• Kattflickan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Grattis Wiggum!! Härligt att höra. Det känns som om vi har lite flyt här i tråden nu. Hoppas det varar. Trevlig helg på er alla!

• Kattflickan

Håller med Wiggum, vi fick samma svar och det kan ta tid om de måste ta fram analysen. Men din analys trodde du att de har, eller hur?

Remissen skickades för mig i slutet av oktober och i februari var vi igång med första behandlingen.

Så, ta det lugnt. Det kan vara så att det tar lite längre tid då Karolinska måste fixa tid för dig i Solna och Huddinge samma dag då du bor en bit bort. Jag bor i Uppsala och kunde åka olika dagar.

• Kattflickan

Grattis Yrja! Jättekul! Vilket försök var det för dig?

• Kattflickan

Grattis Ringring!!! Njut nu av dina fina barn!!! Hur var förlossningen?

• Kattflickan

MalinoThomas: Stå på er att ni vill göra PGD!!! Jag har varit med om en del i mitt liv och det allra värsta har varit mina två sena aborter. Då visste jag inte om mitt genetiska fel innan. Om risken för er är högre än 25 % är den tillräckligt stor för att iallafall jag inte skulle ta den risken.

Vår genetiker tyckte vi skulle försöka på egen hand med en risk på ca 50 %. Han resonerade så att 80 % av barnen i vårt fall ändå blir missfall och att då borde barnet sannolikt vars friskt om det passerar vecka 12. Vi vägrade! Efter två aborter kan man inte tänka så!

Ta reda på vilken risk ni har och stå sen på er. Tro mig, du billionte genomgå en sen abort.

Millan

• Kattflickan

Be att få träffa genetikern själva och framför då för denne hur ni känner inför en ev. abort. Tyvärr måste man ibland få kämpa en del. Läs in er på vad ert kromosomfel innebär. Risken vid en manlig bärare borde ni kunna googla fram. Det kan vara lättare att driva sin sak om man är påläst. Om det blir svårare för er att få barn naturligt när avvikelsen ligger hos mannen så kanske det också är en förmildrande omständighet. Jag vill verkligen inte att någon ska behöva genomlida det jag har varit med om. Inte när tekniken för att undvika det finns!

• Kattflickan

Å nej Nellang! Jag hoppas att fostret bara är i en tillväxtfas och att nästa ultraljud går bra! Hoppas verkligen det inte blir missfall. Kram! 

• Kattflickan

Malinothomas: Din läkare är inte uppdaterad. Förr gällde det att felet var förknippat med att barnet inte kunde leva i princip. Dessa regler är upplättade idag. Annars skulle inte jag fått göra PGD som får barn med DS.

Bra att ni stod på er och får en remiss till gyn.

• Kattflickan

Hur känner du dig LS? Mår du illa? Skönt att du så snart gör VUL!

• Kattflickan

Simple: Jag kände sådär förra hösten. Ovissheten om PGD kommer att funka är jättejobbig. Jag gick till en kurator som jag tyckte kom med bra råd. Hon gav mig tipset att försöka tänka på vad vi skulle göra om PGD inte funkade. I vårt fall så hade vi tänkt på äggdonation. Och om inte det funkade adoption. För mig hjälpte det att tänka att det inte var hela världen om inte PGD funkade, vi hade en reservplan! Efter det mådde jag bättre faktiskt, kände inte samma panikartade rädsla över att bli barnlös.

Kram!

Millan

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång