• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej!

Tänkte starta upp en ny tråd där vi som väntar på eller är igång med IVF/PGD kan samlas.
    Jag vet att det redan finns en tråd för PGD:are men det är inte så många som är aktiva där så jag tänkte att jag startar upp en ny så kanske det är några fler som hittar hit. 
    Vore kul att få prata med andra som är igång med behandling eller som är i start groparna. 

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång
  • Chief Wiggum

Tack, ja, det var ju smidigt ändå, kan ju bara köpa ombokningsbar biljett, tack =). Kör hårt med sprayet idag Millan ;).

• Kattflickan

Jag började imorse, kl 08. Den tiden kan jag nog passa jämt, men däremot är det klurigare kl 20 på kvällen, tränar ju ibland. Men om man kan förvara sprayen där det inte är varmare än 25 grader så kan man ta med sig den.

Förra gången lyckades jag utan problem, så det går nog bra nu med.

Känner du av sprayen Wiggum?

Millan

• RingRing

Kul att ni båda är igång nu

Wiggum: för min del så stämde inte det preliminära datumet vi fick för äp, min ägg växte till sig lite långsamt så de ville att jag skulle spruta några extra dagar samt göra ett extra vul. Det var inplanerat till måndagen men det blev inte förens på torsdagen, så ombokningsbara biljetter är nog en bra ide.

• Chief Wiggum

Aaah, tack för stödet.

Jag sprayar kl nio morgon och kväll, gillar sovmorgon på helgerna ;). Hade lite ont i huvudet igår, men tänker inte att det är korrelerat med sprayet. Det borde ta mer än 2 dagar innan det börjar bli några biverkningar, eller?

RingRing, då är det väl snart säkrare eller, du borde väl vara i vecka 13 snart =)?

• RingRing

Wiggum: vet att jag kände av lite huvudvärk under sprayningen men kommer inte ihåg när det började. Klarade mig ifrån att få allt för jobbiga biverkningar, lite huvudvärk samt att jag fick en massa finnar vilket jag inte brukar få.

2 veckor kvar till v 13 är i v 11 nu. Tiden går sakta men säkert framåt.

• Kattflickan

Jag insåg en sak när jag kollade i almanackan. För två år sen på söndagen efter midsommar så fick jag positivt ÄL-test och jag och sambon gjorde det man ska för att göra barn. Ägglossningen inträffade antagligen på måndagen och jag blev gravid med mitt första barn som hade DS.

Nu ska vi göra äggplock på måndagen efter midsommar. Blir något ägg befruktat så bli det på exakt samma dag som då och blir jag gravid så blir det ungefär samma BF. Känns lite skrämmande. Jag kanske är lite fånig, men det känns inte helt bra.

Millan

• RingRing

Kattflickan: jag tycker inte alls du låter fånig, men jag tror att det känns lättare efter ett tag om det blir så att ni blir gravida. Tur att man har ett par månader på sig att bli förbered. Mitt Bf nu är 1 dag innan Isaks 5 årsdag, den 14/12 är det 5 år sedan han kom och vände om. Jag skulle inte heller vilja att barnen föds på hans årsdag. Så nej jag tycker absolut inte du låter fånig.

• Snuffan

Tack för allt stöd!!
    Vi har bestämt oss för att satsa på pgd nu. Ju mer jag läser om det ju säkrare känner jag mig. Så jag ringde in och sa att vi var intresserade, och de skulle skicka en remiss till Huddinge.
    Vi kände ju inte till pgd innan vi kom till genetikern, så vi var ju inte riktigt med och ställde frågor, det var ju redan så mycket information att ta in.
    Så jag är inte så insatt i hur förloppet går till.
    Vi har ju varit hos en genetiker på Karolinska i Solna, men vad händer i Huddinge? Och hur lång tid tar det innan man kommer dit? Bara att komma till genetiker tog tre månader. 
    Det verkar som att en del av er har fått ansöka om att få göra pgd, men genetiker sa ingenting om det utan frågade bara om vi var intresserade.
    Känner att jag låter lite förvirrad, men det har varit så mycket den sista tiden och det är svårt att ta in allt på en gång.

Det är iallafall roligt och att se att det har gått bra för flera av er, det får en att tänka positivt. Och till er som har haft motgångar kan jag bara beklaga.

• Ulrika 80

Snuffan, Jag beklagar, jag har ungefär samma situations om du, jag har också en son men jag har fått göra 2 avbrytande pga balanserad translokation. Jag känner att det är helt klart värt det att genomgå PGD, man får hålla tummarna att det lyckas.
    Kattflickan och Chief; vad kul att ni kommit igång, hoppas allt går bra.
    Kattflickan; du är inte fånig, jag fick veta att min kusin ska ha barn i princip samtidigt som vår son var planerad till, det känns inte bra alls om jag ska vara ärligt, samtidigt som man vill glädjas för dem så kan jag bara inte. Det känns dumt :(

• RingRing

Snuffan: ang ansöka om pgd så tror jag att vi menar eller iallafall jag menar att jag ska bli godkänd ifrån mitt hemlandsting det vill säga att mitt tillhörande landsting betalar för behandlingen och skickar en remiss. PGD görs endast på 2 ställen i hela Sverige, på Sahlgrenska och på Huddinge, det betyder att patienter ifrån hela Sverige blir remitterade till antingen Sahlgrenska eller Huddinge. Det skiljer sig också väldigt mycket ang hur många försök man får beroende på vart man bor, i Norrlands regionen så får man inga försök alls.

Och ang hur lång tid det tog från att remissen kommit fram tills vi var igång med behandling var för oss ca 8 mån. Remissen kom till huddinge ibörjan på juni, vi var på vårt första besök i oktober och vi körde igång med vår behandling i februari. Tiden kan variera lite beroende på hur lång tid det tar att hitta en analys för just ens egna "fel". Så ibland går det fortare och ibland långsammare. Hoppas att väntetiden inte blir allt för lång för er.

Wiggum och kattflickan hur går det för er?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång