• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Kattflickan: tummen upp för fint ägg tillbaka och så får vi hoppas att de andra 2 utvecklas fint så att de kan läggas i frysen.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • RingRing

Wiggum och Alexia skit också att det inte tagit sig för någon av er :(

Och Alexia verkligen jätte synd att det inte gick att frysa ner något av dom 3 "friska" äggen.

• RingRing

Vi är nog inte heller intressanta för dig. Har blivit beviljad 2 försök vilket innebär högst 2 st återföringar sammanlagt, vårt landsting har också en åldersgräns att man minst måste vara 25 år för att kunna få behandling. Så vitt jag vet kommer vi inte få några försök till syskon om nu inte reglerna hinner att ändras. Tycker också det är jätte bra att det uppmärksammas ang PGD med tanke på att vi inte har några alternativ att vända oss privat här i Sverige ifall vi ej blir beviljade behandling eller vill ha chansen till att skaffa syskon. Du får jätte gärna ta kontakt med mig ifall det är något du undrar över.

• RingRing

Har du td imorgon kattflickan?

Håller också mina tummar.

Kram

• RingRing

Emma 059: hej hej! Jätte svårt att ge råd till någon annan men jag kan berätta hur vi tänkt och resonerat. Jag har en balanserad translokation som inte innebär någon fara för mig men när jag blir gravid finns risken att den blir obalanserad och det är då i vårt fall inte förenat med liv. Vi har förlorat 1 barn i samband med förlossningen samt gjort 1 sent avbrytande i båda fallen har translokationen varit obalanserad. Efter våra förluster så känner båda jag och min man att vi inte vågar försöka bli gravida på egen hand. Så för oss har valet om PGD aldrig varit något vi tvekat till. Ifall vi inte hade lyckas så skulle vi antingen gå vidare med äd eller adoption. Vi hade turen att lyckas bli gravida efter vår 1:à PGD behandling och om allt går som det ska så kommer vi bli föräldrar till 2 PGD barn i slutet av detta året.

Kattflickan: väntar spänt på uppdatering ifrån dig. Kram

• RingRing

Emma 059: tackar för grattis

Vår remiss för PGD kom till Huddinge i början på juni 2011, i oktober 2011 var vi på vårt första besök på fertilitetsenheten Huddinge och klinisk genetik Solna. Då fick vi information om själva behandlingen chans att lyckas osv, recept på mediciner och så fick vi båda lämna blodprover så att de skulle kunna arbeta fram en analys metod för oss. Det är just analys metoden som i vissa fall kan ta lång tid. I början utav februari i år så var vår analys metod klar och den 20 feb påbörjade vi vår behandling. Den 22 mars hade vi äggplock, den 26 mars fick vi tillbaka 2 friska embryon och vi fick ett positivt graviditets test den 9/4 Jag tycker inte att själva processen var särskilt påfrestande, att försöka själva har varit så mycket tyngre och jobbigare i vårt fall. Det som jag kan tycka var jobbigt är väl oron över ifall vi inte skulle lyckas och rädslan över att det inte skulle finnas några friska embryon att få tillbaka samt rädslan/oron att behöva vänta ytterliggare flera år innan vi skulle lyckas få levande barn i vår familj. Vi har ju som sagt haft väldig tur och lyckats på vårt första försök, kanske hade vi tyckt det varit mycket mer påfrestande i fall vi hade misslyckats. Men om man jämför oron över att försöka på egenhand och behöva gå nästan en halv graviditet innan man vet att barnet är friskt eller att gå igenom en PGD behandling så hade jag valt PGD behandlingen flera gånger om.

• RingRing

Prizzi: man använder olika tekniker vid PGD för att göra analysen. För oss har dom använt FISH, tror att det är den vanligaste metoden. Om inte jag nu rört ihop det hela.

• RingRing

Underbart att ni snart är i mål :) själv har jag nästan hunnit halv vägs, hoppas att resterande tid går snabbt .

• RingRing

Prizzi jag mår betydligt mycket bättre nu. Mår inte illa längre 24/7 och kräks oftast bara på morgonen, har börjat känna av lite foglossning när jag anstränger mig men annars känner jag mig faktiskt ok. Magen har börjat att växa och nu går det nog inte missta att jag är gravid, får i och för sig höra utav vänner att dom tycker jag ser liten ut med tanke på att det är 2 men antar att snart så säger det pang bom och så är jag stor som ett hus Tror i och för sig att min syster var större än vad jag är nu när hon var i samma vecka, hon väntade också tvillingar och det var hennes första barn. Hur mår du nu när det är så nära?

• RingRing

Vad glad jag blir kattflickan stort grattis

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång