• MammaMia91

Fortsättning på min förra tråd.

En fortsättnings tråd nu efter att barnen kommit =).
    Nu när barnen börjar titta ut tänkte jag att vi kan skriva hur allt går med våra små och så i denna tråden =). 
    Lägga upp blider om vi vill de, eller bara skriva av oss =).
    Skriva lite om förlossning och så också.

För nya läsare så har jag en annan tråd också (lägger till länk till den sen), det är alltså en tråd för oss runt Kristianstad kommun och så =).  

Min lilla tjej kom den 4 juni, hon vägde 3470 och 49 cm lång =), förlossningen gick på 8 timmar. När jag kom in var jag öppen 3 cm, värkarna va inte så intensiva än. Men fick ändå prova på lustgasen, blev snabbt väldigt bra kompis med den, hehe. Tog mig ett litet bad och sen var jag öppen 5 cm och fick EDA, vilken befrielse, värkarna hade vid detta laget satt sig i ryggen men försvann snabbt efter EDA:n. Kunde då slappna av, kände inga värkar alls :P, kände mig bara väldigt kissnödig när värkarna kom. Vid ett taga stannade jag på 7 cm, fick då värkstimulerande dropp och då gick det bättre. Log och halvsov lite när jag va öppen 8-9 cm och hade det jätte bra :P. När jag var öppen 10 cm meter och jag skulle börja krysta fick jag lite panik men fixade det ändå. Det bästa var när jag fick upp Alice på magen allt bara släppte. Men när jag skulle amma henne hände det västa, hon var för glupsk och satte i halsen, hon blev helt blå, men när barnmorskan sprang iväg med henne skrek hon. Hon var hos mig efter 10 min igen =).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 16:21
    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m55956831.html
    Den andra tråden =)

• Svar på tråden Fortsättning på min förra tråd.
  • accept

Lägger in en liten kort berättelse om min förlossning senare ikväll eller imorgon eller ja, ska försöka få den kort man kan ju berätta i evigheter..
    Går allting bra för dig och lilla tjejen? Såg henne på fodda.nu, supersöt liten tös du har fått!  Vilken barnmorska och undersköterska hade du, om du kommer ihåg? 

• MammaMia91
    accept skrev 2011-06-09 22:19:20 följande:
    Lägger in en liten kort berättelse om min förlossning senare ikväll eller imorgon eller ja, ska försöka få den kort man kan ju berätta i evigheter..
    Går allting bra för dig och lilla tjejen? Såg henne på fodda.nu, supersöt liten tös du har fått!  Vilken barnmorska och undersköterska hade du, om du kommer ihåg? 
    Okej. Tack, jo hon är jätte söt :). Barnmorskan va Carola Hallgren och undersköterska Tina Staaf :)
  • jensve

MammaMia91: Åh, vad härligt att höra att allt gick bra för er! Såg din dotter på födda.nu. Såå söt! Vår Lilly finns också med på sidan (född 8 juni)

Min förlossning:
    För min del började som sagt förlossningen med att vattnet gick kl 18 på tisdagskvällen. Vi hade precis varit och handlat och när jag reser mig från en stol hemma så knäpper det till och vattnet forsar ut. Gissa om jag blev förvånad! Trots att jag gått över tiden (var i vecka 40+1 när vattnet gick) så kändes det så overkligt att det äntligen satt igång! Jag ringde in till förlossningen som sa att jag skulle åka inom på kontroll några timmar senare. Kl 21.30 började jag känna av lite tätare värkar och då åkte vi in för kontroll. Väl inne ville de inte kolla hur mycket öppen jag var pga infektionsrisken men de ville ändå att jag skulle stanna. Värkarna blev snabbt tätare och tyvärr fick jag inte badet som jag önskat (eftersom det inte är tillåtet då förlossningen startat med vattenavgång). Jag provade akupunktur men tycker så här i efterhand att den inte hjälpte särskilt mycket.  Eftersom klockan började bli ganska mycket (runt 24.00 tror jag) så fick jag en sovdos men öppningsskedet bara fortsatte och det gick inte att sova. Jag fortsatte att öppna mig och när jag var öppen 4-5 cm fick jag äntligen prova på lustgasen. Och himmel, vilken skillnad! De där hemska "topparna" i värkarna bara försvann och smärtan blev mycket enklare att hantera. När jag väl börjat med lustgasen försvann dock "tid och rum"-lite och helt plötsligt kom barnmorskan in och sa att jag var helt öppen. "Här ska födas barn" sa hon och tiden för epidural (som jag önskat i förlossningsbrevet) var förbi. Detta var dock inget jag saknade överhuvudtaget! Lustgasen räckte gott och väl! Krystarbetet tog dock ungefär en timme (barnmorskan sa att det var pga att jag öppnat mig relativt snabbt) och den 8 juni kl 04.13 tog jag i med mina sista krafter och krystade fram världens underbaraste lilla tös! Så från att jag kom in till förlossningen tog det knappt 7 timmar innan vår älskade Lilly var ute.

Här nedan är en bild på mig och Lilly (då hon var 2 dagar gammal)

• MammaMia91
    jensve skrev 2011-06-11 16:35:22 följande:
    MammaMia91: Åh, vad härligt att höra att allt gick bra för er! Såg din dotter på födda.nu. Såå söt! Vår Lilly finns också med på sidan (född 8 juni)

Min förlossning:
    För min del började som sagt förlossningen med att vattnet gick kl 18 på tisdagskvällen. Vi hade precis varit och handlat och när jag reser mig från en stol hemma så knäpper det till och vattnet forsar ut. Gissa om jag blev förvånad! Trots att jag gått över tiden (var i vecka 40+1 när vattnet gick) så kändes det så overkligt att det äntligen satt igång! Jag ringde in till förlossningen som sa att jag skulle åka inom på kontroll några timmar senare. Kl 21.30 började jag känna av lite tätare värkar och då åkte vi in för kontroll. Väl inne ville de inte kolla hur mycket öppen jag var pga infektionsrisken men de ville ändå att jag skulle stanna. Värkarna blev snabbt tätare och tyvärr fick jag inte badet som jag önskat (eftersom det inte är tillåtet då förlossningen startat med vattenavgång). Jag provade akupunktur men tycker så här i efterhand att den inte hjälpte särskilt mycket.  Eftersom klockan började bli ganska mycket (runt 24.00 tror jag) så fick jag en sovdos men öppningsskedet bara fortsatte och det gick inte att sova. Jag fortsatte att öppna mig och när jag var öppen 4-5 cm fick jag äntligen prova på lustgasen. Och himmel, vilken skillnad! De där hemska "topparna" i värkarna bara försvann och smärtan blev mycket enklare att hantera. När jag väl börjat med lustgasen försvann dock "tid och rum"-lite och helt plötsligt kom barnmorskan in och sa att jag var helt öppen. "Här ska födas barn" sa hon och tiden för epidural (som jag önskat i förlossningsbrevet) var förbi. Detta var dock inget jag saknade överhuvudtaget! Lustgasen räckte gott och väl! Krystarbetet tog dock ungefär en timme (barnmorskan sa att det var pga att jag öppnat mig relativt snabbt) och den 8 juni kl 04.13 tog jag i med mina sista krafter och krystade fram världens underbaraste lilla tös! Så från att jag kom in till förlossningen tog det knappt 7 timmar innan vår älskade Lilly var ute.

Här nedan är en bild på mig och Lilly (då hon var 2 dagar gammal)

Jätte söt din lilla tjej :). 
    Skönt att förlossningen gick bra. 
  • MammaMia91

Jag känner att jag har det jätte bra :) Alice sover från ca 12 på natten till 6 på morgonen :). Hon skriker bara när maten inte serveras i tid eller om hon har bajs i blöjan :).
    Hur har ni det? 

• Randig Panda

Har också hittat hiiit =)

En träff snart eller vad säger ni?

• Randig Panda

Jag kan i princip närsom, varsom

Svar på tråden Fortsättning på min förra tråd.