Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Åhh, vad spännande myran! Hoppas det är en superdonator denna gången! Det är din tur nu!
Åhh, vad spännande myran! Hoppas det är en superdonator denna gången! Det är din tur nu!
Myran: Det låter ju som att det rent tidsmässigt låter som en nidationsblödning. Jag skulle tolka det som något bra!! *hoppas*
Anneutane: vad spännande att de åker nu: lycka till på första besöket! Hoppas ni får bra intryck!! :)
Hej, Har följt er men inte skrivit för jag har varit nygravid och galet orolig. Vi har haft en omtumlande helg. Men först vill jag säga att båda våra embryon vi satte in fortsatte växa och fastnade. För oss har det aldrig tidigare fäst. Vi gjorde tre insättningar med förra donatorn och detta var första insättningen med ny donator. Det talar för att detta kan vara en bra donator för oss! :) Tyvärr fastnade ett av embryona utanför livmodern och i helgen fick jag smärtor och fick akut operera bort den graviditeten och äggledaren. Vi hoppas att den levande graviditeten i livmodern klarade operationen. Jag är själv mycket omtumlad efter detta och vågar inte ens tänka tanken att graviditeten i livmodern inte skall klara sig. Den bara MÅSTE det! Vi skall bli kallade till återbesök inom en vecka. Ber till Gud att det ser bra ut! Mirakel: vad bra att du stod på dig! Hoppas de växer o fäster!
Myran: STORT Grattis!!!! Vad roligt! Hur känns det? Imorgon får vi äntligen veta om det verkligen är en levande graviditet. Vi skall på VUL, återbesök efter operationen av utomkveds. Är nervös, rädd o fylld av förväntan.
Vårat VUL gick bra idag nå nu äntligen vågar jag uppdatera listan och flytta mig till gravid! :)
ÄD I FINLAND:
Funderar på ÄD:
Ypke: Just skickat anmälan till Åbo.
Första ÄD-möte inplanerat:
Varit på 1:a ÄD-möte o väntar på donator 2:a ÄD och väntar på donator:
Fru XX 1:a ÄD; ET med 2 embryon i februari 2012 blev plus men tyvärr missfall i 9:e veckan, har sedan gjort 2 FET med 2 embryon båda gångerna men fått minus. Väntar nu på ny donator.
Tuvalina: Möte i Åbo den 27/11. Gjort 4 misslyckade IVF försök, blev spontant gravid 2010 och födde en död son i vecka 39. Varit registrerad i Åbo sen november. Förmodligen ÄD i april!
Fått donator o väntar på ÄD eller ÄD2 eller ÄD3:
På gång:
Tigermamman (köat sen Agu-11 i Åbo). Procrensprutan togs den 29/2, åker över till Åbo v 13, fick avbryta försöket då donatorn fick omogna ägg. Tar procrenspruta igen den 21/4. Nytt försök med FET september 2012
NinaCamilla (köat sedan dec 2010 och tackat nej till första donator i juni-11, en ny donator aug-11 blev sjuk, 3.donator i Sep-11) , ET Nov 2011 - testade minus, FET Jan-2012 (3 embryos i frysen klass 3, 1 st klarade upptiningen) - testade minus i Feb-12. En ny donator sep-12, Procren den 1/11 prel insättning vecka 48-49 (nov/dec)-12
Skruttet 69 Första besöket i Åbo 14/6. Tog procrensprutan den 29/8. ET 1 embryo isatt 3/10 och testade minus 17/10. 2 embryon till frysen. Planerat FET runt 13/12.
Ruvare:
Myran: 2a ÄD. 1 FET apr -11 (slutade med MA i vecka 12) 1 FET okt -11, 2 FET i jan 2012 (4 ägg i frysen) inget klarade sig. Ny donator september -12. Åker prel för ET v 47. 18 ägg rån donatorn! Av dessa 10 till frys och ett färskt embryo insatt. TD 7/12.
Mirakel:(kö from maj-11, Tammerfors) Spontangrav höst-11, MA v.19. ET april-12, minus. FET maj-12, minus. ET2 (ny donator) nov-12, två embryon till magen o ett till frysen. TD mitt av dec.
Gravida:
Lyckligtlottad: ET aug 2011 minus, FET1 okt 2011 minus, FET2 nov 2011 minus. ET2, insättning 29 okt 2012 två embryon. Plus 7/11. 23/11utomkvedsoperation för en av embryona som fastnat i äggledaren 5/12 VUL Pickande hjärta för andra embryot.
Dustpuppy, ställde sig i kö dec-11, ET 14/5 med 2 embryon, PLUS 27/5, VUL 13/6 ett foster, hjärtslag. Vecka 28+0 passerad 2012-11-07. Beräknat datum 29/1 2013.
WannabeFler (kö sen maj -11 i åbo) ET 7/3- 12 Testade minus. Tolv embryon i frysen. FET1 med långtidsodling 15/5 testade negativt. FET2 28/9-12 testade positivt. PÅ UL efter blödning i v. 7 konstaterades ett foster med pickande hjärta <3.
Fått barn:
Lie71, stått i kö sedan dec-10, ET 6/6-11, testdag 23/6 minus, FET prel 9/8, inga ägg klarde upptining, Nytt försök Åbo ET 30/11-11 o 2 till frys, Testdag 15/12 -11 , VUL 12/1-12 Har fått tvillingar, BF Juli 2012 kille och tjej
Dustpuppy: hoppas allt går väl på sjukhuset. Skönt att ni passerat vecka 35! Ni är i trygga händer. Vila så mycket du kan för snart är bebisen här!! Lycka till med födseln!
Dustpuppy: STORT Grattis till sonen! Härligt att höra!! Hur mår ni?
Vi fick fakturan direkt vi blev matchade med donator. Men förfallodatum var ca 3 veckor innan insättning bägge gångerna. Så vi betalade ungefär när behandlingen startade för donatorn.
Snart skall vi komma till skott o begära tillbaka ersättning från fk. Förra gången kom ersättningen in på kontot redan tre veckor innan inskickad ansökan.
Idag var vi på KUB-Ultraljudet i vecka 12+2. den Lill* krabaten levde o sprattlade för fullt och resultatet på kub var bra. Lättad idag!
Dustpuppy: Jösses vilken start ni haft och man kan knappt föreställa sig känslan av att ens nyfödda kämpar för sitt liv. Vilken tuff period. Verkligen skönt att höra att det är bättre nu! Massa tankar till Er!
Myran: Var härligt att ni kommit enbit i graviditeten nu! Blir så glad av ditt inlägg om UL! Stort grattis!
Nina Camilla: När är det dags för er att dra igång behandling igen?
På måndag är det dags för ultraljud som vi bokat in extra för att stilla oro. Hoppas det ser bra ut!. Idag är jag i vecka 15+0. Vill nu bara att januari skall vara över!
Idag har vi varit på det stora rutinultraljudet. Är så himla glad att allt ser bra ut! :)
Någon som är på G att komma igång med behandling i vår?
Jag fick uppgift från AVA Tammerfors att de tittar man dels på antal celler respektive dag samt en "score" som är en skala mellan 1-5 som anger kvaliteten. Ett är bäst och 5 är mindre bra.
Jag har gått igenom min blogg o kikar på hur det sett ut historiskt för oss:
ÄD 2, fjärde insättningen- Båda fastnade, fick dock utomkveds och fick operera bort ett, men är nu gravid i med andra i vecka 22.
Ena embryot är 8-celligt och har score 2
Andra embryot är 9-celligt och har score 3
FET 2 tredje insättningen- negativt
Två blastocyster, kan ej sätta "score" i det stadiet.
Innan de omvandlades till blastocyster hade de score 4 och bara några timmar innan insättning var det oklart om det ena höll på att sluta dela dig.
FET 1, andra insättningen- negativt
Ett embryo om 8 celler, score 3 ( bra kvalitet, enligt AVA)
Ett embryo om 3 celler, score 5 ( detta hänvisade till att de knappt trodde på alls)
ÄD1, första insättningen- negativt
Ett embryo 8 celler, score 2.
Vid det tillfället hävdade kliniken det som det var ett "topp-kvalitetsembryo"
Vad kul att flera är på gång över inom kort! Jag hoppas att det går bra!!
Själv är jag nu 28 veckor gången och börjar faktiskt tro att det kan bli barn av detta. I magen sprattlar det för fullt varje dag. Fjärde turen till AVA i Tammerfors gav oss detta!
Myran:skönt att höra om din vilding!! :)
Pia7oo, jösses vilken skörd!!! Hoppas på fina o sätta in nu och många till frysen! Tuvalina: jag håller tummarna så de blir blåa. Jag hoppas verkligen det är er tur nu!!
Grattis till plusen och grattis myran till pojken! Underbart!!! Jag har inte skrivit i tråden på länge, men 29 juli fick vi till sist vår efterlängtade dotter. Det var på fjärde försöket på ava-kliniken i Tammerfors. Jag hoppas vi får fler längtansbarn i tråden! Någon som är på G med behandling nu?
Wow,grattis fru xx. Jag har varit inne och kikat i din blogg då och då och undrat hur det går med adoptionen. Härliga nyheter!!! stort Grattis!!
Hej, Ursäkta att jag bara hoppar in i tråden här. Jag har läst på litegrann, men inte speciellt långt tillbaka!
Mirakel: nu är det inte länge kvar juh.. Så spännande! :)
Anemon: Nu håller vi tummarna för dina små
NinaCamilla: Tråkigt att höra om cellgifter mm du har framför dig. Hoppas det är över snart att och att det eran tur när ni väl kommer igång nu!
Jag skrev i tråden för längesedan med jag har haft en låååång paus från FL. Jag undrar om ni har någon gynekolog att rekommendera i göteborg som hjälper till med gynkontroller mm inför äggdonation. Gärna en som inte är så dyr. Jag har en tjej som är 9 månader som jag fick med hjälp av äggdonation i tammerfors. Tidigare gick jag hos han i Nordstan, men han har ju visst gått i pension...