• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Tilda: kolla på FASS hur man tar det men vi gjorde oxå fel i början. Det hjälpte lite iaf men blåmärken kommer oavsett.

• NinaCamilla

Grattis vargmor och lycka till idag Anemon! 3 ggn gillt! Tilda: ta blodprov på Hcg istället för att vara på säkra sida. I våras gjorde jag 2 tester : en gammal Åbo test och clearblue. Clearblue var minus och Åbos plus. Efter Hcg provet bekräftades graviditet. Hcg stigning är oxå viktigt i början som måste dubblas varje vecka som går.

• NinaCamilla

Tilda: vet inte om Åbos tester är känsligare men tanke på att jag fick plus, borde det väl vara det. Plus är plus iaf! Grattis till plusset!

• NinaCamilla

Tilda: Jag har köpt clexane i Grekland eller min snälla gyn ordinerar det här i Sverige. Det är receptfritt och om kliniken har inte ordinerad, blir det svårare om din egen gyn kan ej hjälpa. Annars kan man köpa sprutor med utländsk recept utan högkostnadsskydd.

• NinaCamilla

Tilda: blodprov är det bästa att göra. Jag fick ingen hjälp från barnmorska eller vårdcentralen. Jag fick ta och betala själv via werlabs.se. Ring och testa iaf. Tänk att de finns kvinnor som har väldig låga Hcg värden i början men fortfarande gravida. Jag håller tummarna!

• NinaCamilla

Barnmorska skrattade åt mig i telefonen när jag ringde och frågade. Hon sa att jag inte var välkommen innan vecka 10. Jag påpekade att detta va en ev riskgraviditet och jag ville vara säker på att det har tagit sig. Min gyn hjälpte oxå med första blodprovet men påpekade att jag måste betala eftersom det är inte standard prov. Jag betalade på kliniken 500 spänn och åkte sen till laboratoriet. Jag hoppas på att du har bättre tur med läkare. Jag blev bara ledsen då och nu köper jag endast via nätet eftersom det är smidigt. Jag orkar inte förklara längre på 5 års kämpande och äggdonation. Du måste göra flera gör att kontrollera att Hcg stiger som det ska. Jag skulle rekommendera oxå progesteron blodvärde om du behöver mer det. Åbo brukar inte ta det men hormoner är jätte viktiga vid graviditet.

• NinaCamilla

Myra: Härligt att ni är på gång igen! Ang Crinone föredra Grekland vaginatorer eftersom Crinone kan ha lite mindre effekt. Det är viktigt att dina progesteron nivåer är i ordning när du gör ÄD. I Grekland tar man som standard progesteron blodvärdet. Procren depot är nog dyraste, över 1500 spänn om jag inte minns fel. Jag ruvar här efter en resa till Grekland och TD är nästa vecka.

• NinaCamilla

Tackar proxima! Det behövs att få en plus och att embryos sitter vart ska de sitta -i livmoder och inte i buken inga stora känningar här men svettas otrolig mycket hela tiden...

• NinaCamilla

Alla AVA- kliniker blev uppköpta av stor vårdkoncern Fertinova. Det var tankar ett år sedan att vad det innebär för t ex Helsingfors kliniken som var privatägd. Jag antar att de har centraliserad processer där men kliniker finns kvar men under andra namn.

• NinaCamilla

Crinone börjar du några dagar innan ET, typ 1-2 dagar och efter insättning upp till 10veckor väl? Det var 2 st per dag men om de vill kolla dina progesteron värden ska du ta mer. Progynon ska du också ta hela tiden oxå i första 12 veckor. Det är bara beställa mer kanske ökar du progynon dos om din slemhinna behöver det.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011