Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Jennnyn skrev 2011-06-20 20:48:40 följande:
    Tips till er som äter kolhydratsfattig kost:

Istället för ris kan man riva rå blomkål fint och sedan sjuda ett par minuter. Funkar till det mesta. Blomkål kan man även göra mos på. Koka mjukt och gör sedan precis som när du gör potatismos.

Pasta kan ersättas med morot som hyvlats till tunna "tagliatelle" med potatisskalaren. Sjud dessa ett par minuter och vips har du "spaghetti". Detta funkar även med zucchini.
    Bra tips! Själv undviker jag pasta i högsta grad då jag mår dåligt av att äta det, får uppblåst mage. Däremot har jag funderat på spenatpasta, men det är väl samma grej egentligen, eller?
  • Paradigm
    Jennnyn skrev 2011-06-20 20:59:23 följande:
    Ja, det är gott om snabba kolhydrater även i spenatpasta, tyvärr. Har du testat dinkelpasta? Det innehåller långsammare kolhydrater än vit pasta. Dessutom tycker jag att dinkelpasta är godare än fullkornspasta.

Jag är en riktig pastaälskare och jag kan faktiskt erkänna att jag unnar mig vanlig vit pasta lite för ofta..
    Nej, faktiskt inte, men ska testa (dinkelpasta)! Passar nog bra till lunch och innan (1 timme innan eller så) ett riktigt hårt och långt träningspass där man främst fokuserar på att få upp snabbheten.
  • Paradigm
    Jennie med ie skrev 2011-06-20 20:53:08 följande:
    Det gör jag, och det är jag Emellanåt i alla fall. Men jag har en förmåga att fokusera på det negativa. En riktigt trist jäkel kan jag vara...
    Hehe, men trist verkar du inte vara någonstans iallafall.
  • Paradigm
    Amazina skrev 2011-06-20 22:06:52 följande:
    Skulle vi inte kunna ha en utmaning i tråden som utvärderas var vecka...
    Typ att var måndag presenteras en utmaning som gäller träning eller kost och måndagen därpå utvärderas hur man lyckades med resultatet. Någon (den som lyckades bäst?? TS?? Först till kvarn??) presenterar sedan veckans nya utmaning och så fortsätter det så. Vill man vara med, så är man det annars hänger man bara i tråden för att vara lite träningssocial.

Ett exempel är:
    Denna veckas utmaning:
    Plankan minst 20 minuter på en vecka...
    eller
    Inget godis/snarr/glass/socker alls på en vecka...
    eller
    100 armhävningar på fötterna...
    mm mm

Vad tycker ni???
    Ja, varför inte? Skrattande Däremot har vi olika utgångspunkter, så det blir svårt att tävla, att sätta en rimlig ribba, men vi kan ju utmana varandra genom t.ex. öka plankan med en halv minut, öka med 20 armhävningar, springa 5 km 5 minuter snabbare än tidigare osv. Då krävs det förstås att vi är ärliga. Skrattande

Mycket bra förslag, jag tycker att vi kör på det. Alla får joina om de vill och återkomma om de har lyckats.

VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

Nästa vecka bestämmer Amazonas utmaningen.
  • Paradigm
    Thomas 66 skrev 2011-06-20 22:58:15 följande:
    När ni utför den, kör ni flera gånger ?
    Nej plankan ska klaras vanlig tid + 1 minut utöver det utan paus.
  • Paradigm
    Thomas 66 skrev 2011-06-21 06:10:00 följande:
    Ja vila är ju fusk : ), men när ni tränar annars.Om man kör den  gånger3 som andra övningar
    Jaha, nej jag kör den bara en gång.
  • Paradigm
    Amazina skrev 2011-06-21 08:44:18 följande:
    Härligt!! Här ska plankas!

Om man kollar statusen dag 1 (vanligen måndagen) så har man ju något att utgå ifrån på avslutningsdagen...
    Jag brukar köra strax över en minut i plankan (är fortfarande lite nybörjare efter förlossningen)  men ska kolla om jag kan pusha mig idag. Ska bli spännande att se hur mycket man kan öka på en vecka.
    Kör hårt! Skrattande
  • Paradigm
    Päron1986 skrev 2011-06-21 11:43:54 följande:
    Ah vad dum jag är.. läste inte klart :P

En minut, dvs 1½ minut för mig innan måndag!
    Det ska man väl fixa? *Hoppas*

Vet ni något bra proteinpulver btw?
    Laktosfritt måste det vara dock..
    Jag kan ingenting om olika pulver och helst hade jag haft aspartamfritt osv men jag vill iaf ha så "rent" och bra som möjligt!
    Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig, men om du inte får något svar här så är jag säker på att de i hälsobutiken gärna hjälper dig.
  • Paradigm

Jag behöver inspiration!

Vad kan man äta för något gott till kvällsmål? Gärna något annorlunda, självpåhitt uppskattas innerligt.

• Paradigm
    Amazina skrev 2011-06-21 14:39:13 följande:
    Var du en dån där LCHF-are eller vegetarian eller så?? Annars kycklingsallad med matvete... Bakad potatis... Auberginegratäng med tomat, lök, ost... Fisksoppa med tomatbas... Grillade skaldjur med sallad... Wokade grönsaker med något kött... Ratatuille (stavning?) med kycklingfilé...
    Nej jag är ingen LCHF:are, men undviker pasta då jag får uppsvullen mage. Dessutom kan jag inte äta mycket vitt då det ger mig migränattacker. Tack för tipsen, men jag är ute efter kvällsmål, inte middag.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!