IVF/PGD väntar på eller är igång
Har ni chans att få pengarna tillbaka från F-kassan om ni gör det på Karolinska då? Det får man nämligen om man vänder sig utomlands. Kolla upp det så ni slipper betala mer än ni behöver :)
Japp, mina mediciner hämtar jag ut på Apoteket med högkostnadskortet. Jag har en gynläkare här hemma som kollar äggblåsor, skriver recept efter Dr Fodimnas planering och lista på mediciner osv. Dr Fodina berättade även att deras recept numera fungerar på svenska apotek.
Tyvärr vet jag inte antalet behandlingar men de verkar uppdatera sig ständigt och har hela tiden det senaste inom forskningen.
Imorgon får jag svar på proverna, så tummar och tår domnar av :)
Vi har nog chans att få tillbaka pengarna. Jag ringde försäkringskassan och fick prata med deras utlandsavdelning förra veckan.
MEN, jag och mannen har diskuterat detta och att flyga och vara borta med en liten 1,5-åring, fram och tillbaka flera gånger är inte helt lätt. Sen tillkommer kostnader för hotell och att jag måste ta ut mer semester.
Så, vi har landat i beslutet att betala för behandlingen här i Sverige, ca 45 000 kommer det att kosta.
Om det misslyckas kommer vi kanske prova att åka utomlands, jag har haft kontakt med bl a Riga. Jag fick ett bra intryck av dem när vi mailades. De verkar duktiga.
Det låter jättebra att man kan ta ut medicinerna här i Sverige. Då gäller högkostnadsskyddet.