• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Suck skriver ifrån iPhone är därför hela texten är ihop tryckt.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • RingRing

Kattflickan jag håller mina tummar hårt hårt att ägget är friskt och att det blir ET i morgon.

Prizzi: Grattis till tvilling graviditeten, fick ni tillbaka 2 ägg?

Chef wiggum: Ang smärta efter äggplock så kan jag inte hjälpa dig än men efter måndag så vet jag förhoppningsvis. Men ang försök så skiljer det sig ifrån landsting till landsting. Jag tillhör jönköpings landsting och vi få bara 2 försök vilket innebär att ifall vi lyckas att frysa ägg vid första ÄP så räknas ett försök med fryst ägg som ett fullt försök. Så man kan säga 1 full behandling +1 frys försök men ifall vi inte får något till frysen så får vi en full behandling till. Så inga bonus frysförsök här inte. Det räknas bara som ett försök ifall vi kommer till ET. Vi har heller ingen rätt till syskon försök. Det är så fel att det skiljer så beroende på vart man bor i Sverige. Men jag är glad att jag ej tillhör Norrlands landstingen för där beviljar dom inga PGD behandlingar.

• RingRing

Kattflickan: Grattis till 2 fina blastocyter

Ulrika 80: välkommen hit, jag beklagar att ni haft oturen att behöva gå igenom 2 st avbrytanden. Jag själv har också en balanserad translokation och har förlorat ett barn i samband med förlossningen och gjort ett sent avbrytande. Om du behöver prata så finns jag här.

Jag hoppas att det inte kommer att ta allt för lång tid innan ni får köra igång med er behandling.

I morgon är det dax för ultraljud, hoppas på många fina ägg.

• RingRing

Jag ställde den frågan när vi var på info möte i Huddinge och det svar jag fick var att man överlag inte har så många ägg att välja mellan eftersom att fler med största sannolikhet kommer att sållas bort samt att vi vanlig Ivf så behöver man enbart att leta efter det allra finaste ägget när man gör pgd så finns inte möjligheten att enbart välja ägg utifrån hur dom ser ut och hur snabbt dom delar sig. När man gör pgd så får man välja det ägg som är "friskt" men det är inte säkert att det är de ägget som ser allra finast ut. Det var den förklaring jag fick så om man får tillbaka ett friskt ägg som är en 10 poängare så är chansen lika stor att lyckas som vid vanlig Ivf.

Kattflickan skrev 2012-03-15 16:26:57 följande:
    Hej,

En fråga: varför är det svårare att lyckas med PGD än vanlig Ivf? Om man väl kommer till ET så har ju oftast ägget utvecklats till blastocyst och det brukar ju vara bra i Ivf- sammanhang. Så varför är det lägre successrate för PGD?

Eller räknar de in att ett visst antal inte kommer till ET pga att många ägg faller bort pga att de är sjuka? Men borde man inte då ha samma förutsättningar om man väl kommer till ET?

Millan

• RingRing
    Kattflickan skrev 2012-03-17 08:30:48 följande:
    Ringring: En bra förklaring, jag tyckte att det borde vara så. Jag fick tillbaka en blastocyst som var tiptop och en som var ok, lite mindre utvecklat. Då borde jag väl ändå ha en chans?
    Det tror jag absolut att du måste ha. Jag håller mina tummar för att ni kommer att lyckas!
  • RingRing

Äggplock för vår del var grov planerat tills på måndag men vi har fått skjuta fram det. Var på vul i torsdags och på hö äggstock hade jag 5 lite större ägg samt 5 lite mindre och på vänster äggstock hade jag 1 lite större och 9 lite mindre. De på huddinge tyckte då att jag skulle fortsätta med sprutorna och göra ett nu vul på måndag för att se i fall fler har växt till sig, har sprutat i 12 dagar idag tycker det känns länge. Läkaren hittade en cysta också på höger äggstock han sa att det kunde bli så när man nedreglerar kroppen därför brukar man kontrollera nedregleringen med vul och blodprov men det har huddinge sagt till mig att jag inte har behövt att göra. De sa att så länge jag får min blödning så ska allt vara ok. Cystan är inte farlig men den kunde visst ställa till det i fall den var hormon producerade, det verkar den inte vara i mitt fall som tur är.Jag hoppas att vul på måndag ser bättre ut så att man kan planera lite. 

Hoppas ni får en trevlig helg! 

• RingRing

Jag använder Puregon och sprutat med 150E under hela tiden. Ja det ser lovande ut om nu alla äggen vill växa till sig då borde man ialla fall hittat 1 litet "friskt" ägg.

• RingRing

Äggplock inplanerat på torsdag. idag var det 8 stora äggblåsor på höger och samma antal på vänster äggstock, hade även ett par små som var på gång. Läkaren tippade på att vi säkert kommer att få ca 20 st ägg. På onsdag bär resan iväg till sthlm

• RingRing

Oj vad många ägg. Jag förstår att du är orolig. Hoppas på att ultraljudet såg bra ut och att ET blir på fredag som planerat.

Gossi skrev 2012-03-21 08:11:28 följande:
    Hej Mina ägg plockades i måndags (26st) så tyvärr har jag blivit överstimulerad. Ska på ultraljud idag för att se om jag har vätska i buken, vilket det tyvärr känns som. De vill gärna sätta in äggen på fredag, vid pgd vill de undvika att frysa äggen. Känns som om hela magen är ett sort blåmärke, varje steg gör lite ont... Hoppas alltför bra på ultraljudet idag..... Orolig

• RingRing

Nu har vi anlänt till Sthlm. Har börjat känna mig lite öm i magen och blir då självklart orolig över att jag har spontan ägglossat. Är säkert ingen fara men blir så rädd att det är något som ska gå fel.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång