-
Grattis! Spännande Lycka till i Tammerfors!!!!lyckligtlottad1234 skrev 2012-10-27 11:53:52 följande:Vi fick i morse samtal från labb. Av de 19 ägg donatorn fick ut var 15 mogna och 7 blev befruktade. På måndag åker jag till Tammerfors för insättning!
-
Ypke, jag tyckte det var lite rörigt med förklaringarna (vi hade inte Kati som läkare dock) så jag var i efterhand glad att jag skrivit egna anteckningar under samtalet, på ett sätt som jag förstod. Jag minns att jag knappt kom på en enda vettig sak att fråga när jag satt där, bra att förbereda sig men man vet ju inte riktigt på vad första gången Se'n kan man ju alltid komplettera med att maila eller ringa och fråga. Vi betalar ju faktiskt extra för vägledning via mail och telefon, så man ska inte vara blygYpke skrev 2012-10-29 08:34:14 följande:Wannabefler: Vilket jäkla piss! Varför måste det vara så? Jag önskar SÅ att de visste mer om vad som händer efter att embryona flyttat in. Det verkar som att det är på väg, men då är det ju för sent för de flesta av oss. Jävla skit. Är det din första ÄD-insättning?
Nu åker jag och min sambo till Åbo på söndag för vårt första besök hos Kati (Käti?). Vad ska vi tänka på? Jag känner mig så oförberedd. Vi har ju fixat med journaler, psykologsamtal och de prover de vill ha i samband med ett första besök. Men hur kan vi förbereda oss i övrigt? Vad ska vi fråga om?
Senare har man tillräckligt rörigt med att hålla ordning på alla mediciner man ska ta och båtresa och hotell som måste bokas i sista sekunden inför ET...
Jag kan känna att de ibland är väldigt "tidseffektiva" på AVA, även om de är vänliga, så man får stå på sig lite med tiden. Låt er inte skyndas på varken under mötet eller senare.
Jag har ju tyckt att det känts viktigt att inte resa mig direkt efter insättningen och trava ut på stan, det skulle kännas så fel. Men AVA säger att det inte spelar någon som helst roll. För mig spelar det roll! För mig handlar det om en känsla, inte hur det fungerar fysiskt. Att gå emot känslan skapar stress hos mig och stress säger ALLA att det inte är bra under en sådan här behandling. Så jag har trotsigt legat kvar eller satt mig ute i väntrummet och suttit en stund. Efter det kan man ju sätta sig på café på samma gata Se'n är vi ju alla olika, andra kanske inte alls blir stressade av att kliva direkt ut i kyla och folkvimmel.
Så - mitt råd är att lyssna på känslan och hjärtat och ta er tiden ni behöver utan att låta dig jäktas! Vi betalar dyrt för behandlingen och AVA kan bli lite "kliniska", vi får försvara vår rätt att få svar och tid. Se'n har du stöd och erfarenhet här på tråden, fråga oss Ta det lugnt och lycka till! -
Ett annat tips är att skriva dagbok! Det gjorde jag inför och under min första ÄD, främst riktat till det barn som vi hoppades bli resultatet av våra försök. Nu blev det ju inte så då, men dagboken har varit en ovärdelig källa till info om allt från hotellbokningar och bra matställen i Åbo inkl. adresser o visitkort till biverkningar av medicin och vad de sagt på kliniken
Visst har det varit smärtsam läsning också eftersom dagboken slutar med missfall i v 12, men jag är ändå glad att jag har den, både praktiskt och själsligt! Det har ju hänt mig.
Ska skriva även denna gång!
Kram på er! -
I en påse i garderoben i väntan på nästa gång Jag har heller aldrig varit utomlands när jag ätit hormoner och sommaren här var ju inte så het, direkt...mirakel skrev 2012-10-29 22:08:39 följande:...... Hur förvarar DU (alla ni där ute) progesteronet???....
Ypke: I baren vid discokulan blir nog toppen, kan dock bli lite snurrigt!
Jag har försökt skriva så snart jag kunnat efter något hänt, eller tagit stödanteckningar. Men det är ju mest för att jag inte har ett direkt högkvalitativt minne, hehe.
Jag tänker mig att det nog kan vara roligt för ett ÄD-barn att få läsa om hur speciell och efterlängtad hon/han var redan långt innan de blev till, så jag skriver riktat till barnet. Det blir som en faktaspäckad saga eftersom jag också skriver om hur det känns och om mina egna tankar, som en personlig referens till hur man blir till som ÄD-bebis Blir det ingen bebis kanske jag delar av mig av min historia på annat sätt.
NinaCamilla: Jag har haft ont och ilningar i tänderna. Men inga hål vad jag vet. Kanske jag biter ihop på nätterna. För jag har nog mest märkt av psykiska biverkningar, hormonella svängningar och sånt...
Jag har fått en cysta i bröstet efter tredje vändan, men den gick bort av sig själv. Viktökning. Svettningar/frossa av Procrensprutan. Men inget direkt överraskande.
Kram på er! -
Började med Progynon idag och så kom en kompis ut och hälsade på. Hon har gått och blivit gravid (ja, för en del går det så lätt... ). Ååååh, nu hoppas jag verkligen att vi får gå och vara gravida tillsammans!!! Fast hennes förfärliga illamående kan jag vara utan
Hon berättade också att hon fått höra att 30 % av alla (vanliga-vägen-)graviditeter slutar i missfall, oräknat de tidiga missfall som sker i samband med att vanliga mensen skulle kommit och som man oftast bara märker som en kraftigare mens. Jag har hört 15 % på konstaterade graviditeter. Om man räknade med de tidiga missfallen var siffran 50 %!
Någon här som vet mer? För jag menar, då är det ju inte så väldigt konstigt att ÄD-statistiken här på tråden ser ut som den gör!!! -
Åååh, "GonnabeFler" vad glad jag blir att lilla hjärtat fanns kvar!!! Grattis!
Och grattis NinaCamilla till FK-ersättningen!!! Bra att ni söker så de ser hur många vi är som åker utomlands och kämpar
Lyckligtlottad, jag håller tummarna!!!
Välkommen Tuvalina!
Dustpuppy och Lie71 - fint att ni hänger kvar och peppar oss!
Angående bebisstatistiken så har jag också hört att det är större procentuell chans med ÄD än "vanliga vägen", men...
Det skulle banne mig inte bli många "old fashion style"- barn gjorda om folk var tvungna att åka till Åbo varje ägglossning och ligga på hotell och dessutom betala stora summor för varje försök, om ni förstår vad jag menar
Nu är det förhoppningsvis bara en dryg vecka tills vi åker för vår andra FET, nervöst... Blir det några ägg? Har slemhinnan vuxit som den ska? Blir äggen befruktade? Ska det bli något av dem? Puh....
Kram på er alla! -
Hahaha joooo, jag menar naturligtvis ET. Min hjärna funkar inte som den ska nu med hormoner och nervositetTuvalina skrev 2012-11-07 16:59:33 följande:Hej Myran!
Är inte äggen beruktade redan när du gör FET? Förstår att det är många tankar som far genom ditt huvud nu... Var gör ni ÄD, i Åbo eller Tammerfors? -
Oj,missade skriva att vi gör ÄD i Åbo. Andra donatorn, tredje försöket. Kanske dags för en uppdatering av våra statusar, eller vad säger ni tjejer?
-
Det här är senaste jag hittade, från 5 oktober. Jag börjar väl med att fräscha upp min egen status
ÄD I FINLAND
Funderar på ÄD:
Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.
Första ÄD-möte inplanerat:
Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator:
2:a ÄD och väntar på donator:
Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.
Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:
Myran: 2a ÄD. 1 ET apr -11(slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47.
Mirakel ( kö sedan maj -11, Tammerfors) Procrenspruta togs 11/3. ET 23/4 två 8-celliga embryon, ett till magen o ett till frysen, testade minus. FET maj -12, testade minus. ÄD2- (ny donator) prel. i slutet av nov-12
På gång:
Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012.
WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3. Testdag 21/3, testade minus. Tolv embryon i frysen. Inplanerat FET med långtidsodling 15/5 om embryona klarar upptining.
Lycklgtlottad: Matchad med donator, beräknad insättning i slutet av oktober 2012. Har tidigare gjort 1 ET och 2 FET, men det har aldrig fastnat.
NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, prel insättning okt/nov-12
Ruvare:
Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testdag 17/10
Gravid:
Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag, VUL 25/6 hjärtslag och fosterrörelser storlek mätt till 8+2
Fått barn:
Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Väntar tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej -
Tack för pepp! <3
Lie71: Nervös? Vimsig? Jag?! Ooooohooohooonej! Tack för "babycillerna", de enda baciller jag vill ha för nu ska både jag och immunförsvaret ta det lilla lugna framöver.
Lyckligtlottad1234: Men stackars dig, det måste vara oehört påfrestande att slitas mellan hopp och tvivel så länge! Men tänk nu positivt, klart du är gravid! Här ska bli bebis! KRAM!!! <3