• Nimah

IVF/PGD väntar på eller är igång

Vet ni vem det är som ska skriva remiss för pgd? Vi har utretts och fått information på klinisk genetik på Karolinska om att pgd skulle passa oss. Men sen lyckades vi få en son på egen hand så det blev aldrig någon ytterligare kontakt där. Nu när vi försöker på syskon går det tyvärr inte lila bra. Är det ovanligt att man beviljas pgd när man redan har ett barn?

• Nimah
    Hejåhå skrev 2014-04-01 16:31:37 följande:

Jag vet inte om det beror av vilket landsting man tillhör, om man har rätt att få pgd till syskonet. I Stockholm får man iaf rätt till ett syskon.

Hann de starta PGD analysen med er?

Så bra, vi bor i Stockholm. Vi fick reda på att mannen har en balanserad translokation i samband med att hans syster utreddes. När hennes avvikelse upptäcktes testades hela familjen. Vi fick ett mf samtidigt och fick rådgivning av en genetikläkare på Karolinska. Han gav oss broschyrer och sa att vi kunde få gdp om vi fick upprepade mf. Vi blev gravida med sonen ganska snabbt efter. Han känns som rena rama miljonvinsten. Nu har vi fått två ma i v 10 och 11 och undrar hur länge vi orkar hålla på själva när oddsen är så låga. Så någon pgd analys har vi nog inte gjort. Kan man ringa dit själv?
  • Nimah

Hej! Idag tog jag äntligen tag i saken och ringde klinisk genetik på Karolinska. Min man har en balanserad translokation. Vi fick en remiss för pgd direkt! Gud vad skönt det känns! Trodde jag skulle behöva böna och be. Vi har haft ett mf v 7, sen mirakulöst kom en son, sen två ma som båda var i v 11 och nu är jag gravid i v 5 men testen minskar i styrka så jag hoppas den kommer ut av sig själv snart.

Hur lång har väntetiden från remiss till behandling varit för er?

• Nimah
    Susanne1975 skrev 2014-06-19 19:59:15 följande:
    Oj...upptäckte visst svaret på min fråga ställd i en annan tråd här. Jag ber om ursäkt! För mig var väntan den att jag remitterades i slutet av 2013, var på första besök i slutet av januari och skulle ha gjort ett första försök i mitten av maj. Sen blev vi gravida av misstag i april och fick ett missfall vilket gjorde att det första försöket sköts upp. Nu håller vi på med det och har ÄP på måndag. 

Har för mig att jag läst förut att väntan från remiss till första besök är upp till 3 månader. Vid första besöket lämnade vi blod och fick vänta på att de skulle ta fram en analysmetod för just mitt kromosomfel. Det skulle ta 3 månader ca. Svaret kom på drygt 2 månader. Räkna med drygt ett halvårs väntetid då. Någon annan här kanske har andra erfarenheter. Hoppas på det bästa för Er! 
    Tack Susanne! Läkaren sa att han skulle skicka hem papper så vi kan lämna blod på vårdcentralen. Sen har ju min mans syster genomfört pgd i Huddinge, och hon har ju samma kromosomfel som min man så de slipper forska fram nåt nytt. Läkaren skrev ner hennes namn. Ett halvår känns helt ok ändå. Det är mycket bättre att ha ett riktmärke om sex månader än att känna den här pressen om att tiden går förlorad varje cykel som det inte blir nåt eller att det blir nåt som ändå bara blir mf.

Sätter de tillbaka dina ägg i denna cykeln eller i nästa? Läkaren berättade för mig att de börjar gå över till att odla embryot i fem dagar och sen frysa en månad, istället för tre och sätta tillbaka direkt. Det var oklart vilken metod vi skulle få göra.
  • Nimah

Vad bra att de har förståelse och skyndar på så att ni hinner försöka!

• Nimah
    Susanne1975 skrev 2014-06-23 16:10:07 följande:

Äggplocket idag resulterade i 11 ägg! Hoppas på något att föra tillbaka på fredag! Drömmer

Vad bra! Var det obehagligt?
  • Nimah

Jag pratade precis med repriduktionskliniken i Huddinge om vår remiss. Jag ringde för att höra om kötiden. Hon sa att vår remiss behövde kompletteras med blodprov först. Men vi var och lämnade prov i juni. Hon hade ingen anteckning alls på att de svaren kommit in. Hon tyckte jag skulle ringa Solna och kolla om de fått in några provsvar de inte skickat vidare. Dem har jag inte fått tag i än.

Brukar det vara såhär, att man själv måste ringa runt och dubbelkolla och påminna för att ha en chans att nånsin komma fram i den där kön? Allt tar ju sån faslig tid hela tiden.

• Nimah
    Kattflickan skrev 2014-08-14 14:59:21 följande:

Nej, jag har inte behövt ringa och kolla saker själv, de fixade allt.

Imorgon ska vi göra FET för syskonförsök! Om blastocysten klarar upptiningen.

Vad spännande! Lycka till :)

Verkar som att det är vårdcentralen som

slarvat bort ett av våra prover. Huddinge ringde upp mig igen sen. Då hade hon forskat runt lite och skulle ordna ny remiss på en gång. Hon var väldigt engagerad och tillmötesgående :)
  • Nimah

Vi har fått remiss att lämna blodprov för infektionsprover och för att kolla äggstockarnas funktion (AMH) inför PGD. Jag är spontant gravid nu, vet ni om det påverkar proven? Risken för mf är så stor så jag vill ju inte förlänga vår kötid. Kan jag lämna prov nu eller ska jag vänta?

• Nimah

Vad fint skrivet mamma 1982. Jag blir alldeles tårögd. Underbart att ni fått två friska barn tillslut!

• Nimah
    Kattflickan skrev 2014-12-02 07:08:27 följande:

Jag är gravid! Är försiktigt glad. Känns fantastiskt då det var det enda embryot av 7 ägg som var friskt och utvecklades!

Grattis! Håller tummarna att det är ert guldägg :)
  • Nimah
    levelour skrev 2015-01-08 17:18:23 följande:

Herregud så glad jag är att jag googlade och hittade den här tråden. Har läst flera sidor bak och lider med er alla starka och fantastiska människor som genomlidit det vi gjorde i höstas. Vi förlorade vår flicka i vecka 16, jag bär på en ärftlig neurologisk sjukdom som tyvärr fördes över. Vi har 50% risk att föra vidare den så vi chansade, men förlorade. Det har varit mörka månader men försöker att se framåt. I början av december ställde vi oss i kö för pgd och fick då veta att det är 3-4månaders väntetid, max ett halvår om vi har otur. Men jag har ändå hört så olika så jag vill bara höra med er som har gjort/gör det, hur länge ni fick vänta?

Kram på er. Hjärta

Jag ställdes i kö till Huddinge vid midsommar 2014 och fick tid för ett första besök i slutet på november. Vi avbokade det eftersom vi blev gravida strax före, men tror att vi skulle fått komma igång i behandling i januari eller februari.
Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång