Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Zwillinge: Beklagar och stort kram! När ni har landat med denna hemska upplevelse och tagit paus på allting, kommer ni se att ÄD är ett bra plan.Styrka!
Zwillinge: Beklagar och stort kram! När ni har landat med denna hemska upplevelse och tagit paus på allting, kommer ni se att ÄD är ett bra plan.Styrka!
Mirakel: Stort kram! Efter sorgen måste komma glädje på något sätt!
Lycka till med alla som ruvar!
Barnojag: Vi har gjort flera misslyckade ÄD i Finland men vänder nu till Grekland med anonym donator. Jag va ledsen först men sedan kom en stark känsla att jag blir ju biologisk mamma ändå och hen kommer få en fantastisk familj. Som psykolog sa till oss att ingen av ÄD-barn är vuxna än så att vi inte vet om de vill veta. För oss är det nu viktig att få en familj med bästa läkarkår och klinik.
Joseta: Grattis och vi håller tummarna att allting blir bra nu!
Batrnojag: Jag kan berätta om oss och vår resa.3 ET och 1 FET i Finland.
Priset var år 2013, 7400 EUR och där ingår allting utom blodtester från kvinna och mannen och ev frysning av embryos (kostar ungefär 300 EUR). Sedan kommer förstås mediciner och ultra som inte ingår.
FET kostar 1200 EUR år 2013. Donatorn kan vara mellan 20 - 35 års ålder och inga garantier hur många ägg får man. Donatorer brukar vara studenter som finansierar sina studier på så här sättet. I vårt fall har vi haft otur med donatorer hela vägen så att även om vi har fått mellan 5-7 st ägg, har vi fått endast 1-4 på mellanklass kvalitet tillbaka. Vi har inget problem med mannen. Om man får endast 1 embryo för att införa, får man 50% priset tillbaka. Vi fick det iaf när vi hade en enda embryo att införa.
Jag blev inte gravid på första gången och inte efter FET heller, och då hamnade vi på sist i kön, vilket dröjde ungefär 8 månader pga. semestertider under sommaren. I mitt fall har det varit fysiska och autoimmologiska problem varför har jag inte varit gravid men helt enkelt hade jag hoppats på mer hjälp från kliniken. Fördelen är att om ni gör ÄD i Finland, kan ni ansöka ersättning via FK. Vi har fått alla samtliga betalt av FK.
Jag har ingen aning om successrate men det är väl någonstans 40-50% gravida varav 25-30% föder ett barn.Jag vet flera som har blivit gravid i denna tråd men jag vet personer också som har gått vidare till andra länder för att få mer hjälp.
Myra och Lillan: Det verkar vara 2 olika lagtexter som strider mot varandra. Enligt lag 2013:513 pratar man om man har haft rättighet på samma vård i Sverige men samtidigt finns det kammarrättens beslut om olika åldersgränser i Sverige och patienten fick rätt. Andra sidan får inte FK bedömma utan internationellt perspektiv. Jag läste tidigare från nätet att FK kritiserade innan lagen (EU-patientrörlighet) trädde kraft att det kan bli ett problem vid IVF/ÄD- ersättningar. Socialstyrelsens har inte riktlinjer om ålder utan de är endast landstinget satt ur ekonomiska perspektiv. FK hade kommenterat till regeringen att det kan bli flera fall när dessa olika regler nationella och internationella går isär. Det kostar inget att skicka överklagan och hoppas på den bästa.
Zwillinge: Ta hand om varandra och som du säger, är du på rätt spår med immunologiska orsaker. Vi ska åka nu till Aten på lördag och göra ÄD där. Klinikchefen sa att om jag vore yngre och allt vad de hade sett vid endo-operation, hade de försökt att hjälpla med ivf först men tiden är inte på min sida just nu. För oss spelar det ingen roll heller om det är mina ägg eller inte, bara att jag ser en plus på stickan och njuta av det i liten stund! ÄD blir en fantastisk möjlighet till oss men tänker bara på alla dessa 3 år och misslyckade ÄD försök. Jag frågade efter immunologiska orsaker men fick inget svar. Nu har jag all stöd som man kan få och är positiv att vi lyckas. Det kommer att gå bra för er med. Infertilitet tär relation men i slutändan blir man närmare om man orkar hela vägen.
Joseta: Grattis till plus!
Anemon: Du ska definitivt försöka med din äggblåsa hoppas hoppas...
Lillan: Lycka till nu och hoppas på att ni får flera att sätta in
Joseta: Jag håller tummarna att VUL går bra till och det säkert blir det.
Här ruvas det lugnt med 3 blastocystor från Grekland och känns att magen är en stor ballong. Det hjälper dock att jag har tagit 3 st Hcg-sprutor efter ET och kroppen tror att den är gravid men hoppas på att stickan visar plus nästa vecka.
Jag rekommenderar också att byta till Riga pga.långa köer om ni har en möjlighet. Bara att man slipper att stressa när man kommer fram i kön. Sedan kan det alltid vara fördröjningar på behandlingen. Vi är toknöjda med Grekland och även om det inte är en öppen donatorn, bara en sak att man kan vila på britsen 10-15 min efter ET, är guldvärd! Det kändes att det var viktig att vila med sina partner och njuta av ET och inte stressa vidare...bäbis är målet och det blir älskad oavsett ursprunget.