• RingRing

IVF/PGD väntar på eller är igång

Kattflickan: jag tycker inte alls du låter fånig, men jag tror att det känns lättare efter ett tag om det blir så att ni blir gravida. Tur att man har ett par månader på sig att bli förbered. Mitt Bf nu är 1 dag innan Isaks 5 årsdag, den 14/12 är det 5 år sedan han kom och vände om. Jag skulle inte heller vilja att barnen föds på hans årsdag. Så nej jag tycker absolut inte du låter fånig.

Ni kommer alltid finnas i mammas hjärta Isak och Ellie....
  • RingRing

Snuffan: ang ansöka om pgd så tror jag att vi menar eller iallafall jag menar att jag ska bli godkänd ifrån mitt hemlandsting det vill säga att mitt tillhörande landsting betalar för behandlingen och skickar en remiss. PGD görs endast på 2 ställen i hela Sverige, på Sahlgrenska och på Huddinge, det betyder att patienter ifrån hela Sverige blir remitterade till antingen Sahlgrenska eller Huddinge. Det skiljer sig också väldigt mycket ang hur många försök man får beroende på vart man bor, i Norrlands regionen så får man inga försök alls.

Och ang hur lång tid det tog från att remissen kommit fram tills vi var igång med behandling var för oss ca 8 mån. Remissen kom till huddinge ibörjan på juni, vi var på vårt första besök i oktober och vi körde igång med vår behandling i februari. Tiden kan variera lite beroende på hur lång tid det tar att hitta en analys för just ens egna "fel". Så ibland går det fortare och ibland långsammare. Hoppas att väntetiden inte blir allt för lång för er.

Wiggum och kattflickan hur går det för er?

• RingRing

Tez: välkommen till tråden, hoppas att ni inte behöver vänta allt för länge innan ni kan köra igång med behandling.

Wiggum: tackar

Ls1976: kul att höra av ifrån dig. Låter härligt med semester i Italien, ladda batterierna lite.

Kattflickan: Jag hoppas verkligen att ni lyckas så ni slipper vidare behandlingar men jag förstår att det måste kännas skönt att ha en handlingsplan ifall det inte funkar, att veta vad nästa steg blir.

• RingRing

AlexiaGiulia: välkommen tillbaka och lycka till med sprayandet, hoppas att det kommer bli en lyckad behandling.

Hur går det för er andra som är mitt uppe i behandling?

Ego: igår var det dags för NUPP och det gick jätte bra. Fick låg risk för alla 3 trisomierna och båda små liven växer och verkar må bra. Är så lättad och glad, kan knappt tro att det äntligen denna gången kanske går vägen, känns helt otroligt! Heja PGD

• RingRing

Wiggum: hoppas på att värdet har gått ner så att ni kan fortsätta enligt planen.

• RingRing

Wiggum och AlexiaGulia grattis till lyckat äp, hoppas att ni båda mår bättre snart och klarar er ifrån överstimulering.

Kattflickan håller med om att det verkar som att många privata kliniker även andra landsting erbjuder mer vul under sprut perioden. Den läkaren jag gick till här hemma var chockad över att jag gjorde vårt första vul så sent likså att vi aldrig gjorde något vul eller blodprov för att kolla att jag blivit ordentligt nedreglerad. Det är nog väldigt olika runt om i landet.

• RingRing

Wiggum jag fick göra 3 vul hemma och 1 blodprov innan vi åkte till Sthlm. Tror att jag gjorde mitt första vul på sprut dag 8 eller 9. Blodprovet tog jag på sprut dag 6. Min läkare hemma har mycket distans patienter främst dom som ska till linköping, han pratade om att de brukar göra vul för att kontrollera att man blivit nedreglerad och att man ej fått några cystor under spray perioden. De på Huddinge sa att det räcker med att man får en blödning samt att man tar ett blodprov på sprut dag 6 för att veta att man blivit nedreglerad, men min läkare här hemma sa att det inte alltid stämmer ifall man får en så kallad hormon cysta under spray perioden så kan man både få en blödning samt att blodprovet blir missvisande. Jag hade fått en cysta som han upptäckte vid mitt första vul men som tur var så var den inte hormon producerande. Cystan stack de sedan hål på under mitt äp och aj aj vad ont det gjorde när de stack den.

• RingRing

Alexia och wiggum spännande och nervös tid för er nu. Har ni fått veta hur många som blivit befruktade eller får ni vänta tills imorgon innan nu får veta?

• RingRing

Kattfilickan vi blev också tillsagda att vi kunde ringa dagen efter äp för att få veta hur många som blivit befruktade.

Wiggum och Alexia håller tummarna att alla era ägg går vidare till analys och att det finns ett eller 2 helt perfekta att sätta tillbaka.

• RingRing

Wiggum jag var också väldigt svullen och hade hur mycket gaser som helst, men inte förstoppad.

Alexia toppen med 7 till biopsi nu får vi hoppas att det iallafall finns minst 1 till er att få tillbaka.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång