade kom vi fram till att hon fick i sig mellan 500-1000 extra kalorier per dag bara på en ovanan. Nu säger jag inte att du har någon sådan ovana. Men om du har det så har du tur. Ost-tjejen kunde gå ner nästan ett kilo i veckan enbart på att sluta ha ost i kylskåpet.