• myran

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Hej allihop! Vi är nu hemma från Åbo, när jag kissade nyss var det en liten rosa prick på papperet och jag inbillar mig genast att det var embryot som åkte ut... Råkade ut för den där lilla rosa pricken en gång förut och då blev det Minusså nu går jag här och försöker att hålla modet uppe men det går sådär. Någon som råkat ut för detta och fått  Plus???

Gaaa: Välkommen hit!
    Jag håller med om att det är snurrigt det här med 1 eller 2 embryon. Man är rädd att fatta "fel" beslut. Större chans till + med två, men även större risk för komplikationer.  För mig är det enda viktiga att jag om möjligt får ett friskt litet barn, men nu när jag är lite äldre så tänker man att om man inte hinner med syskonförsök kan det ju vara fint med två... Puh! Allt har för och nackdelar. Vilka extra risker vågar man ta? Har flera bekanta som fått tvillingar, alla har haft komplikationer under graviditeten och två har fått tvillingar med svåra skador/men (de kommer aldrig klara sig själva eller utan medicin). Det får mig att tveka. Samtidigt är de ju alla världens gulligaste Hjärta

Vi har nu 10 ägg i frysen, ett insatt och tre var inte tillräckligt starka för att frysa in. Känns som om vi har lite på bebiskontot även om det är lite tomt på pengakontot nu... Tungan ute

Håller tummarna Skruttet!

Hur går det för dig, Mirakel?

Kram på er!

• myran

Ska nog tillägga att de tvillingar jag känner som fått stora problem faktiskt har varit enäggstvillingar vilket det ju inte blir vid insättning av två ägg! Jag tror också skadorna har hängt ihop med just detta faktum.

• myran

Tack för pepp, jag fick ju en exakt likadan liten millimeterstor köttrosa prick på pappret sist det inte funkade, men ingen då jag blev gravid och så vips har man "statistik"... Foten i munnen

Känner ju absolut inget (vilket jag gjorde gången då jag blev gravid) och eftersom Mika och sköterskan pratade lite finska vid insättningen nojar jag om att samtalet gick:

Sköterskan: "Har det klarat sig?"
    Mika: "Näää, men jag sätter in det ändå, dom vet ju inte om det"
    Sköterskan: "Är inte det lite taskigt?"
    Mika:"Jo, men vad ska vi göra, de andra är ju redan infrysta!"

Skrattande Ja, man är ju lite knäpp, jag får skylla på hormonerna.
     WannabeFler och Lyckligtlottad, tack för lugnande ord Hjärta de behövs! Jag gör allt för att hålla modet uppe. Nu har hunden fått komplikationer efter operationen för en vecka se'n och i värsta fall väntar ny operation. Nu är ju försäkringspotten slut och vi får betala upp till 30 000 till och då har vi inte råd med något frysförsök, åtminstone inte på länge, så det vill till att det här lilla embryot fastnar! Hu, all denna oro och ovisshet...

Tuvalina, lycka till nu på resan. Stressa inte och fråga dem allt du kan komma på!!!

Mirakel: Har du kommit hem än? Hur har det gått för dig?

• myran

Skönt att höra NinaCamilla Skrattande Tur att det finns någon som förstår finska!

Så trist att du blivit illa bemött, usch det behöver man verkligen inte! Bra att du inte tar åt dig, tur ändå att de flesta man möter är vänliga och hjälpsamma. Lycka till nu!!!

Mirakel: Grattis!!! Nu ska vi minsann ligga å ruva som små hönor närmaste veckorna!!! Flört Guuu, vilken stress med insättningen, tur att det löste sig! När man får så få ägg vill man såklart ha två färska - hade jag också gjort!!! Var det bra kvalitet? Våra hade medelkvalitet. Men det kan gå alldeles utmärkt det också Glad KRAM!!!!

• myran
    Dags för en liten uppdatering då Glad

ÄD I FINLAND
    :

Funderar på ÄD:

Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.

Första ÄD-möte inplanerat:

Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39.

Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator

2:a ÄD och väntar på donator:

Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.

Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3
    :

Mirakel (kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. ÄD2- (ny donator) prel. i slutet av nov-12

På gång:

Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012

NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11 prel insättning vecka 48-49 (nov/dec)-12

Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen. Planerat FET runt 13/12.

Ruvare:

Myran: 2a ÄD. 1 ET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg från donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12.

Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012. TD 12 nov

Gravida:

Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.

WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.

Fått barn:

Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej
  • myran

Men Lyckligtlottad, våra nerver utsätts då för verkliga prov!!! Ta det nu lugnt och oroa dig inte, så får du och den lilla därinne lite välförtjänt lugn och ro!

Intressant att läsa om hur alla här resonerar om ett eller två embryon. Det är ju en jättesvår fråga och det känns som att det är dubbel chans och dubbel risk med två. Man vill ha det ena men inte det andra, liksom Obestämd Vore intressant att se statistik som jämför insättning av ett och två embryon där man kunde se hur det föll ut både med graviditeter, komplikationer och tvillingfödslar/ ettbarnsfödslar. Någon som sett något sådant?

• myran
    Grattis Lie-familjen! Fint att bli påmind om att det kan bli barn även i november, jag undrade just om något kunde gro i det här grådasket Flört
    Jag frågar nästa vecka från läkare om det finns statistik om 2 embryo vs 1 embryo. Han borde ha svaret...längtar till fredagen!     
    NinaCamilla: Superbra om du kan kolla upp det med läkaren! Vore jätteintressant att höra.
    TD är 14 dagar efter insättning, vi fuskar nog och testar dagen innan TD, vill hellre ha ett förhandsbesked på Finlands självständighetsdag Skrattande
  • myran

Fint att du frågar NinaCamilla! Du pratar väl finska också har jag för mig, så du kan få ett mer utförligt svar.

Ha en trevlig resa, vädret ska ju bli bättre för idag gick visst inte alla båtar? Vi har helt enkelt släpat ner madrasserna på golvet de gånger vi fått hytt med enkelsängar, det blir jättemysigt och de som städar blir nog inte ledsna om man bara lyfter dem på plats igen på morgonen Flört

Lycka till på måndag!!!!

Kram

• myran
    Tuvalina - jag känner igen din frustration! Men jag tror som du att man kan lita på kliniken, de vill ju också att det ska bli bebisar och att de ska bli friska och att vi mammor ska fortsätta att vara friska. De vill undvika alla risker, kanske i större mån än vi själva - vi är ju ändå beredda att riskera en del om än inte våra kommande barns hälsa. Jag har också gått på deras rekommendationer (ett embryo) och de har sagt att de gärna sätter in två om det blir frysförsök framöver.

TD på fredag... Ska jag kunna hålla mig? Känner absolut ingenting mer än biverkningar av Crinonen. Min man säger t.o.m. att mina bröst blivit mindre Rynkar på näsan

Kram på er mina kära bundsförvanter!
Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011