• Lovikkas

Ansvarsfördelning i bonusfamilj?

Hej!
    Vill lufta tankar jag har och vill veta hur ni ser på saken. Jag lever med en man sen 2 år tillbaka, som har en dotter, 9 år. Hon lever med honom (oss) på heltid. Jag har själv en son som snart är 18.
    Min sambo tycker att det är bekvämt om jag sköter allt som har med dottern att göra, som det har varit så har jag haft huvudansvaret. Kontakt med fritids, morgnar, hemkomst, kläder, tvätt, läxor ja allt egentligen.Jag säger ifrån för jag vill inte ha det ansvaret, och han ser det som självklart att jag ska göra detta.

Som jag ser det så är han pappan, jag finns som en förlängd arm när det behövs.

Hur ser ni på detta, har jag rätt att säga ifrån?

• Svar på tråden Ansvarsfördelning i bonusfamilj?
  • Linda1976

Har hon ingen kontakt alls med sin mamma?

Jag har dottern vv, och hon är hos sin pappa vv. Det är vi som har huvudansvaret, förstås. Sen hjälper min sambo till med att hämta/lämna på dagis osv - tvätt, mat osv delar vi på förstås... Annat som har med dottern att göra hjälps vi också åt med, förutom sånt som hon vill att bara jag gör. Natta, bada bla.

Det är självklart inte rätt att du ska göra allt, han är huvudföräldern - du hjälper till. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Pirum

Jag tycker att det beror lite på hur ni jobbar och vem som gör vad i projektet Familj AB i övrigt. Det är väl rimligt att du om du kommer hem först gör det som behöver göras just då men att det är pappan som har huvudansvaret för att kläder finns, kontakt med fritids och skola sköts osv.

• vinnis

oj oj oj....Hur blev det såhär undrar jag lite grann för du måste ju ändå godkänt att ta på dig dessa uppgifter angående barnet ,det är inget man bara bestämmer över en dag direkt. Jag personligen skulle bara ta ett snack och säga att det har gått för långt och att han måste ha missförstått hela biten med att vara förälder. Samt att han får börja ta ansvar för SITT barn helt enkelt. Sluta göra alla dessa grejer för honom det är då han blir passiv. Fördelningen skall ligga så att du finns till hands om han behöver avlastning ( i den mån du vill /orkar såklart) han sköter resten.

• sextiotalist

Ytterligare en man som släpper sitt föräldraransvar och lägger över det till kvinnan.
    Nej, han har föräldraransvaret och skall bära detta. Du kan, om du vill, avlasta honom, stötta honom i hans föräldrarskap.

I sådana här situationer så rekommenderar jag varmt föräldrarrådgivning eller parrådgivning. Då det kan vara nyttigt för en man att höra det utifrån hur viktigt det är att han är förälder åt sitt barn.

Det är dessutom väldigt tråkigt för barnet att ens förälder inte vill vara förälder utan lämpar över det till en annan

• HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2011-06-21 10:15:28 följande:
    Ytterligare en man som släpper sitt föräldraransvar och lägger över det till kvinnan.
    Nej, han har föräldraransvaret och skall bära detta. Du kan, om du vill, avlasta honom, stötta honom i hans föräldrarskap.

I sådana här situationer så rekommenderar jag varmt föräldrarrådgivning eller parrådgivning. Då det kan vara nyttigt för en man att höra det utifrån hur viktigt det är att han är förälder åt sitt barn.

Det är dessutom väldigt tråkigt för barnet att ens förälder inte vill vara förälder utan lämpar över det till en annan
    Håller med fullkomligt
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Majsan70

Härhemma fördelas ansvaret rakt av oavsett om det är bonusbarn eller biobarn.

• La Lola
    Majsan70 skrev 2011-06-21 10:43:22 följande:
    Här också.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HäckHäxan
    Majsan70 skrev 2011-06-21 10:43:22 följande:
    Låter sundast
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • The bad seed

Vi har bara bott tilsammans i ett år, men har iallefall tills nu haft ansvaret själv för egna barn stort sätt. 
    Men vi hjälper varandra om det behövs.
    Jag tar det mäste av matlaging, städning och så, då jag endå är hemma. Och i blandt hämtar jag även hans dotter lite tidligare på skolan/fritids. Men i stort är det hans ansvar.
    Stort sätt nattar vi vårt eget barn, då dom själv helst vill det. Av och till har vi läsning sammen på kvällen för dom båda, men det är det sällan hans dotter vill...  
    Han åker dock mycket med mitt barn när hon skal till sin pappa. 40 mil dit. Jag är som oftast med. 
    Men det är fordi han är det enda av oss som har körkort.  Men jag har även rest mycket tog med dottern när hon ska i väg. 

Vi får se om enkelte saker endrer sig nu när vi får ett gemensamt barn. 

• Lovikkas

Tack för era svar, ska besvara dem enskilt senare.
    Jag har nu sagt ifrån till honom och det var inget roligt samtal. Han tyckte att det var självklart att jag hade huvudansvaret för han åker tidigt och kommer hem sent så han tycker inte att han hinner. Men han kunde gärna gå ner i halvtid och då få mindre inkomst. Jag själv jobbar ska jag tillägga, på 2 olika arbeten.

Svar på tråden Ansvarsfördelning i bonusfamilj?