• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Zwillinge: det heter pregnyl i Grekland och gonapeptyl i Finland. Kanske samma ämnet? När vi gjorde vår sista ÄD i Åbo, tog jag det i dag 5-6 från insättning. I Grekland tar jag det i samma dag som insättning men de är blastisar. Då ska man inte tjuvtesta eftersom sprutan höjer Hcg utan man ska vänta till testdagen.

• NinaCamilla

Lie: Vi påbörjade ungefär samtidig om jag minn inte fel och jag säger att du ger mig hopp fortfarande! Min väg är lite tuffare men fan den som ger dig.,,

• NinaCamilla

JZ: När vi gjorde ÄD i Åbo (totalt 3 ET och 1 FET), fick jag 2 sista gånger prednisolon och jag tog 10 mg men vid ET fick jag ta 30 mg några dagar efter att dämpa ner immunologi. Nu gör vi ÄD i Grekland och jag tar konstant 20 mg per dag, ungefär 3 veckor innan och ökar till 40 mg vid ET. Jag mådde inte alls bra vid 30 mg men det är nog pga. min hög blodtryck. Om du har reumatiska sjukdom, behöver du mer prednisolon så att försök att tjata vidare med kliniken. Lycka till!

• NinaCamilla

Jag har endometrios och adenomyo och bakterie i livmoder. I Finland efter 2 misslyckad försök fick jag ta prednisolon för att hjälpa på traven. Flera tester gjordes inte i Finland. Där fick jag inte så mycket svar på varför men i Grekland tror de att kortison hjälper för att livmoder inte attackerar embryon. Kortison är hemsk att äta i stora mängder - hungrig hela tiden, vätskan samlas överallt och runda kinder.

• NinaCamilla

Myra: Beklagar negativ test men hoppas på nästa gång. Det är inte ovanligt med 2-3 försök innan man lyckas.

• NinaCamilla

Myra: Jag förstår så väl. Vi kommer göra vårt 7 ÄD snart och när jag började processen i Åbo trodde jag att det skulle funka. Efter 3 ET och 1 FET ingen lycka. Så ibland bara unga ägg hjälper inte men hoppas på att ni orkar kämpa vidare. Ibland behövd tur.

• NinaCamilla

Jag rekommenderar om man har bråttom och inte lyckas i Finland att ni ska vända till andra länder. Vi väntade 9 mån första donatorn och jag var 38 år. 3 år gick eftersom vi hamnade alltid sist i kön. Nu är jag 43 år och fortfarande inte lyckats än men vi kämpar. Nu vet jag orsaken varför lyckades jag inte första gångerna.

• NinaCamilla

Myra: Det var intressant med snabbfrysning men kolla var är statistiken att lyckas med återfrysta embryos? Jag har läst mig någonstans att det är lite sämre även om de skulle få blastocystor. Vad har de sagt om ingen av embryos blir blastocystos, måste ni betala ändå 250 EUR?

Vi går i Aten och vi kasserade en embryo plastocysto eftersom de inte få återföra 4 st. Vi bestämde oss att inte återfrysa det eftersom det skulle inte kanske klara sig att tina upp.

Mina mens strular alltid efter behandling, så att ibland har jag tagit provera att styra mensen igen.

• NinaCamilla

Myra: Bra att du frågar från dem om statistik och hur många de estimerar att blir blastocystor 1-2 st av 5-6 st? Jag vet att när vi gick i Finland, fick vi mellanbra embryos i dag 2-3 och inte så många. Det är så mycket pengar som man betalar redan för ÄD att bättre vara förberedd än att betala bara så där. Gärna berätta ändå vad de säger om återfrysning eftersom jag har inte hört något om det.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011