MissKaos skrev 2011-08-18 08:34:58 följande:
Jag är ganska negativ till att utesluta kolhydrater HELT på det viset. tycker inte det fungerar, eftersom det bara resulterar i att man inte orkar prestera på träning. Jag har kört på en lägre dos kolhydrater istället, och då portionerart större delan av dem på morgonen. JAg har legatpå en "bra" deff på under 10% underhudsfett (om det är det du är ute efter) På följande kost:
Havregrynsgröt (fiberharegryn gär ju bytamot dinkel om man vill)1,5port + linfrön+ sojaprotein + minimjölk + banan 2 mackor(pumpernickel) med kalkon på ena och 1/2 burk makrill på andra 4 äggvitor, kokta + 1 glas juice (evt blåbär i gröten och evt ett sönderskuret fikon)
Mellis: 1-2 frukter + Lättyoghurt naturell + LITE musli, osötad med solrosfrön om träning på em, annars 2 frukter o yoggi utan musli
Lunch; ris + kyckling. OBS! 1/2 dl okokt ris MAXX, 2 kysklingfileer och grönsaker. + 1 frukt
Mellis: frukt 2 st, lättyoghurt 1-2 grova mackor pålägg som frukost. (sojaprot i yoghurten)
MIddag: Samma proteinmängd som lunch, 1/2 mängden kolhydrater + 1 frukt
Kvällsmål: Någon form av "ren" protein tex kesella eller proteinshake på minimjölk/lättyoggi och bär evt 1/2 banan om man är riktigt hungrig!
Tillkommer då gainomax efter träning alt RX+ 2 bananer.
Det här är en deff som har fungerat bra för mig. KOlhydratmängden håller sötsuget borta, men ger energi till träning. Ej banan till mellis utan äpple/päron osv med lägre kolhydratmängd i. Det som är bra med den här kosten är att man kan äta den alltid och bara lägga till en glad ätare dag med pizza och godis om man inte deffar. Vill man köra hårddeff kan man såklart minska ner på kolhydraterna ytterligare. Det gäller att inte vara hungrig heller då faller man för sug och man sover inte bra, och man tappar muskler om man äter för dåligt.
jag är allergisk mot nötter gissar att man kan lägga nötter i gröten och minska ner på mängden havregryn
Intressant! Tack för tipsen! Kan absolut vara värt att testa...