• NinaCamilla

Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011

Virvla: Jag har inte pratat med läkare efter min lapro/hysto utan pratade med sjuksköterska och sa att jag vill ha mediciner. Det skulle jag få, endast prednisolon men inte fragmin eller trombyl. I Grekland skulle jag få följande mediciner: Clexane, kortison, Intralipid och babyaspirin bara för att dämpa endometrios och sköldkörtel-problematiken. Vår tidigare läkare i Helsingfors var mer öppen på mediciner än nuvarande - känns det som. Hon sa dock om endometriosvätska i äggledarna vilket är jag tacksam för. Ingen annan hade nämnt det tidigare.

Callimero: Septum dvs. skiljevägg i livmoder är enligt Atens klinik Serum en av anledningar varför man inte bli gravid eller får många missfall. I mitt fall hade jag typ 2 st livmoder eftersom skiljevägg var så lång. De berättade att jag hade ingen plats för ett barn där inne och att jag hade fått mf om jag hade blivit gravid. I Sverige & Finland har ingen nämt om det vid alla ultraljud. Ingen har heller sett någon hjärtformat livmoder. I Grekland brände de bort mellanvägg (död vävnad) och de "blåste" luft  i det att det ser mer ut som ballong i dagsläget. Allting beror på hur mycket skiljevägg har du i livmoder men om du åker till Aten, blir det nog lapro&hysto för din del. I Grekland bränner de bort istället för skär saker och ting. Det är mycket bättre laproskopi där än här. Jag har opererat mig här en gång och det räcker. Efter operation sa 3 olika grekiska läkare att nu har jag alla möjligheter att blir gravid - med ÄD förstås.  Laproskopi kostar 4000 eur och hystoroskopi 1500 eur men det borde man få tillbaks från FK. Jag skickar ansökan snart. 

• NinaCamilla

Virvla: Lycka till nu! Väntan är den värsta och efter 4 ÄD försök vill jag inte längre ta grav.test men det måste tas ändå

Callimero: Lycka till med ET! Jag hoppas att det går hela vägen den här gången. Jag är ivrig att gå tillbaka till sjukhuset och visa DVD-filmen som jag fick från Aten. Då vill jag ställa en fråga till läkaren att vad hon baserade på sin uttalande att operation var inte nödvändig. Jag blir inte poppis där men kanske nödvändigt. Om jag får denna betalt av FK, kommer jag inte gå till svenska läkare utan vänder mig direkt till utomlands.  

• NinaCamilla

Virvla: Jag kom hem från Grekland med massor med sprutor i handbagage. Då var det inget problem .
    Jag vet att finska säkerhetskillar är mer noga (flyger dit mer regelbundet). Ta med dig recept för medicinen och visa alla mediciner vid säkerhete och då borde det gå bra. 

• NinaCamilla

Gonapeptyl fick jag sist på Åbo. Den dämpar egen hormonproduktion och kan hjälpa till att embryo fäster sig. Tilda: jag har på alla mina ET grav.känningar men inte FET. Dina symptom låter lovande I mitt fall var det säker tidig missfall pga. Endo. Callimero: Låter bra en toppenfin! Lycka till nu!

• NinaCamilla

Styrkekramar Joseta. Jag hoppas på att de hittar ägg och att ni kan ha återföringen snart. Ni har haft otur som vi också men hoppas att det löser sig!

• NinaCamilla

Joseta: vi hade en donator som hade gjort det flera ggr och vi tyckte att vi hade fått en bra donator som har mycket ägg. Tyvärr men i den cykeln fick vi endast en embryo som klarade sig. Donatorer har oxå sina bra och dåliga cyklar. Hoppas att det blir bra kram

• NinaCamilla

Joseta: Javisst är det skönt att veta vad är felet och nu har det åtgärdats men lite sur att det tog 3 år och på min egen initiativ. Kliniker verkar inte alltid läsa journalen och antar att samma behandling funkar på alla. Så många gånger hörde jag ordet "tur" och "otur" även om felet var fysisk. Vi vänder oss till Grekland i framtiden.

• NinaCamilla

Virvla: Kliniken vill oftast att du har 1 eller 2 mens imellan innan FET men du borde hinna innan julledighet. Mina menscykeln har dock krånglat nu mellan alla hormoner innan det har stabiliserat.

• NinaCamilla

Tilda: Stort kram! Jag vet att det känns hopplöst men på någon konstig anledning hittar man styrkan igen och fortsätter att försöka.

• NinaCamilla

Tilda: 3 ET och 1 FET och ingen plus nånsin. Jag har fått prednisolon och blondtunnande trombyl utskriven av Åbo plus insättning på 2 st på andra gång. Ibland behövs det flera ggr. Jag har sökt mig till Grekland oxå men hade fysiska och immunologiska problem. Ge inte upp än!

Svar på tråden Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011