IVF/PGD väntar på eller är igång
Nellang: Jag tycker du gör helt rätt! När tekniken finns att kunna få ett friskt barn, varför då inte anamma den tekniken och som du säger, utrota sjukdomen till nästa generation. Din syster vill försvara sin sons existens, fast hon inte behöver det, men hon borde vilja det bästa för dig och att ditt barn slipper plågas.
Mitt problem är att barnen får Downs syndrom och det kan man ju garanterat leva med. Men det som sällan framgår i debatterna är att de med DS ofta har fler problem i varierande skala. Den där bilden av ett glatt barn med DS stämmer inte. Jag har fått en hel del skit på det här forumet( inte i den här tråden) för att jag gjort två aborter av foster med DS. Har blivit kallad okunnig bl a. Men jag har egna erfarenheter av att ha jobbat med funktionshindrade vuxna när jag var yngre samt vänner med syskon med DS, dessutom har jag verkligen läst in mig på hur barn med DS har det idag. Det verkar vara fritt fram för stenkastning mot sådana som mig, debatterna kan bli rätt heta ibland. De flesta i min omgivning har dock varit medkännande.
Jag känner att jag inte vill sätta ett barn till världen med DS, då förblir jag hellre barnlös.
Mitt genetiska fel uppkom hos mig och kommer att upphöra med mig också, jag för inte ärftligheten vidare.