Inlägg från: Jennnyn |Visa alla inlägg
  • Jennnyn

Träningsnördar - här samlas vi!

Som jag nämnde tidigare; I månadsskiftet har jag flyttat, börjat jobba och då börjar även min super-deff. Kommer köra två veckor med i stort sätt nolltolerans när det gäller kolisar, förutom precis i samband med hårda träningspass. Absolut inget socker och inte heller produkter med sötningsmedel som triggar sötsuget. Ingen frukt, endast grönsaker. Mycket proteiner, både vid måltider samt som tillskott. Endast bra fetter, som avokado och osaltade nötter. Absolut inga transfetter. Efter två veckor kommer jag tillsätta långsamma kolhydrater succesivt, samt lägga till någon frukt om dagen.

Hur brukar ni äta under deff?

• Jennnyn
    MissKaos skrev 2011-08-18 08:34:58 följande:
    Jag är ganska negativ till att utesluta kolhydrater HELT på det viset. tycker inte det fungerar, eftersom det bara resulterar i att man inte orkar prestera på träning. Jag har kört på en lägre dos kolhydrater istället, och då portionerart större delan av dem på morgonen. JAg har legatpå en "bra" deff på under 10% underhudsfett (om det är det du är ute efter) På följande kost:

Havregrynsgröt (fiberharegryn gär ju bytamot dinkel om man vill)1,5port + linfrön+ sojaprotein + minimjölk + banan 2 mackor(pumpernickel) med kalkon på ena och 1/2 burk makrill på andra 4 äggvitor, kokta + 1 glas juice (evt blåbär i gröten och evt ett sönderskuret fikon)

Mellis: 1-2 frukter + Lättyoghurt naturell + LITE musli, osötad med solrosfrön om träning på em, annars 2 frukter o yoggi utan musli

Lunch; ris + kyckling. OBS! 1/2 dl okokt ris MAXX, 2 kysklingfileer och grönsaker. + 1 frukt

Mellis: frukt 2 st, lättyoghurt 1-2 grova mackor pålägg som frukost. (sojaprot i yoghurten)

MIddag: Samma proteinmängd som lunch, 1/2  mängden kolhydrater + 1 frukt

Kvällsmål: Någon form av "ren" protein tex kesella eller proteinshake på minimjölk/lättyoggi och bär evt 1/2 banan om man är riktigt hungrig!

Tillkommer då gainomax efter träning alt RX+ 2 bananer.

Det här är en deff som har fungerat bra för mig. KOlhydratmängden håller sötsuget borta, men ger energi till träning.  Ej banan till mellis utan äpple/päron osv med lägre kolhydratmängd i. Det som är bra med den här kosten är att man kan äta den alltid och bara lägga till en glad ätare dag med pizza och godis om man inte deffar. Vill man köra hårddeff kan man såklart minska ner på kolhydraterna ytterligare. Det gäller att inte vara hungrig heller då faller man för sug och man sover inte bra, och man tappar muskler om man äter för dåligt.

jag är allergisk mot nötter gissar att man kan lägga nötter i gröten och minska ner på mängden havregryn
    Intressant! Tack för tipsen! Kan absolut vara värt att testa...
  • Jennnyn
    MissKaos skrev 2011-08-18 11:04:43 följande:

Jag tror att man som tjej ofta äter för lite, man vågar inte och tror man ska bli fet! Testa, men testa med att ögra fettmätningar så du ser att du kan gå upp lite i början. DÅ är det ofta muskelmassa, sen börjar man bränna...

Jag tänkte göra en BIA-mätning innan deffen och sedan en efteråt. Så får vi se om det blir någon skillnad. Känner att jag gått upp några kilo i sommar, på grund av att jag varit riktigt kass med maten. Har ätit alldeles för sällan, stora mängder samt mycket sötsaker. Samtidigt känner jag att jag orkar betydligt mer på gymmet och en kompis som jag inte träffat på en dryg månad och som är instruktör utbrast "Shit, vad du har byggt kring axlar, biceps och rygg"

Har någon av er gjort en BIA-mätning någon gång?
  • Jennnyn
    MissKaos skrev 2011-08-18 13:03:27 följande:
    Är det en sån på våg eller? Jag ar gjort kalipermätningar förr, då gjrde jag 1/månad under en längre tid sedan mer sällan. HAr gjort på apoteket nu sedan dom började med det. Tror inte metoden är så viktig eg, bara man gör samma under ungefär samma förutsättningar (tänker då på att man tex alltid gör före eller efter maten och vid samma tid i menscykeln osv) så ger det en god uppfattning om vart man är på väg. Sen ska man inte stirra sig blind på siffror heller utan som du, yssna på kroppen! Du har säkert byggt massor, så länge kroppen får mer kcal än den gör åt och tillräckligt med protein och träning så bygger man! Sen vill man ju deffa bart underhudsfett och då kommer problemet att man vill behålla musklerna.. Sen får man itne heller glömma att underhudsfettet producerar hormoner så mensen försvinner om man går för lågt! Individuellt såklart.

BIA-mätning mäter fettprocent, muskelmassa och vätskeprocent genom att elektroder fästs på olika delar av kroppen. Man ligger på en brits och det är ungefär som att göra ett ekg. Kroppen scannas igenom och sedan får du allt utskrivet på ett papper. Det är viktigt att man inte dricker eller äter något ett par timmar innan mätningen, samt att man inte tränat på minst 12 timmar. Detta för att få ett så exakt resultat som möjligt.

Många gym utför sådana mätningar och det brukar kosta ungefär 300 kr.

• Jennnyn

Är avis på er som tränar idag! Själv har jag feber och då har jag som princip att inte träna, med tanke på hjärtpåverkan och andra tråkigheter man kan drabbas av. Däremot körde jag ett axel, bröst, biceps-pass igår kväll. Dock ett lugnt sådant, för jag kände mig inte pigg i kroppen igår heller, även om jag inte hade någon feber då.

Det är typiskt, för jag har verkligen inte tid att vara sjuk nu...Har ändå varit på benen och packat inför flytten, skrivit kontrakt med nya hyresvärden och varit ute med hunden. Tyvärr har jag inte lyckats få i mig något större ätbart, mer än ett par mackor med mjukost, en risifrutti, lite glass, blåbärssoppa samt lite keso. Har så ont i halsen, så då vill jag helst äta kallt! Måste däremot få i mig lite proteiner, så ska försöka få tummen ur och laga något nu...

• Jennnyn
    Tullemi skrev 2011-08-18 20:16:43 följande:
    Vi har haft en heldag på Liseberg och det får räknas som träning . Däremot verkar det smått omöjligt att hitta mat som inte är totalt onyttig där. Åt en liten vanlig hamburgare på BK och sen var det en sväng till Ben & Jerry's. Illa! Nu är jag såå trött så det blir ingen hemmaträning heller.
    Man får faktiskt äta onyttigt vissa dagar, så länge det inte blir en vana! Ha inte dåligt samvete över det I morgon är en ny dag med nya tag!
  • Jennnyn
    Fattig student skrev 2011-08-18 15:02:55 följande:
    Nu har jag handlat proteinpulver med smaken vanilj. =))
    Härligt Du kommer märka skillnad på kroppen efter ett tag, speciellt om du inte ätit proteintillskott tidigare...
  • Jennnyn
    Fattig student skrev 2011-08-18 21:50:48 följande:
    Nån som fattar detta, läser på bruksanvisningen: "Add one scoop powder to 8 fl oz of water, juice, or milk....".
    Hur mycket är 8 fl oz?
    Jag har ett protein som heter Dxb Pure Way från www.fitnessbutiken.se

Det innehåller
    Näringsvärde per servering ca: 36 gram (100 g)
    Kalorier 138 kcal (383)
    Kolhydrater 2,9 gram (8)
    Protein 29,2 gram (81)
    Fett 1.2 gram (3)

Jag blandar en skopa med 2 dl vatten. Det brukar vara standard. Kan tänka mig att det är samma med ditt...Du får prova dig fram lite. Huvudsaken är ju att du mäter upp rätt mängd protein
  • Jennnyn
    Tullemi skrev 2011-08-19 10:24:29 följande:
    Idag är det en dålig dag. Jag har inte fått sova pga av bångstyrig dotter som surade nattetid och tidig morgon. Jag ser ut och känner mig därefter. Försöker uppbåda krafter för att ta mig till Ica Maxi med båda ungarna, men de trilskas och bråkar om kläder och dottern (igen) sätter sig ner och surar. På detta kände jag mig helt svimfärdig i hallen, antagligen pga sömnbrist och stress. Jag är innerligt glad att det är dags att börja arbeta för nu har jag varit hemma med barn i 3 (TRE) år i rad och hur mycket jag än älskar mina barn så behöver vi säras på. Jag exploderar snart!!! Enda gången jag kommer hemifrån är när jag lyckas smita till gymmet eller till köpcentrumet (sällan själv eftersom dottern vill med överallt). Sorry att jag tar upp en träningstråd med helt annat ämne, men jag behövde skriva av mig Kräks......*snyft*
    Skickar en kram! Man får faktiskt känna så, det gör de flesta ibland. Ibland behöver man få pausa lite för att uppskatta det man har hemma.

Dåliga dagar har alla! Ibland måste man få skrika ut sin frustration och då finns ju vi här

Att du tog 70 i benpress var ju jättebra! Se det som en morot att uppnå igen, succesivt och med små steg så att du inte överanstränger dig. I början kan det räcka med några få repetitioner på den vikten. Snart fixar du 70 kilo lätt!
  • Jennnyn

Jag vågar inte tänka på hur mycket jag gått upp och jag vägrar ställa mig på vågen! Men säkert 3 kg....

Idag har jag bara lite småfeber, men träningen lär jag väl få skippa hur eller hur...,

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!