IVF/PGD väntar på eller är igång
Hur går det för dig Wiggum? Har ni fått köra igång än?
Hur går det för dig Wiggum? Har ni fått köra igång än?
Å Ulrika, jag vet hur tungt det är, har gjort 2 avbrytanden! Det är helt fruktansvärt efteråt, jag hoppas verkligen ni kan bli hjälpta av PGD. Kram!
Om ni redan fått remiss godkänd till Stockholm så borde det väl inte ta så lång tid innan ni kan få komma dit. Men jag har ingen erfarenhet av den situationen, ni kan ju ringa till sekreteraren och fråga kanske? Har ni en ovanlig translokation eller är det något vanligt de kan analysera på så tar det ju inte heller tid för dem att ta fram analysen.
Millan
Ge det lite mer tid innan ni ringer. Jag hoppas er son inte har translokationen (den balanserade varianten antar jag) men även om han har det så är det väl främst om han ska skaffa barn som det är bra att veta och när han blir stor så kommer PGD vara ännu mer utvecklat och förhoppningsvis kan han isåfall få hjälp.
Bra att ni gått igenom förtestningen. Jag tyckte det gick rätt fort när jag väl blev kallad till första mötet på klinisk genetik. Min remiss gick iväg i slutet av oktober och jag var på möte hos klinisk genetik strax innan jul och möte i Huddinge i januari och sen fick jag köra igång i februari. Körde långa metoden så det har tagit lite tid.
Ta hand om er, det är en stor sorg att genomgå ett avbrytande av ett barn som man så gärna ville ha!
Millan
Hej,
En fråga: varför är det svårare att lyckas med PGD än vanlig Ivf? Om man väl kommer till ET så har ju oftast ägget utvecklats till blastocyst och det brukar ju vara bra i Ivf- sammanhang. Så varför är det lägre successrate för PGD?
Eller räknar de in att ett visst antal inte kommer till ET pga att många ägg faller bort pga att de är sjuka? Men borde man inte då ha samma förutsättningar om man väl kommer till ET?
Millan
Ringring: En bra förklaring, jag tyckte att det borde vara så. Jag fick tillbaka en blastocyst som var tiptop och en som var ok, lite mindre utvecklat. Då borde jag väl ändå ha en chans?
Det låter som om du har många blåsor på gång! Bra att de kan anpassa tiden när de ser många små blåsor!
Hoppas det ser jättebra ut på måndag! Vad använder du för hormon?
Millan
Skönt att du är inne i systemet igen!
Här ruvas det. Ruvardag 5. Fram tills idag har jag känt mig positiv, men idag är jag lite deppig och tänker att det är klart att jag inte lyckas på första försöket. Känns som en känslomässig berg och dalbana. Om en vecka har jag officiell testdag och jag tänker hålla mig tills dess.
Millan
Ringring: 15 ägg är ju jättebra!
Jag har av nånanledning feber ikväll. Inte bra! Har ringt gynmottagningen och de ville inte att jag skulle komma in då jag inte har ont i magen.
Jag är garanterat inte överstimulerad, är svårstimulerad. Är rädd att det ska vara en infektion, ska ringa lokala RPC imorgon.
Svagt positivt test imorse, det borde ha visat starkare på testdagen. Ska ringa KI och höra vad jag gör nu.