IVF/PGD väntar på eller är igång
Välkommen tillbaka LS1976! Jag håller tummarna för dig.
Nellang: Hur gick det idag?
Lillan har börjat röra sig mer och mer. Känns som en fisk som vänder sig i magen. Är nu i vecka 20.
Välkommen tillbaka LS1976! Jag håller tummarna för dig.
Nellang: Hur gick det idag?
Lillan har börjat röra sig mer och mer. Känns som en fisk som vänder sig i magen. Är nu i vecka 20.
Grattis Nellang! Jag vet att det räcker med en liten rackare för att det ska gå vägen! Hoppas det funkar för dig med.
Tack Ringring! Jo, nu börjar jag känna mig ordentligt gravid! Hur långt har du kvar?
Trevlig helg!
Grattis Wiggum! Fantastisk födelsedagspresent! Har hört att om väl en blastocyst klarar att bli fryst och sen tina upp så har det oftast en riktigt bra kvalitet!
Blir så glad när fler lyckas bli gravida i tråden. Vi har ju alla haft det svårt på olika sätt. Vissa blir inte gravida och andra får missfall eller får avbryta graviditeter i ett sent läge.
Ringring: Det närmar sig! Spännande!
Är det för tidigt att gå på en outlet och kolla bebiskläder i vecka 20? Det är en på söndag. Det är rackartyg som har den och deras kläder är vanligen jättedyra.
Å grattis Simple till remissen! Glömde skriva det! När tror du att ni kan få börja? Jag minns hur lättad jag var när vi hade fått remissen. Hade förberett med en lista med argument om de skulle neka oss PGD, men den behövdes inte.
Simple: Framförallt ökar du dina förutsättningar att bli gravid och behålla barnet om du går ner i vikt.
Grattis Snuffan! Vilken skörd! En riktig höna
Vid IVF gör man ET. Dvs. Om du får något friskt embryo kommer det att sättas in i dig, dvs ET.
Först blir du stimulerad, så många ägg mognar. Sen plockas du på ägg, det kallas ibland ÄP eller ER( egg retrievel), Äggen befruktas och vid vanlig Ivf sker embryotillsättning efter ca 2 dagar. Men för oss tar det längre tid pga analys. Så vi har vår embryotillsättning, ET efter ca 5-6 dagar.
Om det blir bra ägg över, vid vanlig Ivf eller IVF med PGD så fryses de. Ska ett sådant ägg sättas in krävs normalt ingen hormonbehandling innan. Då sätts det in i normal menscykel. Det kallas FET, embryo transfer av fryst embryo.
Grattis, grattis Nellang!!!!
Hoppas vi båda kan gå med barnvagn i Uppsala 2013!!
Grattis Simple!
Vecka 22 nu, mina vader svullnar när jag går långt! ;-( får kanske skaffa stödstrumpor.
För mig som har en vanlig analys tog det bara 3-4 månader från att de skickade in remissen tills jag var igång med PGD. Men det varierar hur lång tid det tar beroende på analys.
Simple: En del lyckas inte på sina PGD försök dels för att en del inte får fram friska ägg som överlever. Det finns tyvärr ingen garanti för att lyckas, vilket gör att hela processen är så mentalt påfrestande. Men det här är ändå den bästa chansen för många av oss att få ett friskt barn. Därför är jag så glad att vi är så många här i tråden som lyckats på sistone!
Ja, stödstrumpor är väl sexigt va? Ska inhandla några idag.
Barnlöshetsutredning, vad omfattar den? Jag hörde om ett par som fått prata med psykolog innan sin IVF, har ni fått göra det?
Simple: Jag känner igen din oro över att det ska uppstå hinder så man inte får göra sin PGD. Hela förra hösten kände jag så. Var även orolig när vi var till klinisk genetik i Solna att de skulle säga nej till oss. Läkaren sa då att hon trodde att vi hade större chans till att få ett friskt barn om vi försökte själva med tanke på att jag lätt blivit gravid och att jag har lågt AMH. Då började jag nästan gråta för jag kände att det var en omöjlighet att riskera att behöva genomgå en abort till. Jag tror hon såg det på mig och sa att vi fick försöka. Risken var att vi skulle få ut få ägg pga mitt låga AMH. Första ivfen fick jag bara ut fyra ägg, men två var friska! Blev lite gravid, men tidigt missfall. Andra gången fick vi ut 8 ägg! Superresultat för mig! Och jag blev gravid! Så, jag är så glad att vi fick göra PGD! Men hade jag inte känt till PGD vid vårt första samtal med genetiker så hade det inte blivit av, för han tog inte upp det.