-
Keso är ju asgott!! Behövs inget till!Fattig student skrev 2011-06-26 21:36:15 följande:Sitter här nu och äter keso rakt ur burken. För trött (eller lat) för att orka göra något kvällsmål, men det funkar det med.
-
Är någon av er duktig på pulsklockor?? Startade precis en tråd med mina behov... Om någon har råd/tips/erfarenheter får ni gärna gå in och svara!!
www.familjeliv.se/Forum-24-405/m59702804.html -
Det här med pulsen är väldigt individuellt och man bör egentligen bara mäta med sig själv och jämföra sina egna prestationer. Den kan t ex bero på vätskebalansen, Hb, syremättnad i blodet, ålder och kondition mm. Anledningen till att pulsen ökar vid ansträngning är att kroppen ställer krav på en högre hjärtminutvolym (Dvs den mängd blod hjärtat pumpar ut i aorta per minut). Kravet uppstår när behovet av att tillföra syre till cellerna och transportera bort slaggprodukter, tex koldioxid ökar. Hjärtminutvolymen ökas antingen med ökad slagvolym eller ökad frekvens. Ju mer vältränad man är desto starkare är hjärtmuskeln= större slagvolym vilket också gör att man kan belasta sig mer till en lägre puls.Jennie med ie skrev 2011-06-27 23:00:09 följande:På tal om puls... är ni duktiga på det där? Vad pulsen säger om vilket skick man är i Jag har lärt mig på stenåldern nån gång att pulsen i sig inte säger så jättemycket men att hur fort pulsen går ner igen efter att ha höjts vid idrottande t ex säger ganska mycket. Gäller detta fortfarande eller säger nya rön typ tvärtom?
Jag körde nåt powerwalksaktigt på bandet idag, ca 135 steg/minut, hela tiden med uppförslutning som jag varierade mellan lutning 7 och 12. Gick 37 minuter plus upp- och nervarvning (totalt 10 minuter) med 4 pulstoppar. Topparna låg på 160-162, och det var då fullt logiskt med starkast lutning (samma hastighet hela tiden, bara lutningen varierade). Efter 4 minuters nervarvning var pulsen nere på 100. Vad säger det er pulsexperter, är jag färdig för graven eller i godkänd svenssonform?
Efter bandet blev det styrka, mage och rygg, 55 minuter. Och jag glömde att jag skulle ta och testa att börja med plankan, nu blev den nästan sist och jag dog nästan efter 45 sekunder.
Ett bra mått på hur fit man är är att mäta vilopulsen. Ju starkare hjärta du har desto lägre vilopuls. Kolla direkt när du vaknar på morgonen innan du stiger upp och jämför ditt värde otränad/tränad. Gunde Svan hade en puls på 32 när han tränade som mest.
Dina värden säger mig tyvärr inte så mycket... Jättebra dock att powerwalka i lutning! Det får man snygg röv av! -
Vad tränar du? Vilken bmp vill du ha?ETSS skrev 2011-06-28 05:56:59 följande:Jag vet inte om det här är OT men jag skulle behöva lite ny musik i lurarna då jag är ute. Snabbt och taktfast förstås. Nutida eller cirka tio år tillbaka är spannet. Helst inte värsta housemusiken annars lyssnar jag på allt
Är det någon som har något tips?
Det finns en hel del podcaster på iTunes med träningsmusik med samm bpm och "utan skarv". Jag har även tankat hem "Fitness music 1-4" från piratebay -
Nu har jag köpt ny pulsklocka. Det blev en Garmin Forerunner 210. Härligt!! Här ska tränas och invigningen sker imorgon!!
-
Jag har varit i shoppartagen.
* Ny pulsklocka
* Nya spinningbrallor
* 2 nya spinningtröjor i rosa
* Nya spinningskor
Det kommer bli fint att träna ikväll! -
Jag tror många känner som du. Försök koppla bort det! Så fort du kommit igång med träningen på allvar kommer självförtroendet på köpet och så snart du kan se skillnad på kroppen kommer du vara stolt istället för att skämmas! Nu vet jag ju inte hur vältränad/otränad du är, men ska jag vara helt ärlig... När jag ser en stor tjej/kille på gymmet tänker jag absolut snanare "WOW, vad duktigt" istället för "vad gör hon här?".OnMyWay skrev 2011-06-30 08:42:52 följande:det e bra att härda ut. konstigt att man ens kan längta eftar att få träna..
Jag måste erkänna en sak och hoppas att någon känner igen sig, jag tycker det är jätte jätte jobbigt att klä av sig på gymmet och ställa sig i duschen. Känns som att 99,9% av alla tjejer där är helt perfekta. Förutom jag då som är den där 0.1 %, hahahahaha!
Jag har fött två barn under ganska kort tid (varav det yngsta bara är några månader) och även om jag börjar komma iform igen kommer jag "aldrig" få tillbaka den vältränade kropp jag hade för några år sedan. Jag känner ingen pinsamhet inför okända i gymomklädningsrummet, däremot drar jag mig för att byta om med väldigt närstående vältränade. Bla har jag en väldigt rar svärmor som är 60+ och har tränat hårt i hela sitt liv. Hon är fit!! Och hurtig som Susan Lanefelt! Jag vill helst inte bli granskad naken av henne! -
Såg nu förresten att du ju slimmat ner dig asmycket!! Bra jobbat! Härliga takter!!!OnMyWay skrev 2011-06-30 08:42:52 följande:det e bra att härda ut. konstigt att man ens kan längta eftar att få träna..
Jag måste erkänna en sak och hoppas att någon känner igen sig, jag tycker det är jätte jätte jobbigt att klä av sig på gymmet och ställa sig i duschen. Känns som att 99,9% av alla tjejer där är helt perfekta. Förutom jag då som är den där 0.1 %, hahahahaha! -
Precis hemkommen från dagens träning. Det blev spinning med instruktören Peter. Peter är rätt vältränad skulle man kunna säga. En senig muskulös gubbe på 65+. Han är så himla rolig! På spurtlåten på slutet satte han på Dire Straits, hoppade av cykeln och dansade ryckig gubbdans framför oss andra. Han är helt klart den bästa spinninginstruktören på mitt gym.
Enl funbeat har jag nu loggat 1526 träningsminuter de senaste 30 dagarna. Rätt bra med tanke på att det verkligen är just träning och inte "trädgårdsarbete", "knipövningar" eller annat som man också kan logga på sidan. Min stapel leder för tillfället bland mina kompisar. Och då har jag bla tre maratonlöpare att jämföra mig med, så jag är mycket nöjd! -
Bra jobbat! Vad blev det?ETSS skrev 2011-07-02 09:45:33 följande:Har just varit ute och gjort mitt pass i skitväder. Hade ingen internetuppkoppling innan så jag kunde inte ens få peppning av er att ta mig ut, men nu är det gjort :)