• Kattflickan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Nellang: Jag tycker du gör helt rätt! När tekniken finns att kunna få ett friskt barn, varför då inte anamma den tekniken och som du säger, utrota sjukdomen till nästa generation. Din syster vill försvara sin sons existens, fast hon inte behöver det, men hon borde vilja det bästa för dig och att ditt barn slipper plågas.

Mitt problem är att barnen får Downs syndrom och det kan man ju garanterat leva med. Men det som sällan framgår i debatterna är att de med DS ofta har fler problem i varierande skala. Den där bilden av ett glatt barn med DS stämmer inte. Jag har fått en hel del skit på det här forumet( inte i den här tråden) för att jag gjort två aborter av foster med DS. Har blivit kallad okunnig bl a. Men jag har egna erfarenheter av att ha jobbat med funktionshindrade vuxna när jag var yngre samt vänner med syskon med DS, dessutom har jag verkligen läst in mig på hur barn med DS har det idag. Det verkar vara fritt fram för stenkastning mot sådana som mig, debatterna kan bli rätt heta ibland. De flesta i min omgivning har dock varit medkännande.

Jag känner att jag inte vill sätta ett barn till världen med DS, då förblir jag hellre barnlös.

Mitt genetiska fel uppkom hos mig och kommer att upphöra med mig också, jag för inte ärftligheten vidare.

• Kattflickan

Ulrika: Jättetrist! Frustrerande efter att ha genomgått hela hormonbehandlingen, kram! Räknas försöket om man inte kommer till ET?

Wiggum, kul att se dig här inne, har undrat hur det går för dig. Hoppas det går bra på FET!

Jag har gjort ett lyckat RUL idag! Inga avvikelser alls. Är så lättad. Det är troligtvis en liten flicka!

Nellang: Lycka till!

• Kattflickan

Nellang: När jag var på vul i Uppsala så sa de senaste gången att jag inte var redo för äggplock och jag hade bara 3 större äggblåsor. De hade velat låta mig ta hormonerna lite längre men Huddinge höll fast vid sin plan. Jag var rätt knäckt! Gissa om min förvåning när de vid äggplocket fick ut 8 ägg, varav 6 blev befruktade och gick vidare till provtagning! Så ge inte upp än. 

Kramar!

Millan 

• Kattflickan

Jag tror många ägg kan mogna mot slutet, särskilt av ägglossningssprutan! Jag håller tummarna för dig Nellang! Hoppas vi kan gå med barnvagnar tillsammans i Uppsala 2013!

• Kattflickan

Kul Wiggum!!! Hoppas, hoppas din fina blastis tar sig! 

Jag har ju en kvar i frysen. Om det går bra med den här graviditeten får vi väl se om vi vill göra ett syskonförsök med den.

Nellang, jag håller med om att det känns lite jobbigt att Huddinge inte ändrar sitt schema. Men som sagt så gick det bra för mig ändå. Har de höjt din dos? 

Urika: Det låter som om du kommer att få menopur! Jag tyckte inte det var svårt att blanda till den. Jag har dock ett tips till dig. Se till att trycka ner tillblandningssprutan hårt i nålen som ska ner i tillblandningskärlet, skruva lite på den så att den sitter bra. Det blir nåt skumt vaccum och för mig läckte det lite tillblandningsvätska i skarven mellan nålen och tillblandningssprutan. Det verkar inte ha gjort nåt men på slutet fick jag till snitsen när jag blandade. Jag har lyckats på menopur! Hoppas du får göra ett försök till iår.

Nu är jag ändå glad att vi bara fick tillbaka ett embryo, för mig känns det lagom med ett barn åt gången. Men hade vi fått tvillingar hade jag nog varit glad över det.

Jag har varit på så bra humör sen i tisdags då vi var på RUL, kände en rädsla idag för att nåt ska gå fel och att jag ska dras ner i mörkret igen. Men jag hoppas nu verkligen att resterande typ 20 veckor går bra.

Millan 

• Kattflickan

Vid min första PGD fick jag ut 4 ägg. 2 befruktades och bägge var friska. Tyvärr så blev det tidigt missfall, bara svagt plus den gången. Andra gången fick jag ut 8 ägg, så det kan variera.

Så, ge inte upp! Du kan ha bra kvalitet på äggen trots att de är få. Jag vet hur nervpåfrestande de här dagarna är för dig. Hoppas verkligen det går vägen.

• Kattflickan

Jag fick som sagt ut 8 ägg, 6 befruktade, två sjuka, ett föll bort pga tekniska problem i analysen, två fick de frysa och fortsätta analysera. Ett var friskt och det andra var troligen friskt men de kunde inte friskriva det helt för de hade för lite att analysera på, isåfall hade det ett annat kromosomfel, inte mitt genetiska. Lite synd då bägge nådde fryskvalitet. Ett var friskt och sattes in i mig och är nu 20 veckor. Så, det är inte säkert att slutresultatet är så annorlunda om man får ut många ägg.

• Kattflickan

Tjejen 35: Stort grattis!!! 

Hur går det för dig Wiggum? När är det testdag? 

• Kattflickan

Tjej25: Vi valde att inte göra MKP den här gången när vi gjort PGD. Jag diskuterade frågan med dr Elisabeth B på Klinisk genetik och hon sa att det var upp till oss om vi ville göra den extrakollen men det är inget de varken rekommenderar eller avråder från.

Eftersom mitt genetiska fel är just för trisomi 21, downs syndrom så testades äggen för trisomi 13, 18, 21 och könskromosomerna (Turners syndrom främst tror jag). Det är de tre först nämnda som brukar ingå i analys av MKP och FVP om man inte misstänker någon annan specifik sjukdom. Så, därför valde jag att göra KUB-testet. Våra två tidigare foster som haft Downs syndrom har uppvisat tydligt breda nackspalter och därför ville jag göra KUB-testet av psykologiska skäl. Kändes bra att få se en normal nackspalt denna gång och för mig räckte det. Att nu RUL också gick helt felfritt gjorde att jag kände mig ännu säkrare på att jag inte ville göra FVP.

Om du är osäker, diskutera med genetikern.

Millan 

• Kattflickan

Man kan välja att skippa KUB och gå direkt på MKP eller FVP om man inte vill ha en risksiffra utan ett säkert svar. Vi gjorde det under andra graviditeten då vi under första haft ett foster med DS. Nu hade ju även det barnet DS.

Denna gång kände jag inte samma behov, då barnet inte ska kunna ha DS.

Nellang: Nu borde du kunna få info om hur många som har befruktats.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång