Vi som önskar/ska göra/gör Äggdonation i Finland 2011
Virvla: Jag har inte pratat med läkare efter min lapro/hysto utan pratade med sjuksköterska och sa att jag vill ha mediciner. Det skulle jag få, endast prednisolon men inte fragmin eller trombyl. I Grekland skulle jag få följande mediciner: Clexane, kortison, Intralipid och babyaspirin bara för att dämpa endometrios och sköldkörtel-problematiken. Vår tidigare läkare i Helsingfors var mer öppen på mediciner än nuvarande - känns det som. Hon sa dock om endometriosvätska i äggledarna vilket är jag tacksam för. Ingen annan hade nämnt det tidigare.
Callimero: Septum dvs. skiljevägg i livmoder är enligt Atens klinik Serum en av anledningar varför man inte bli gravid eller får många missfall. I mitt fall hade jag typ 2 st livmoder eftersom skiljevägg var så lång. De berättade att jag hade ingen plats för ett barn där inne och att jag hade fått mf om jag hade blivit gravid. I Sverige & Finland har ingen nämt om det vid alla ultraljud. Ingen har heller sett någon hjärtformat livmoder. I Grekland brände de bort mellanvägg (död vävnad) och de "blåste" luft i det att det ser mer ut som ballong i dagsläget. Allting beror på hur mycket skiljevägg har du i livmoder men om du åker till Aten, blir det nog lapro&hysto för din del. I Grekland bränner de bort istället för skär saker och ting. Det är mycket bättre laproskopi där än här. Jag har opererat mig här en gång och det räcker. Efter operation sa 3 olika grekiska läkare att nu har jag alla möjligheter att blir gravid - med ÄD förstås. Laproskopi kostar 4000 eur och hystoroskopi 1500 eur men det borde man få tillbaks från FK. Jag skickar ansökan snart.