• Snuffan

IVF/PGD väntar på eller är igång

Hej alla

Jag kom hem igår efter att ha träffat en genetiker. Jag har en balanserad translokation och i feb i år fick jag avbryta min graviditet i v22 då hon hade en obalanserad translokation. Innan det har jag fått ett missfall men har även en pojke på 2,5 år.  
    Nu har vi fått erbjudande om att ansöka om att göra PGD, och det snurrar ju så klart i huvudet. Var egentligen inställd på att fortsätta försöka själva, men vet inte om jag klarar av ett till avbrytande. 
    Hur tänkte ni? Finns det några nackdelar med PGD? Det enda jag egentligen kan komma på är att det verkar ta sån tid? 

Jag satt uppe flera timmar igår kväll och läste era berättelser, och både grät och log med er. Grät för jag vet hur jobbigt det är att förlora ett barn och log med hela mitt hjärta när det har gått bra för er och för att det var så skönt att få känna igen sig själv, har inte träffat nån som gått igenom samma sak.

• Snuffan

Tack för allt stöd!!
    Vi har bestämt oss för att satsa på pgd nu. Ju mer jag läser om det ju säkrare känner jag mig. Så jag ringde in och sa att vi var intresserade, och de skulle skicka en remiss till Huddinge.
    Vi kände ju inte till pgd innan vi kom till genetikern, så vi var ju inte riktigt med och ställde frågor, det var ju redan så mycket information att ta in.
    Så jag är inte så insatt i hur förloppet går till.
    Vi har ju varit hos en genetiker på Karolinska i Solna, men vad händer i Huddinge? Och hur lång tid tar det innan man kommer dit? Bara att komma till genetiker tog tre månader. 
    Det verkar som att en del av er har fått ansöka om att få göra pgd, men genetiker sa ingenting om det utan frågade bara om vi var intresserade.
    Känner att jag låter lite förvirrad, men det har varit så mycket den sista tiden och det är svårt att ta in allt på en gång.

Det är iallafall roligt och att se att det har gått bra för flera av er, det får en att tänka positivt. Och till er som har haft motgångar kan jag bara beklaga.

• Snuffan

På fredag ska vi på första mötet i Huddinge. Jag är fruktansvärt förväntansfull.
    Hur lång tid tog det för er andra från första besöket till ni fick börja behandlingen?

• Snuffan

Ulrika jag känner samma sak. På genetiska sa de till ossi våras att de skulle vara klara samtidigt som vi kom första gången till Huddinge, men när vi väl var där i fredags så sa de att de inte fått klartecken från genetiska, och att vi fick vänta tills dess. Vi frågade om de kunde ringa och kolla hur långt det hade kommit, och hon sa att hon skulle göra det, men vi har inte hört nått än.

• Snuffan

Nu är äntligen diagnostiken klar!!!
    Jag var tvungen att ringa till solna, jag orkande inte vänta på att Huddinge skulle höra av sig som det var sagt, och vilken tur att jag gjorde det. Analysen var precis färdig! Nu hoppas jag på att jag får börja spraya snart!
    Hur har det gått för dig Ulrika har du hört något? 

• Snuffan

Tez jag hoppas verkligen att du oxå får svar snart, jag vet hur jobbig den där väntan är, man vill ju bara veta...
    Ulrika vad skönt att du fått svar. Det verkar som vi drar igång ungefär samtidigt, Huddinge sa att jag skulle börja spraya sista september. Jag är så förväntansfull!!!

• Snuffan

Jag funderade på en sak. Ni som redan har gjort pgd, hur gjorde ni när ni gick på alla kontroller under behandlingarna, sjukskriver man sig eller tog ni ledigt från jobbet? Har ni berättat på jobbet att ni håller på med pgd? 

• Snuffan

nellang jag ska snart börja med mitt första ivf pgd försök. Jag var hos klinisk genetik i mitten av maj och kom til Huddinge i början av augusti och ska börja spraya i slutet av september.
    Jag är nog oxå inställd på att allt ska gå bra, nackdelen är att man blir så sänkt när det inte går vägen. Men jag bruka försöka tänka att det är bättre att ta smällen då än att må dåligt och oroa sig hela tiden.

Kattflickan hoppas det går bra för dig på ons.

Måste bara fråga vad är FET chief wiggum?

• Snuffan

Nu är det våran tur oxå. Den 29e börjar jag spraya. 
    Och jag funderade oxå på det här med kontroller, i häftet vi fick utav genetiker om pgd står det att man ska göra blodprov och ultraljud under nedregleringen, men jag har fått tid för det först efter att jag tagit sprutor i en vecka.

Håller tummarna för dig AlexiaGiulia.
    Förstår att det måste vara tufft, men det måste vara din tur nu.

Svar på tråden IVF/PGD väntar på eller är igång