• Kattflickan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Livelife, det gick bra! TD om ca en vecka.

Tossen: Ett svårt val. Personligen skulle jag valt ÄD, men hur ni ska göra kan bara ni bestämma. Jag var less på mina gener och om andra PGD n hade misslyckats hade jag gjord ÄD. I min hjärna hade jag redan gett upp PGD och då fick jag pluss vid andra PGDn. Det blev min fina dotter! Nu gör vi syskonförsök med blastocysten vi hade kvar i frysen.

För mig har det viktigaste varit att få ett barn, inte att det ska ha mina gener.

• Kattflickan

Tossen: Är du så ung? Det finns ju även alternativet att åka utomlands och göra PGD eller ÄD om ni har råd. Så försök att inte tänka att det här skulle vara er sista chans att få barn! Du är ung! På något sätt kommer ni att få barn! Jätteskönt att inte ha tidspress! Kram!

• Kattflickan

Förstår att det kommit som en chock att dina ägg inte är så bra. Kan ni inte diskutera era möjligheter med en fertilitetsläkare? Om de bedömer att chanserna är låga med dina egna ägg så kanske ni ska överväga ÄD?

Annars så kanske du borde kolla upp om du kan göra nåt åt äggkvaliten? Dhea kanske? Olika cykler är också olika bra. Samma sak med preparat vid stimulering. Har du fått menopur? Menopur kan enligt vissa ge ägg med bättre kvalitet. Jag fick menopur.

Angående att åka utomlands och göra PGD så är det inte så svårt. Tror att Ylva i denna tråd gjort det. Men visst, det kostar pengar. Har hört gott om Tjeckien.

För mig lättade ångesten över att få barn när jag insåg att det fanns alternativ. Jag insåg att våra chanser med ÄD skulle vara goda. Men det är en process att acceptera tanken på en annan kvinnas ägg och det är inte rätt för alla.

Jag läste en del om epigenitik tidigare. Det handlar om att ett barn kommer att likna sin mamma trots att ägget kommer från en annan kvinna.

Kram!

• Kattflickan

Grattis Ulrika! Helt fantastiskt!

Polly: Jag ville göra FET efter sommaruppehållet, så jag ringde nog Karolinska i början av maj och fick då tid för undersökning/ samtal precis innan sommarstängningen. Sen gjorde jag ÄL- test och när det blev positivt i början av aug så ringde jag dem och fick tid för FET. Nu är det 9 dagar sen jag var där och jag har inte fått någon mens... TD på onsdag.

Innan jag ringde Karolinska kollade jag vad som gällde för syskonförsök med mitt landsting.

• Kattflickan

Tossen: Just idag känner jag mig också väldigt ledsen. Sen vi gjorde FET har jag haft tydliga graviditetssymtom och mensen var tre dagar sen. Igår började jag blöda. Jag testade imorse och kunde se ett supersvagt streck, så jag har fått ett tidigt missfall, eller biokemisk graviditet eller vad de nu kallar det.

Det här var vår bästa chans att få ett syskon. Med mina dåliga ägg och låga AMH så kan vi inte räkna med att få något ägg att sätta in vid en ny stimulering.

Samtidigt så är det inte riktigt jämförbart med din sorg då du inte har något barn än. Förstår hur tungt det är. Jag gick förut till en bra kurator som fick mig att ändra tankesätt.

Känner att jag har en oerhörd tur som har min dotter! Hon är så fantastisk! Kanske var hon det enda bra ägget jag hade!

• Kattflickan

Lillajag: Det behöver inte alls ta flera år. För mig tog det ca 4-5 månader innan jag var igång med PGD behandlingen. Är det en allvarlig genetisk sjukdom?

• Kattflickan

Ok, då kanske det tar lite längre tid. Men det borde inte behöva ta flera år?

Det är inte så att sjukdomen är bunden till ett specifikt kön? Isåfall kan de välja ut embryona med det andra könet.

Anledningen till att jag frågade om det var en allvarlig sjukdom var att jag tänkte att du annars kunde söka dig till en annan gynekolog för att få Pergotime.

Jag hoppas du snart får köra igång med PGD.

• Kattflickan

Yrja M: Visst var det Tjeckien du gjorde PGD i? Det står nog tidigare i tråden, men vad kostade det?

Jag hoppas bli beviljad PGD för syskonförsök men jag har ju också lite bråttom. Fyller 40 nästa år.

• Kattflickan

Tack Yrja! Om det blir aktuellt att åka utomlands för PGD, kan jag ställa fler frågor till dig då?

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång