• Alexis mamma

kommunikation med andra än föräldern?

Ni som harft blöjfria barn före dagisåldern, kunde de kommunicera (med ord eller på annat sätt) med dagispersonalen när de ville kissa/bajsa? Min pojk kommer att vara ganska liten när han börjar på dagis (drygt ett år) och nu som 10 mån är han ju typ torr, hemma. Men det är för att jag ser på honom att han behöver gå på toa, ibland skriker han tills nån fattar ;)  Har pratat lite med personalen o bett dem sätta honom på pottan som rutin efter mat, sömn, innan de går ut osv, men hur har det funkat för er? Har era barn som blivit blöjfria innan de börjat prata haft nån typ av ord för toabesök när de börjat prata sen?

• Svar på tråden kommunikation med andra än föräldern?
  • skånegås

Inget svar på din fråga men jag tycker du ska lära honom ett ord eller ljud så han har en chans på dagis. T.ex säga kissa när du ser att han behöver och sedan börja fråga Kissa? och att han då får bekräfta. Det ska vara något han fixar men som även är förståeligt av andra.

• Alexis mamma
    skånegås skrev 2011-07-18 13:50:31 följande:
    Inget svar på din fråga men jag tycker du ska lära honom ett ord eller ljud så han har en chans på dagis. T.ex säga kissa när du ser att han behöver och sedan börja fråga Kissa? och att han då får bekräfta. Det ska vara något han fixar men som även är förståeligt av andra.
    har testat det men han säger själv inget, utan gråter eller skriker bara om han är kissnödig...men dety kanske kommer

• vittra

Det tog faktiskt ganska lång tid innan vår tjej med ord började säga till att hon behövde kissa, hon hade ett ord ganska tidigt (kanske vid 1½ år) men det var inte kontinuerligt att hon använde det och sedan slutade hon helt med det. Förövrigt har hon alltid varit så att hon ändå glömmer bort att hon behöver kissa allra helst i spännande situationer då hon leker med andra barn osv. Det är en helt annan situation för dem att kissa på dagis, så det är egentligen omöjligt att säga hur det kan bli där. När vår dotter började så tog de alla blöjfria barn att kissa på rutin. Dvs innan de skulle ut, innan måltider och ev direkt efter måltider. Men är man någorlunda lyhörd tycker jag nog att man kan märka sådant på kroppsspråket också. Spänd kroppshållning, benen ihop osv. Vår andra är 11 mån nu och hon har samma sorts skrik när hon vill på pottan som när hon är hungrig Det går inte att ta miste på att det är något viktigt hon behöver! Men sen om någon annan fattar det, ja det vettetusan...

• vittra

Specifierar att hon var nog närmare 3 år innan hon regelbundet med ord började uttrycka att hon ville kissa. Hon gick på förskolan mellan 2 år och 2½ år och det var nog bara enstaka gång som hon sa till då.

• majsan533

Vi körde med den amerikanske varianten av barnteckenspråk och ett speciellt kiss/bajsljud.

Svar på tråden kommunikation med andra än föräldern?