• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Simple de visste vad mitt fel var också, att hitta en analys metod hänger inte bara på det. De måste arbeta fram en unik metod för just er så att de snabbt kan testa de celler som de plockat ifrån ens embryon och se vilka som är "friska" "sjuka" innan de sätts tillbaka. Tror det står endel om det på ks hemsida.

nellanq vet så väl vad du menar med att det känns som att tiden står stilla. Under behandlingen så räknade man timmar, dagar jag tyckte det var totalt omöjligt att tänka på annat. Och det känns även av nu, känns som att jag varit gravid i en hel evighet och visst om man räknar in själva behandlingen så blir det ca 1 1/2 månad innan man testade positivt.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • RingRing

Vi började köra avbrytet samlag samt att vi undvek sex runt omkring äl efter att vi fått avbryta vår graviditet nästan halvvägs i jan 2011. I fall vi hade sex i äl tider använde vi kondom. Vi valde att inte skaffa något annat preventivmedel eftersom vi har haft det svårt att bli gravida spontant. Men vi var ändå noga för vi båda kände att vi inte skulle orka gå igenom en spontan graviditet igen och kanske riskera ett till sent avbrytande. Vi hade redan förlorat och begravt ett fullgånget barn och avbrutit och begravt ett barn nästan halvvägs, vi skulle inte klara av att riskera ännu en förlust.

På oss så kollade dom enbart efter vårt genetiska fel, alltså dom kollade bara så att embryorna hade rätt antal av kromosom 12 och 16 och så tror jag att man alltid gör, att man enbart testar efter det genetiska felet man bär på.

De undersökningar jag och min man har gjort innan remissen gått iväg till Huddinge är, utredning och konstaterade utav balanserad translokation, min man har lämnat spermaprov x antal ggr, infektionsprover på mig, fsh prov, amh prov, ämnesomsättnings prover. Tror det var allt. När vi var på vårt första besök på Huddinge fick vi beröm över att allt var i sin ordning i vår journal/remiss, det var inga prover de saknade och ville att vi skulle ta om. Jo förutom att min man fick lämna ett nytt spermaprov men det sa de var rutin, att de alltid ville att mannen skulle göra det när man var på 1:à besöket. Läkaren vi träffade på vårt 1:à besök gjorde också en vul undersökning på mig för att bestämma behandlig inför IVF= vilka preparat och hur många enheter jag skulle börja med, sedan skrev hon ut recept och en bm gick sedan igenom med oss hur jag skulle ta nässprayen och hur jag skulle ta injektionerna osv.

• RingRing

Prizzi kul att se dig här i tråden

Hur går det för er? Kan tänka mig att det är fullt upp.

Simple låter som en bra ide, alltid skönt ifall alla papper är iordning innan man åker upp för första gången.

• RingRing

Kattflickan samma här

nellanq alla proverna jag skrev upp att vi tagit är enbart blodprover så jag tror säkert att ni lämnat samma. Tror det är rutin inför IVF att ta dessa prover.

Snuffan man rekommenderas att ha ätit folsyra minst 3 månader innan graviditet, ifall du äter ex aco kvinna x 2/dag så får du i dig rätt mängd.

Simple hoppas allt blir klart så att er remiss kommer iväg nu i slutet utav oktober.

• RingRing

nellanq precis blödningen ses som ett "kvitto" att kroppen blivit nedreglerad men det behöver inte vara en jätte blödning, min blödning kom på dag 11 har jag för mig och den var rätt så sparsam.

Prizzi härligt att allt går bra med era små jag mår väl relativt bra fortfarande får jag väl påstå, lite sd, halsbränna, foglossning osv. Vanliga graviditetskrämpor, jag hade föreställt mig att jag skulle må mycket sämre än vad jag gör vid denna tiden. Känns helt ofattbart att om ca 2 månader har vi 2 små barn här

• RingRing

Det är 3st här i tråden som antigen fått eller är gravida efter PGD (om jag inte minns fel).

Jag är gravid med tvillingar, kattflickan är gravid och prizzi har fått tvillingar. Jag och min man hade turen att lyckas på vårt 1:à försök.

• RingRing

PD1984 välkommen hit förstår att allt är nytt för er men det är bara att fråga på här i tråden vi är i lite olika faser, så undrar du något så är det bara att fråga.

Simple de sa till oss när vi skulle få tillbaka våra embryon att de har haft en relativt hög tvillingfrekvens. Det beror troligtvis på att de är väldigt generösa med att sätta tillbaka 2 ägg istället för 1, eftersom att det är svårare att frysa ner ägg som man gjort PGD på samt att många gånger kanske embryorna inte är utav topp kvalité vilket ger oss lite sämre chans att lyckas än vid vanlig IVF.

Snuffan jag fick inte heller så mycket biverkningar, lite huvudvärk och små finnar i pannan. Vi valde ju som sagt att ta tillbaka 2 embryon, vi resonerade som så att vi bara skulle bli glada ifall det visade sig att båda fäst eftersom att detta troligtvis kommer bli vår sista graviditet och hellre att jag får tillbaka fler ägg än att riskera att dom ska kasseras. Vi ser och såg inte tvillingar som något jobbigt utan som något fantastiskt och vi skulle bara bli lyckliga ifall det visade sig att båda fäst.

• RingRing

Ifall det inte finns några medicinska hinder för att få tillbaka 2 st så brukar dom vara väldigt generösa. Det var det svar vi fick när vi valde. Vi hade 3 friska ägg, 2 tillbaka till mig och det 3:e försökte dom frysa ner men det klarade sig tyvärr inte.

• RingRing

tjej25 hej och välkommen hit. Jag väntar också tvillingar och så som det ser ut så är det en pojke och en flicka. Men vi får se, är överlycklig oavsett så länge de båda mår bra Vi kyckades på vårt 1:a försök.

Ang syskonförsök så är det nog lite olika, här i mitt landsting bekostar dom inga syskonförsök men det kan nog skilja sig beroende på vart man bor. Kommer ihåg att den bm vi träffade på Huddinge berättade att dom i Sthlm fick 3 försök och ifall man skulle lyckas bli gravid på 1:a försöket så har man fortfarande 2 försök kvar som man kan utnyttja till syskonförsök. Så det skiljer sig nog väldigt i landet.

Kattflickan har ingen anning om precis varför det är svårare att frysa embryon som man gjort PGD på vet bara att det är den infon vi fått både ifrån klinisk genetik Solna och Huddinge. De hade en teori precis så som tjej25 skriver att det har med att man gjort biopsi på dom och att de därför inte är lika lätta att frysa ner, men precis vad det är som gör det kunde de inte säga. Måste kännas jätte bra att ha ett embryo i frysen, för om jag har förstått det rätt så är det väldigt ovanligt att man lyckas få till frysen.

• RingRing

Stressen inför försöken kände jag också, var självklart överlycklig över att äntligen få hjälp men samtidigt var jag livrädd över att inget av våra 2 försök skulle lyckas, livrädd över att jag inte skulle få ut några "friska" ägg osv. Tänk ifall jag bara hade "sjuka" ägg?
    (Vi hade ju sagt sedan innan att vi ville ha tillbaka 2 ägg ifall möjligheten fanns men jag vill ändå poängtera att det var inget jag såg som en självklarhet jag vågade inte ens tro att det skulle finnas 2 "friska" ägg, mitt fokus låg på minst 1 "friskt" ägg och ifall det fantastiskt nog skulle finnas fler "friska så skulle vi bara se det som en bonus.) 
    Det som hjälpte mig var att försöka se andra vägar att gå ifall vi skulle misslyckas med PGD som ex äggdonation, adoption. Både jag och min man bestämde oss för att inte ge upp, vi skulle bli en hel familj med levande barn hos oss, så vi försökte se alla möjligheter. Det hjälpte faktiskt att veta att ifall vi misslyckas så är det inte kört, det finns andra vägar att gå. 

Vill också berätta att ang betala för behandling själva i Sverige ska tydligen vara möjligt nu. Jag var med i en radio intervju i sverigesradio i sommras ang PGD och orättvisorna. Reportern hade då haft kontakt med Huddinge och de hade då sagt till henne att det nu skulle vara möjligt att bekosta PGD själva hos dom. De hade inte tagit emot någon privat patient än men de sa att möjligheten fanns. Vet att när vi var på vårt 1:a besök så frågade vi ang detta och vi fick då till svar att de önskade att de kunde erbjuda det till par så att de kunde bekosta det själva men att de i nuläget inte hade de resurser som behövs för att genomföra det. Ni som ska på besök på huddinge kan ju ta upp frågan ifall ni känner för det. Det är ju i sådana fall en möjlighet till syskonförsök. Kanske stämmer det kanske inte, men det är ju värt att fråga.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång