IVF/PGD väntar på eller är igång
Det var inte detta reportaget jag var med i men det var i samma serie och samma reporter. Här står det iallafall lite mer ang att betala privat.
m.sverigesradio.se/artikel/5201699
Det var inte detta reportaget jag var med i men det var i samma serie och samma reporter. Här står det iallafall lite mer ang att betala privat.
m.sverigesradio.se/artikel/5201699
Simple oddsen att lyckas är väldigt inviduellt för varje par. Om jag inte minns fel så fick vi infon om att det generellt är ca 25% chans att lyckas per försök med PGD, det är något lägre än vid vanlig IVF som ligger på ca 30%. Hur utfallet ser ut efter 3 behandlingar vet jag inte. Vi har börjat handla bebis saker först nu när jag blev gravid efter att vi varit på RUL. Men jag tycker det är jobbigt än att handla även fast jag är gravid i v 31, vi har en hel del inköp kvar att göra och barnens rum är inte alls i ordning.
Simple tror att dom menar i texten att dom kollar med biopsi redan på det befruktade ägget efter enbart dom aktuella kromosomerna som man vet kan fela. Istället för att paret ska behöva vänta och göra fvp/ mkp. Det är därför man måste hitta en analys metod innan man kan köra igång för annars hade dom aldrig hunnit att kolla igenom alla kromosom paren på endast 1 dag. Så genetikerna tar inte reda på kön eller kollar på dom andra kromosomerna. Er analys metod är gjord så att dom bara kollar efter kromosomerna som kan fela, att det är rätt antal av dom. Så ett ägg som har en balanserad translokation anses som friskt och det är inget ni får veta, ifall ägget har en balanserad translokation eller ifall dom har en normal kromosom uppsättning.
Ulrika det är och har varit en tuff graviditet mentalt. Men det har också varit oerhört skönt, lättnad att veta ifrån början att inte samma sak kan hända igen. Men efter allt man varit med om så är man så medveten om allt som kan hända så än i dag ser jag inte det som en självklarhet att vi kommer komma hem med 2 levande barn. Jag är nojjig och oroar mig mycket. Jag försöker ändå njuta för jag vet oavsett vad som händer så kommer jag inte ångra över att jag känt glädje över graviditeten. Tror att det var runt v 20 som jag kunde börja slappna av lite mer och att jag faktiskt förstod att jag var gravid.
Kattflickan det kommer nog alltid vara något man nojar över. Jag är precis likadan var inne på en extra koll på förlossningen senast i torsdags då jag var orolig över att jag inte känt av tvilling 2 så mycket under 2 dagar. Fosterrörelser är det sista jag tänker på innan jag somnar på kvällen och det första på morgonen innan jag öppnar mina blå. Alltid är det något man oroar sig för.
Ulrika usch vad trist att det aldrig blev någon återföring :( all väntan och alla förberedelser. Har ni fått någon info om när ni kommer få försöka igen? Kramar
Nellanq hoppas vul ser fint ut i mirgon och att det växt till sig en massa fina ägg, så att äp blir som planerat.
Så spännande att läsa om er alla som är på gång med behandling, hoppas på att det blir många PGD bebisar i tråden
Kattflickan ja vi får verkligen hoppas att resterande veckor går bra. Men man kommer nog tyvärr alltid vara orolig, först under graviditeten och sedan över allt annat hemskt som kan hända när barnen väl är här. Det är jobbigt ibland att sortera alla tankar och försöka tänka positivt, jag själv kämpar med det varje dag och säger till mig själv att idag just nu ser allt bra ut och det måste jag glädjas över det måste jag ta till mig, hur gärna jag än vill så kan jag inte påverka vad som händer i framtiden men jag kan till viss del påverka hur jag känner just nu hur jag tillåter mig själv att må, försöker hela tiden att leva i nuet. Men det är svårt, det är så lätt att spinna iväg i tanken och tänka på allt som kan gå fel.
Precis som kattflickan skriver att många ägg behöver inte betyda att fler är "friska". Jag fick ut 15 ägg vid äp, 12 st blev befruktade och alla 12 gick till analys, men endast 3 st var "friska" så 2 tillbaka till mig och 1 försökte dom frysa men det gick inte. Så trots att vi ändå hade många ägg ifrån början så blev det inget till frysen.
Tjejen35 stort grattis!
Snuffan tycker det låter klokt att din syster kommer och hämtar dig efter äp.