Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Träningsnördar - här samlas vi!

De flesta som är aktiva på Facebook måste ha sett "100 pass innan midsommar" gruppen?

Hur fasen definierar folk träning egentligen, sen när är promenader och familjegympa att se som träning? Jag går i stort sett en promenad varje lunch men inte fan är det träning? Jag har sett folk som räknar normalt hemarbete som vedklyvning, snöskottning etc.

Bara för att du har tights på dig när du promenerar tränar du inte!

• Studentpappa
    cosinus skrev 2015-05-18 16:41:47 följande:

Och det är anledningen till att jag inte orkat vara med i den utmaningen ö h t. Det och att det inte ens skulle vara svårt att hinna till 100, har antagligen passerat, bara inte räknat :)

Men jag håller med. Prommenader (i normalfallet) är inte träning. Kör man en mil så fort man kan så visst men inte att man går 1 km till Ica och sen hem igen för att handla mjölk.

Jag skulle heller inte räkna dubbelpass som två pass men det ser jag många som gör. Typ pass 33 5 km löpning, pass 34 gym 20 min och så är det direkt efter varandra. För mig är det ett träningspass, måvara att det är 2 olika saker men ff 1 pass.

Jaja, man får tycka olika men jag kände direkt att den där gruppen inte var något för mig :D

Ett Crossfit pass kan alltså vara minst 3-4 pass i ett, vi har ofta olika delar och blandar styrka och löpning. I söndags tog det nog minst 1,5 timme utan större pausar men det var många olika delar
  • Studentpappa

Har varit på resande fot sedan måndag, stökade av 70 mil i bilen idag för att åka på boxen direkt när jag kom hem (familjen är inte hemma). Blev ändå ett bra pass, var dessutom en aning onykter igår..

Böj

5x70

3x80

3x90

1x100

1x100

1x110

1x110

1x110

1x110

Walking lounges 4x20, 2x24kg i händerna.

16 chest to ring pullups

Övade muscleups och gjorde ett gäng ringdips, samt övade att gå på händer.

• Studentpappa

Pass 61 fredagsfys

Frontböj

2x75

2x80

2x85

2x87,5

2x90

Frivändning och stöt

2 lyft på 2 min x 10 set @65kg, mitt max är väl kring 80 så det blev tungt.

• Studentpappa
    Wilowa skrev 2015-05-24 11:59:18 följande:

Det står väl i utmaningen vad som räknas som träning? Minst 30 minuter och att man blir så svettig att man behöver duscha efteråt. Har även för mig att man kunde räkna flera pass samma dag.

Vedklyvning och snöskottning kan väl visst räknas som träning, det beror helt på hur man utför det.

Jag gick med i utmaningen, men efter en dålig start gav jag upp. Nu är jag däremot på G igen. Jag trivs så bra på nya Friskis i Karlstad och en stor fördel är deras nya regler för barn och ungdomar. Så kul att träna ihop med barnen och dessutom så lättar det mitt dåliga samvete eftersom jag inte lämnar dem ensamma hemma.

Vedklyvning och snöskottning kan gå som motion, om du inte kör regelrätta loglifts el.dyl. Då kan det bli träning, jag kommer från en skogsbrukarfamilj och har klyvt många träd i mitt liv, jobbigt visst, träning nej. Jacob gudiol har ett bra inlägg som jag håller med till fullo, pw kanske blir träning med en viktväst eller om du ligger precis under löptempo. Men det är skillnad på träning och motion.

Men detta är ju bara min åsikt.
  • Studentpappa

Pass 62

4 delar 90 min, första delen ren styrka med ett clean complex. Sen löpning, burpees, Push press, kb, wallball. Jobbigt som satan

• Studentpappa
    Sorbus skrev 2015-05-24 16:13:07 följande:

Jag har inte kollat på gruppen innan. Men det står faktiskt "Nyårslöften eller ej så är det dax att försöka få motivationen att öka och komma igång med att motionera lite" i beskrivningen. Och är syftet att komma igång med regelbunden motion tycker jag det kan funka alldeles utmärkt med promenader och annat.

Jag har läst Gudiols text och kan i stort hålla med om skillnaden mellan träning och motion. Men med tanke på att väldigt många faktiskt inte ens motionerar så tycker jag att allt som får folk att komma igång är av godo, och det att man loggar sina aktiviteter är ett effektivt sätt att få in regelbunden rörelse i sitt liv. Det som är smågrejer för en kan vara ett stort steg för en annan. När det väl satt sig så tror jag de flesta automatiskt kommer att öka på och övergå mer och mer till regelrätt träning iom att kroppen gärna vill röra sig mer och mer när man väl börjat. Men även om de inte gör det så har de förhoppningsvis fått en hälsovinst i förbättrade vanor med mer regelbunden aktivitet.

Så jag tycker inte man behöver ta särskilt seriöst på vad folk kallar för vad. Dessutom heter den ju gruppen/eventet inte 100 träningspass utan bara 100 pass så det finns ju rum för även motion. Vill man satsa på mer "riktig träning" tror jag man ska sikta in sig på en mer nischad grupp, om det är en FB-grupp för seriös träning man är ute efter.

Klart du har rätt i det, motion behöver man även om man tränar hårt då och då, för det är ändå för sällan för att det ska räcka. Jag gnällde bara mest för kul skull, ungefär som när man stör sig på grannens fula parasoll eller vad det nu kan vara.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!