Vi började köra avbrytet samlag samt att vi undvek sex runt omkring äl efter att vi fått avbryta vår graviditet nästan halvvägs i jan 2011. I fall vi hade sex i äl tider använde vi kondom. Vi valde att inte skaffa något annat preventivmedel eftersom vi har haft det svårt att bli gravida spontant. Men vi var ändå noga för vi båda kände att vi inte skulle orka gå igenom en spontan graviditet igen och kanske riskera ett till sent avbrytande. Vi hade redan förlorat och begravt ett fullgånget barn och avbrutit och begravt ett barn nästan halvvägs, vi skulle inte klara av att riskera ännu en förlust.
På oss så kollade dom enbart efter vårt genetiska fel, alltså dom kollade bara så att embryorna hade rätt antal av kromosom 12 och 16 och så tror jag att man alltid gör, att man enbart testar efter det genetiska felet man bär på.
De undersökningar jag och min man har gjort innan remissen gått iväg till Huddinge är, utredning och konstaterade utav balanserad translokation, min man har lämnat spermaprov x antal ggr, infektionsprover på mig, fsh prov, amh prov, ämnesomsättnings prover. Tror det var allt. När vi var på vårt första besök på Huddinge fick vi beröm över att allt var i sin ordning i vår journal/remiss, det var inga prover de saknade och ville att vi skulle ta om. Jo förutom att min man fick lämna ett nytt spermaprov men det sa de var rutin, att de alltid ville att mannen skulle göra det när man var på 1:à besöket. Läkaren vi träffade på vårt 1:à besök gjorde också en vul undersökning på mig för att bestämma behandlig inför IVF= vilka preparat och hur många enheter jag skulle börja med, sedan skrev hon ut recept och en bm gick sedan igenom med oss hur jag skulle ta nässprayen och hur jag skulle ta injektionerna osv.