• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

nellang från att jag började med sprayen så avstod jag alkohol och jag drog ner på kaffet till 1 kopp om dagen.

Simple82 även jag har bara positiva erfarenheter ifrån Huddinge. Har alltid fått ett trevligt bemötande. Precis som kattflickan säger så görs även pgd på Sahlgrenska men inte alls i så stor utsträckning som på Huddinge och tyvärr tror jag inte att man kan välja själv var man ska göra sin behandling. Utan det styrs nog av vilket sjukhus som ditt landsting har avtal med.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • RingRing

Skickar en länk med de riktlinjer mitt landsting har för att bli beviljad PGD. Man måste även uppfylla kraven för vanlig IVF, sedan så gör referens gruppen en bedömning hur stor chans man har att lyckas och det väger också in.

www.lio.se/pages/86953/Preimplantatorisk%20genetisk%20diagnostik.doc.pdf

• RingRing

Här kommer en länk med riktlinjerna för vanlig IVF som också ska uppfyllas för att göra PGD med undantag de punkter som står uppskrivna i dok riktlinjer för PGD.

www.lio.se/pages/12911/Assisterad%20befruktning%20gemensamma%20riktlinjer%20i%20Sydöstra%20sjukvårdsregionen%20110413.pdf

• RingRing

Hoppas det blev rätt med länkarna skriver ifrån mobilen.

• RingRing

Ja det är väldigt tydligt här vad det är som gäller och vad för krav man ska uppfylla. Det är väl både på gott och ont, är väl bra med mallar att följa men ibland undrar man var medmänskligheten tog vägen? I så många andra sammanhang i vårt samhälle så är allt så individualiserat men inte när det gäller vård. Det jag har tyckt varit så oerhört jobbigt i vårt fall är ju att vi fått vänta så länge på hjälp för att jag inte haft åldern inne. Tycker det är konstigt för mitt genetiska fel kommer ju inte försvinna bara för att jag blir äldre. I vilket fall så är jag idag så oerhört glad att vi fått möjligheten till PGD, att jag bor i ett landsting som beviljar behandlingen. Det hade kunnat vara så mycket värre och jag lider verkligen med dom som behöver men inte får tillgång till PGD bara för att dom råkar bo på fel ställe här i landet.

• RingRing

Ulrika kul att ni kommit så långt i behandlingen, halva delen klar sedan är det bara att ruva. Jag tvättade inte rent med någon tvättservet innan jag stack mig. Såg bara till att tvätta händerna innan och efter.

Simple kötiden tror jag varierar lite, för oss så tog det 4 1/2 månad från att remissen skickades tills att vi var på vårt 1:à besök. Remissen var framme i början av juni och vi var där 1:à ggn i oktober. Sedan fick vi klar tecken och påbörjade behandlingen i mitten utav feb. Väntetiden beror också på vad det är för genetiskt fel man har och hur lång tid det tar för dom att hitta en analys metod. Min man har varit med på alla besök, tiden mellan äggplock och återinsättning stannade vi kvar i Sthlm. De besök man gör på Huddinge under 1 behandling är äggplock och återinsättning och mannen måste väl iallafall vara med på äggplocket eftersom han samma dag ska lämna ett spermaprov. Och det första förberedande besöket bör ni båda vara med på, vi båda fick då lämna blodprov på klinisk genetik Solna och min man ett spermaprov på Huddinge fertilitetsenheten.

• RingRing

Jag gjorde äp på en torsdag och hade ET sedan på måndagen, så för oss var det 4 dagar emellan. Att det tog ytterliggare ett par månader efter att vi varit på vårt första besök var att de skulle hitta en analys metod för oss. Det var först när vi var på klinisk genetik i Solna som de påbörjade att leta efter en analys metod för oss. Sedan var det lite jul stängt osv. Vi fick även vänta lite längre på vårt 1:à besök dels pga anledningen kattflickan gav och att vår remiss kom fram precis innan sommaruppehållet.

• RingRing

Även jag har en balanserad translokation fast mellan kromosom 12 och 16. Och precis som kattflickan skrev så arbetar klinisk genetik i Solna fram en alldeles unik analys för just erat fel och den testas ett x antal gånger innan den godkänns, det kan ta olika lång tid att hitta analys metod beroende på var det är för fel man har.

• RingRing

Jag drog ner till 1 kopp kaffe/dag, ingen alkohol eller nikotin under behandlingen, och har länge ätit aco kvinna. Har själv haft rökning som en last jag inte är stolt över, har aldrig tyckt det varit svårt att sluta men när livet gått så hårt emot än så har jag tagit till cigaretterna som tröst. Jag slutade denna gången röka 1/2 år innan vi påbörjade behandlingen.

• RingRing

Har för mig att det är rekommenderat att inte överskrids 3 koppar kaffe/dag, eller 5 koppar te/dag. Så ser iallafall rekommendationen ut under graviditet. Jag valde dock att dra ytterliggare för att vara på den säkra sida. Och nu under graviditeten dricker jag inget kaffe och bara koffinfritt te.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång