• Snuffan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Det som gällde för oss som bor i stockholms län var
    Vi ska leva i ett stabilt förhållande
    Båda ska vara skrivna i Stockholm
    Ingen får ha gått igenom steriliseringsoperation
    Båda förväntas ta hand om barnet
    Barnlöshetsutredningen får inte ha påvisat att någon psykologisk och/eller social kontraidikation mot föräldraskap.
    Behadling ges inte om om det föreligger risk för kvinnans hälsa
    Man måste ha BMI under 35

• Snuffan

Ja det var ju vad som stod i brevet, men vi behövde inte gå igenom någon barnlöshetsutredning, tror vi fick fylla i nått papper om vi bodde ihop och sånt, men mycket mer än det var det inte.
    Själv tyckte jag att vi fick väldigt mycket hjälp och vägledning efter att man upptäckte min translokation, det var inte  som att vi fick kämpa för att få pgd utan våran speciallist läkare som utredde vad det var för fel på våran dotter skickade en remiss direkt till klinisk genetik i solna och där skickade de direkt en remiss till Huddinge. Men det verkar ju variera på vart man bor hur lätt det är att få pgd.

• Snuffan

Simple själv har jag varit mer social och hittat på mera saker under väntan på pgd, men det har nog mest berott på att jag mått så bra över att jag fysiskt mår bra igen, de senaste två graviditeterna (som slutade i missfall och sen abort) var väldigt fysiskt jobbiga för mig.
    Men jag läste att man ofta skärmar av sig från omgivningen när man blir gravid och tyr sig till varandra istället, så det är väl kanske samma sak i väntan på pgd, man har ju ofta lite annat i bagaget oxå, så det är nog inte så konstigt.

Lilli jag håller nu på med mitt första pgd försökoch bor i Stockholms län, och jag frågade barnmorskan om syskonförsök och hon sa att man idagens läge fick man bekosta ivf själv men ivf/pgd fick man.

Millan det ska nog gå bra, du har väl gått rätt långt nu oxå? 

• Snuffan

Jo jag har goda nyheter, har bara inte varit i närheten av en dator i helgen. Men i fredags trädde ett starkt strek fram, får väl erkänna att jag fusk testade tidigare i vecka med väldigt svaga streck, så vi är otroligt glada och nyfikna på om det är en eller två små som gömmer sig där inne.

• Snuffan

Tack allihop!!

Hoppas det går bra för er på ultraljuden.

Vad spännande ringring, snart är de här! Hur går det nu på slutet, måste vara tungt med tvillingar? 

• Snuffan

MalinoTomas jag håller med de andra, jag tycker att ni ska stå på er. Vi fick ett missfall och fick göra en sen abort i v22 sen fick vi reda på att jag hade en balanserad translokation. Både missfall och abort är otroligt jobbigt att gå igenom och om man som i ert fall redan vet om det borde ni verkligen få PGD. 
    Har tyvärr inga råd hur du ska gå vidare då jag själv fick hjälp direkt efter aborten.
    Men stå på er!! 

• Snuffan

Nej vad tråkigt för dig Gossi, och ni som har försökt så länge! Men kan det inte bara vara en blödning? 

• Snuffan

Men vilken resa det här har varit, från början 16 st ägg 14 blev befruktade och 9 klarade sig till biopsi 4 var friska och två sattes tillbaka och de sista två klarade inte en nedfrysning. Och idag fick vi se ett litet hjärta slå! Av så många ägg från början var det bara ett som överlevde, men det var ju bara det som behövdes.

• Snuffan

Nellang vad tråkigt. Måste vara en tuff tid för er nu. Hoppas ni iallafall kan få en fin jul och får en ny tid för ett nytt försök snart igen.

• Snuffan

Gossi får ni inga flera försök eller väljer ni själva att inte fortsätta?
    Men vilken resa ni har gjort! Tycker att ni är otroligt starka som orkar kämpa på.
    Önskar er en riktigt god jul. 

• Snuffan

Ja nu har vi oxå varit och skrivit in oss på mvc. Vi valde oxå att boka tid för kub, som jag såg att flera av er andra valt att göra. Vi har däremot valt bort moderkaksprov och fostervattenprov, hur har ni resonerat kring det?
    Jag har inte varit så orolig de här första 12 veckorna, men nu börjar oron och tankarna om aborten för ett år sedan komma tillbaka. Jag vet ju att det här barnet inte kan ha samma kromosomfel, men jag har svårt att koppla av ändå. 

• Snuffan

Jag blev gravid på första försöket. Jag frågade dem på Huddinge om det var något man skulle tänka på inför, och det enda de sa var att dra ned på kaffet dagarna innan och gärna ta folsyra, så jag följde det rådet, men jag ska väl kanske tillägga att jag har haft väldigt lätt att bli gravid.

• Snuffan

Nu har vi gjort Kub, vi fick en risksiffra på 1/1500 så det kändes bra och den lille var så stor som den skulle vara. Så nu känns det lite bättre.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång