iframtiden skrev 2011-09-14 10:39:40 följande:
Nu har vi varit på Karolinska för samtal om IVF/PGD. Känns bra, men hoppas för mycket vågar vi ju inte, är trots allt bara 20-30% chans att det blir något. Vi beräknas vara igång i vår och då har det gått ett år sedan remissen skickades. Alla pratar om att IVF är en sån stor resa men just nu känns det faktiskt mycket enklare att gå igenom än alla dessa missfall och månader av ångest och väntan på missfall samt all sorg efteråt. Fick prova att ta spruta i magen och fast jag är lite spruträdd var det verkligen ingen fara.
Något som kom upp var hur vi ställde oss till att sätta in två ägg och därmed chans på tvillingar. Spontant känns detta som en jättebonus, men jag känner mig så dåligt påläst om risker med tvillinggraviditeter. Är risken stor att bara en klarar sig? Hur hade ni tänkt?
Härligt att ni varit på ert första möte.
Jag kan hålla med dig om att det känns som att IVF/PGD kommer att kännas som en lättare väg gentemot de stora förluster vi gått igenom i föregående graviditeter. Men jag vill poängtera att jag tror att det kommer att vara en påfrestande tid, all förväntan, hormoner, väntan på ÄP, finns det några friska befruktade ägg? sedan om man kommit så långt väntan på TD osv.
Även fast jag vet att graviditets chansen är låg så måste jag sätta mitt hopp på att vi kommer att lyckas.
Vi har så länge sett PGD som vår räddning och om jag inte har tron om att vi kommer att lyckas så ser jag inte meningen om att ens försöka, precis som LS1976 säger någon måste bära upp de där procenten, varför skulle det inte vara vi?
Men även fast jag försöker tänka positivt så är det där min största rädsla ligger, tänk om vi misslyckas med båda våra försök, vad ska vi då sätta vår tro i om att bli en familj?
Vi är båda öppna till adoption och äggdonation, så vi vet att det finns andra alternativ, men just idag, just nu så är det PGD vi hoppas på, att vi genom PGD kommer att få ett friskt levande barn.
Frågan om att få tillbaka 2 ägg har vi redan diskuterat här hemma. Om möjligheten finns så sätter vi gärna tillbaka 2 ägg.
Sen precis som du så är man rädd över alla komplikationer som en tvilling graviditet medför, men det är en risk vi båda är villiga att ta.
Min syster har tvillingar och hon hade en jobbigt graviditet, var sängliggande från v 25 och låg inlagd på sjukhus i flera veckor för att de ville komma förtidigt. Allt gick som tur bra och i veckan fyllde de 1 år.
De är så underbara och har så mycket glädje utav varandra.