Iframtiden: Hoppas det gick bra på ditt VUL!
Tantgroda: Jag tror att de flesta IVF PGD görs i Stockholm.
Vi har nu träffat genetikern i Solna. Pratade en del om hur analysen kommer att gå till. Sen sa hon att det kan vara så att vi har en bättre chans att få ett friskt barn om vi försöker själva, pga mitt dåliga AMH-värde och för att jag så lätt blivit gravid. Men vi vill iallafall testa att stimulera mig, göra en ivf för att se hur jag svarar. Tanken på att försöka själva och gå fram till vecka 12 innan vi vet om barnet är sjukt få mig att må dåligt. Jag tror nästan att jag hellre gör en äggdonation. Jag tror inte jag klarar av en till abort.
Sen togs lite ytterligare prover på oss faktiskt. Läkaren ansåg att "felet" även kan ligga hos min sambo, trots att han har många och livliga spermier, så han tog också testerna. Det är jättesvårt att kunna konstatera om en person är mosaiker. Vissa tester är lite enklare att göra och om de visar något så kan de säga mer om hur våra chanser är. Om de inte visar något så kan man inte dra några slutsater från det. Fast jag tror att jag har accepterat att aldrig säkert kunna veta om jag är mosaiker. Så länge vi löser "problemet", dvs. lyckas få ett friskt barn, så är jag nöjd. Jag lider ju inte av att vara mosaiker (om jag nu är det) i dagsläget på något annat sätt.
Det var ett bra möte!
Jag var lite rädd ett tag att de inte skulle vilja testa ivf pgd på oss. Men nu kommer vi att få prova. Om jag inte får fram några ägg vid stimuleringen så vet vi ju det iallafall.
Tror på ett sätt att det är bra att jag redan "sörjt" att jag kanske inte kommer att kunna bli mamma, iallafall inte biologisk. Det känns inte lika livsavgörande med IVF PGD nu. Skulle det gå vägen blir jag ju jätteglad! Men funkar det inte så är jag beredd på det och blir nog inte lika besviken. Kanske har hjälpt att jag fått prata med en kurator också, ska gå tillbaka dit efter jul.
God Jul på er alla och jag hoppas att 2012 blir det år då vi alla får vår efterlängtade PGD-bebis!
Millan