• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Vi fick göra en avbruten IVF 4 år sedan och sen blev vi nekade att göra flera pga. låg amh-värde. I Grekland fick jag veta nu att endometrios patienter ska absolut inte köra korta protokoll med Menopur utan den långa för att få ägg. De frågasatt hela grejer. Nu är det för sent och vi är inställda på ÄD. För mig spelar det ingen roll längre om jag får mina egna genetiska barn eller inte, tvärtom tycker att det är skönt med att inte överföra bröstcancergenen vidare i familjen. Både mamma och mormor dog av det.

Jag rekommenderar dock att om det blir flera ÄD(chanser är 50%) och inte lyckas, gå vidare till Grekland och gör hysteroskopi. Så som i mitt fall hade jag hjärtformat livmoder som var 2-delad. Läkaren sa att jag hade aldrig haft en chans att bli gravid eller bära barnet. Alla 10-tals gånger med UL med olika läkare undrar varför ingen har sett något! Då känner jag att vi har blivit bara "fakturerade" men inte tagits på allvar.  Men vissa behöver bara 2 ggr med ÄD att bli gravida.  Jag har inte haft så mycket tur men nu känns det att vi har alla möjligheter i världen    

• NinaCamilla

Joseta: Vi går vidare ÄD i Grekland eftersom de tror att jag måste ha flera mediciner än trombyl och prednisolon. Jag får oxå Fragmin och intralipid samt de uppmanar mig att äta vitaminer. Jag känner att den stöden får jag inte från Finland. Om alla embryos lades inuti mig och var bra, varför ingen fäster? Svaret i frågan enligt Finland är att vi provar en ny donatorn. Efter vi har lagt 210 000 spänn i Finland utan några ytterligare prover från klinikens sida, känner jag att vi lägger dem i Grekland istället. Det känns så trist eftersom jag ville göra det i Finland men känner att vi är kunder och kan kräva vissa saker. Finland är för Sverige med ÄD men långt borta från Grekland. Vid FET är det procren och progynon som gäller. Det är oxå skönare eftersom du inte behöver matchas med donatorn.

• NinaCamilla

Callimero: det är fantastisk skörd! Hoppas att de blir toppen ägg och att ni får flera i frysen! I Grekland undrade de hur gamla var donatorer i Finland eftersom vi fick mellan 1-3 embryos klass 3 och mannen har inget fel på. De sa att de använder nästan alltid tjejer strax över 20.

• NinaCamilla

Zwillinge86: Du har helt rätt att de flesta i Sverige förklaras med dåliga ägg eller ålder. Tror inte på svenska läkare och försök kämpa vidare. När FK betalar, känner jag att valet är enkelt. Du har åldern för dig eller? Tänk att jag har en äggstock och lågt amh och kliniken i Grekland sa att om jag vore 10 år yngre skulle vi kunna testa ivf igen. Det värmer även om det är för sent. Man blir trott på något sätt.

• NinaCamilla

Zwillinge86: enlig nya EU-patientrörlighetslagen kan du välja själv vart vill du göra ivf, tror jag. Använd det som argument och att ni har rättighet att få det av Sverige med. Med ÄD måste Socialstyrelsens regler fyllas och då blir det endast Island eller Finland. Där styrker man att donatorer är öppna och kliniken tillhör till allmänna sjukvård. Vi har fått 3 ÄD i Finland betalt av FK. Sist skickade jag mina operation kostnader till FK. Om FK är inte nöjd med underlagen, återkommer dem.

• NinaCamilla

Jag bor i Sthlm. Tackar hemsk mycket.

Joseta: Jag är så ledsen för er skull att ingenting kunde återföras. Måste ni vänta ytterligare eller hamnar ni i slutet av kön? Hoppas att ni får en ny donator snart. Njaa, ibland säger läkarna att ÄD är enda alternativ men ingen pratar om att den kan gå fel också. Så mycket måsta matchas både hos donator och mottagare. Sa de varför äggen slutade att dela sig?   

• NinaCamilla

Mirakel: Stort kram! Nån gång måste det gå iväg. Jag har provat prednisolon och trombyl men inte Fragmin. Jag fick dock Fragmin och prednisolon från Aten till vårt nästa försök eftersom jag har endo och sköldkörtel. De sa att jag behöver dem att lyckas bli gravid.

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011