• mirakel

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Meeeen,jag hatar att skriva på ipaden allt försvann ju utom en rad.... Gaaah! Jaja,jag har ju tid.... Välkommen skruttet69! Vad mycket det fanns att läsa här sedan igår... kul o intressant! Fick telbesked igår em att vårt andra-och enda embryo klarat upptiningen!! Jag åkte båt över till Finland o imorse på tåget mot Tammerfors ringde labb.... O jag var så nervös för att det skulle dött över natten att jag fibblade bort samtalet o fick ringa upp....de sa att embryot fortsatt sin delning o allt såg bra ut :) och jag började böla! Nu softar jag på hotelletmed ett 4dagars embryo insatt :D Happy! Hoppas du lilla pyre vill fastna o stanna kvar nu! Slemhinnan var 14 mm. Såg ett pat från Sverige som var där samtidigt som mig på AVA Tammerfors. Om ni läser här så hoppas jag att det går vägen även för Er! Kramar på Er alla!

• mirakel
    uppdaterar....

ÄD I FINLAND

Funderar på ÄD:

Första ÄD-möte inplanerat:

V
    arit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:

Fått donator o väntar på ÄD:
    NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i   juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov   2011 - testade minus, FET prel Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3)   

På gång:  
    Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4

Ruvare:
    WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3 Fru xx, FET med två embryon 3/5, testdag blodprov 15/5.
    mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12. 

Gravid:
    Lie1, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET   prel   9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo  ET 30/11-11 o 2   till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar. 
    Fru xx, stått i kö sedan juni -11, ET med 2 embryon 6/2, fick PLUS 18/2, VUL 12/3 såg hjärtslag, missfall i 9:e veckan.       

2:a ÄD och väntar på donator:
    Myran:  1a ÄD, 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11,  2 FET i  jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Står i kö, förhoppningsvis  ny donator hösten -12.

Övrigt: 

• mirakel
    åååå, Tigermamman! Hoppas det går bra för er med!!
    Jag ska tänka på er i veckan!!

Jag försöker att ta det lungt nu efter insättningen. Jag vet att de i Finland säger att det är bara att fara runt som vanligt.... men denna gång bestämde jag mig för att vara kvar på kliniken i ett vilrum ett par timmar o tog sen buss till hotellet ... kändes rätt för mig.. men vet inte om det har minsta effekt.
    Men jag kan ju tycka att det är konstigt att det är så olika i olika länder när man läser runt.. 
    hur viktigt/oviktigt det är att ta det lungt efter insättning....

Vad tror ni ang. FKs ändrade regler? Blir det ökat tryck på Finland nu? o längre köer?

Kram  
  • mirakel

Hej, hur har det gått för er idag Tigermamman72?

WannabeFler - härligt! Håller tummarna!

Har du pratat något mer med kliniken NinaCamilla? om när ni får fortsätta??
    Tycker ni har fått vänta ....ganska mycket!!  

Jag hoppas att vi alla får göra Lie1 sällskap snart!!  :)

• mirakel

Grattis Tigermamman!!! Vilket fin- fint resultat! Ruva lugnt o ha en bra resa hem. Kram!

• mirakel

Hej,
    verkligen NinaCamilla! 3e gången gillt!!! o då borde de ju FK ersätta iaf. Jag har ansökan inne nu på FK, inte fått svar ännu....

Har frågat på annat tråd oxå....
    Men vilken ruvardag har ni fått testa med blodprov ni som är på denna tråd?? 
    och hur många dagar var det då odlat??

Mitt lilla som jag ruvar på nu var 4 dagar vid insättning och jag ska testa via blodprov ruvardag 12.

Har sett helt olika testdagar på andra trådar...borde det inte vara samma dag??
    Är bara orolig att avsluta medecinering för tidigt ....om det visar negativt...
    vilket jag såklart hoppas att det inte gör :) 

Kram

• mirakel

Känner nog att jag om jag får negativt nästa vecka tänker fortsätta medicinera några dagar till o göra nytt test!!

Varför gör de olika??????
     blir galen på sånt...
    och då känner man ju att det kunde ha varit något förra gången...då slutade jag bara när det var negativt för att de sa det...

• mirakel

Hej,

fick negativt på blodprovet  ruvardag 11.
    Fortsatte ta medecin men idag kom mensen....så....
    man blir så lessen...... och inga ägg är det kvar....

så nu blir det att invänta fk:s besked innan vi tar ställning till ev. fortsättning.....

Kram o tack för era tankar !
    Hoppas det går vägen för er - Tigermamman o WannabeFler!!

• mirakel

Hej,
    Tack för era tankar!!!
    Vi står i kön igen...

Hur går det för er Tigermamman och Wannabefler?? Testdag snart lr??

Kattflickan:
    6-8 mån,

färskförsök + infrysning av resterande ägg ca 70000:-  + första besök +resor+hotell+ förlorad arbetstid....
    om man sen gör FET (med frysta ägg) ca. 10000:- till.

Ja en gynekolog som är beredd att hjälpa dig med omskrivning av finska recept, ultraljud och blodprover
    , kanske samarbetar din ivf-klinik med någon lr kan rek. någon iaf.??

Ett första besök i Finland måste göras! Det sker ganska snabbt efter att man ställt sig i kön.

Ni har säkert gjort de flesta testerna inför ivf försöken. Men tror ej de får vara över ett år gamla.
    Ta med resultaten, till Finland! lr sänd dem innan om de vill det.

Fru xx - tänk på att vi endast fick två ägg från början och att det som tinades upp nu senast faktiskt klarade sig!! Ni har två - något borde överleva!!! Håller tummarna!!
    När ska du över??

Kramar

• mirakel

WannabeFler - jag är så lessen!!!....hade du inte testdag sista juni?...kom mens innan?? ..STYRKEKRAMAR!!

Hoppas verkligen att vi orkar resa oss gång på gång o orka kämpa vidare för man kan ju krasst konstatera att det inte går speciellt bra för någon av oss här -än!
    Undantaget Lie1 - som iaf inger HOPP!!

Jag har läst en del på tråden: Oförklarlig barnlöshet kan vara immunproblem -tror att vi eller iaf några av oss kan ha nytta av infon där... de verkar ju ligga i framkant ang den forskningen i USA, England och Grekland....

Vi har fått besked ang. att vi ska få tillbaka pengarna från FK för vårt första ÄD-försök. Fantastiskt!! så nu blir det nytt försök för oss!
    (någon som vet hur länge det brukar dröja innan pengarna dimper in på kontot.....?)
    Man är ju på ett sätt glad idag att man valt Finland med kända donatorer.Samtidigt som jag tror att köerna dit nu kan öka lavinartat pga. att FK nu inte betalar en spänn längre till dem som valt länder med okända donatorer.

Samtidigt kanske man borde åka till USA, England lr Grekland ist....där det verkar ligga i framkant i forskning...men då blir det ju isf. okänd donator o det får iaf vi fundera några varv på- känns inte rätt för oss idag.

Kramar till er alla därute! 
    och igen - WannabeFler - så himla tråkigt!!! Tänker på er!!      

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011